Oficialii americani spun că superyachtul Scheherazade ar putea fi al lui Vladimir Putin

15 Mar 2022
Oficialii americani spun că superyachtul Scheherazade ar putea fi al lui Vladimir Putin

Oficialii americani examinează dreptul de proprietate asupra unui superyacht de 700 de milioane de dolari aflat în prezent într-un doc uscat dintr-un oraș de pe litoralul italian și cred că ar putea fi asociat cu președintele Vladimir V. Putin al Rusiei, potrivit mai multor persoane informate cu privire la informații, scrie New York Times.

Agențiile de informații ale Statelor Unite nu au ajuns la concluzii finale cu privire la proprietatea superyacht-ului – numit Scheherazade – dar oficialii americani au spus că au găsit indicii inițiale că acesta ar fi legat de Vladimir Putin. Informațiile de la oficialii americani au venit după ce The New York Times a raportat marțea trecută că autoritățile italiene cercetează proprietatea navei lungi de 140m și că un fost membru al echipajului a spus că este pentru uzul lui Vladimir Putin.

Oficialii americani au spus că Putin a păstrat puțin din averea sa în nume propriu. În schimb, el folosește case și bărci deținute nominal de oligarhii ruși. Totuși, este posibil ca, prin intermediul diferitelor companii-fantomă, Putin să dețină un control mai direct asupra Șeherazadei.

De-a lungul pandemiei de coronavirus, Vladimir Putin a petrecut mult timp și în stațiunea rusă Soci de la Marea Neagră, au declarat oficialii americani. Șeherezada a făcut excursii la Soci în verile anilor 2020 și 2021.

Atât Biroul de Informații și Analize al Departamentului Trezoreriei SUA, cât și Biroul de Informații Navale al Marinei americane investighează proprietatea superiahturilor asociate cu oligarhii ruși. Un purtător de cuvânt al Marinei și o purtătoare de cuvânt a Trezoreriei au refuzat să comenteze.

Departamentul de Justiție american a înființat un grup operativ pentru a urmări bunurile oligarhilor ruși sancționați. Într-o discuție cu reporterii vineri, un oficial al Departamentului de Justiție a declarat că grupul operativ va investiga persoanele care îi ajută pe oficialii sau oligarhii ruși sancționați să-și ascundă bunurile. Aceste persoane ar putea face față acuzațiilor legate de încălcarea sancțiunilor sau acuzații internaționale de spălare a banilor.

În plus, în conformitate cu modificările recent publicate ale regulilor Departamentului de Comerț SUA, dacă mai mult de 25% dintr-un avion sau un iaht este fabricat din piese de avioane sau marine fabricate în SUA, acesta nu poate merge în Rusia.

Dacă un iaht se află într-o țară străină și îndeplinește definiția unui produs de origine americană sau fabricat în S.U.A., ar avea nevoie de o licență pentru a merge în Rusia. Pentru a pune mâna pe un iaht, Statele Unite ar trebui să se coordoneze cu un guvern străin de cooperare – Italia, în cazul Șeherazadei – pentru a împiedica nava să se deplaseze în apele rusești.

Unele superyacht-uri s-au mutat din apele europene pe măsură ce a început invazia Ucrainei, iar Occidentul a început să impună sancțiuni care să permită confiscarea bunurilor. Scheherazade este în curs de reparații în Marina di Carrara, un port din Toscana, iar de la începutul acestei săptămâni se afla în doc uscat, neputând demara.

Guy Bennett-Pearce, căpitanul Șeherazadei, a declarat la începutul acestei săptămâni că Vladimir Putin nu este proprietarul superiahtului și că președintele rus nu a pus piciorul pe el.

Acesta a refuzat să dea numele proprietarului, spunând luni doar că nu este o persoană care se confruntă cu sancțiuni. Căpitanul Bennett-Pearce nu a răspuns la telefon vineri și nici la un SMS.

Săptămâna trecută, autoritățile italiene s-au îmbarcat pe Scheherazade și au examinat documentele de certificare, încercând să afle mai multe despre proprietatea navei. Căpitanul Bennett-Pearce a declarat la începutul săptămânii trecute că va furniza poliției italiene documente care dezvăluie proprietarul iahtului.

În cadrul unui proces care poate dura până la câteva săptămâni, poliția financiară a Italiei va colecta dovezi și le va prezenta unui comitet guvernamental, care va decide apoi dacă proprietatea sau utilizarea navei este legată de cineva de pe lista de sancțiuni.

Această conexiune ar putea fi proprietatea totală a unei părți semnificative a navei sau o dovadă că un prieten, subaltern sau asociat și-a împrumutat numele pentru a ascunde proprietatea persoanei sancționate sau că fondurile folosite pentru a cumpăra nava provin din profituri ilegale. Dacă comitetul constată că dovezile îndeplinesc pragul, poliția financiară poate sechestra Șeherazada.

Italian Sea Group, care deține șantierul naval unde Șeherazada este docat, a declarat joi într-o declarație că, pe baza documentelor pe care le deține și a „verificărilor efectuate de autoritățile relevante”, Șeherazada „nu este atribuită proprietății președintelui rus Vladimir Putin.”

Oficialii americani și-au intensificat examinarea superiahturilor oligarhilor ruși, mai ales că Statele Unite și Europa au impus mai multe sancțiuni împotriva familiilor bogate care îl susțin pe domnul Putin.

Scheherazade, construită în Germania, este în funcțiune din iunie 2020. Site-ul web SuperYachtFan a estimat că a costat 700 de milioane de dolari. Nava are o sală de sport de dimensiuni mari, două punți pentru elicoptere și accesorii placate cu aur în toalete.

În timp ce oficialii americani de informații s-au uitat la Șeherazada, controlul a crescut după publicarea articolului anterior în The Times.

Scheherazade pare să aibă o navă soră, The Crescent, construită de același producător german și pusă în funcțiune în 2018. Numele proiectului Crescent atunci când era în construcție era „Thunder”. Al Șeherazadei era „Fulgerul”.

La fel ca Scheherazade, nu există nicio informație publică care să identifice proprietarul navei, în afară de o companie shell offshore. The Crescent și-a transmis ultima dată poziția pe 2 noiembrie, când părea că se apropie de Barcelona, ​​​​Spania. Imaginile din satelit arată că, din 4 martie, a fost ancorat la un port de agrement pentru superyacht-uri din apropiere. Ambele nave sunt înregistrate în Insulele Cayman și ambele au același proiectant.

Sursa: New York Times

Alte stiri din Externe

Ultima oră