New York Times: Rusia ocolește sancțiunile occidentale cu ajutorul prietenilor

01 Feb 2023
New York Times: Rusia ocolește sancțiunile occidentale cu ajutorul prietenilor

O creștere a comerțului de către vecinii și aliații Rusiei e un motiv pentru care economia acesteia rămâne atât de rezistentă după sancțiunile ocidentale, scrie NewYorkTimes.

Un lucru ciudat s-a întâmplat cu smartphone-urile în Armenia vara trecută.

Transporturile din alte părți ale lumii în micuța fostă republică sovietică au început să depășească de peste 10 ori valoarea importurilor de telefoane în lunile precedente. În același timp, Armenia a înregistrat o explozie în exporturile sale de smartphone-uri către un aliat asediat: Rusia.

Tendința, care s-a repetat anul trecut pentru mașinile de spălat, cipurile de computer și alte produse din țări asiatice, oferă dovezi ale noilor linii de salvare care țin economia rusă pe linia de plutire. Datele recente arată o creștere a comerțului pentru unii dintre vecinii și aliații Rusiei, sugerând că țări precum Turcia, China, Belarus, Kazahstan și Kârgâzstan intervin pentru a furniza Rusiei multe dintre produsele pe care țările occidentale au încercat să le elimine ca pedeapsă pentru invazia Ucrainei.

Acele sancțiuni – care includ restricții asupra celor mai mari bănci din Rusia, împreună cu limitarea vânzării de tehnologie pe care armata sa ar putea-o folosi – blochează accesul la o varietate de produse. Rapoartele care filtrează în mod regulat din Rusia vorbesc despre consumatorii frustrați de mărfuri cu preț ridicat sau nepotrivit, de la lapte și aparate de uz casnic până la software de calculator și medicamente, a declarat Maria Snegovaya, un cercetător senior pentru Rusia și Eurasia la Centrul de Studii Strategice și Internaționale.

Chiar și așa, comerțul rusesc pare să fi revenit în mare parte la nivelul la care era înainte de invazia Ucrainei din februarie. Analiştii estimează că importurile Rusiei s-ar putea să fi revenit deja la nivelurile de dinainte de război, sau o vor face în curând, în funcţie de modelele lor.

În parte, asta s-ar putea datora faptului că multe națiuni au găsit că e greu să părăsească Rusia. Cercetări recente au arătat că mai puțin de 9% dintre companiile cu sediul în Uniunea Europeană și în Grupul celor 7 națiuni au cedat una dintre filialele lor rusești. Și firmele de urmărire maritimă au înregistrat o creștere a activității flotelor de transport maritim care ar putea ajuta Rusia să-și exporte energia, ocolind aparent restricțiile occidentale asupra acestor vânzări.

În timp ce țările occidentale nu au interzis expedierea de produse de larg consum, cum ar fi telefoane mobile și mașini de spălat în Rusia, se așteaptă ca alte sancțiuni mari să restrângă economia acesteia. Acestea includ o limită la prețul pe care Rusia îl poate percepe pentru petrolul său, precum și acces restricționat la semiconductori și alte tehnologii critice.

Unele companii, inclusiv H&M, IBM, Volkswagen și Maersk, au oprit operațiunile în Rusia după invazie, invocând motive morale și logistice. Dar economia rusă s-a dovedit surprinzător de rezistentă, ridicând semne de întrebare cu privire la eficacitatea sancțiunilor Occidentului. Țările au avut dificultăți în a-și reduce dependența de Rusia pentru energie și alte mărfuri de bază, iar banca centrală rusă a reușit să susțină valoarea rublei și să mențină stabile piețele financiare.

Luni, Fondul Monetar Internațional a declarat că se așteaptă acum ca economia Rusiei să crească cu 0,3% în acest an, o îmbunătățire semnificativă față de estimarea sa anterioară de scădere de 2,3%.

FMI a mai spus că se așteaptă ca volumul exporturilor de țiței rusești să rămână relativ puternic sub limita actuală a prețului, iar comerțul rusesc să continue să fie redirecționat către țări care nu au impus sancțiuni.

Majoritatea navelor container au încetat să mai transporte mărfuri precum telefoane, mașini de spălat și piese auto în portul Sankt Petersburg. În schimb, astfel de produse sunt transportate în camioane sau trenuri din Belarus, China și Kazahstan. Fesco, operatorul de transport rus, a adăugat noi nave și noi porturi de escală pe o rută cu Turcia care transportă mărfuri industriale rusești și electrocasnice străine și electronice între Novorossiysk și Istanbul.

Serghei Aleksashenko, fostul ministru adjunct al Finanțelor al Federației Ruse, a declarat la un eveniment luna aceasta că 2023 va fi „un an dificil” pentru economia rusă, dar că nu va exista „nicio catastrofă, niciun colaps”.

Unele părți ale economiei ruse se luptă, a spus el, arătând că fabricile de mașini s-au închis după ce nu au reușit să își asigure piese din Germania, Franța, Japonia și Coreea de Sud. Dar cheltuielile militare și prețurile mai mari ale energiei au contribuit la susținerea economiei anul trecut.

„Nu putem să spunem că economia Rusiei este în zdrențe, că este distrusă, că Putin nu are fonduri pentru a-și continua războiul”, a spus Aleksashenko, referindu-se la președintele Vladimir Putin. "Nu, nu e adevărat."

Rusia a încetat să mai publice date comerciale după invadarea Ucrainei. Dar analiștii și economiștii pot trage în continuare concluzii despre modelele sale comerciale adunând comerțul raportat de alte țări cu Rusia.

 

Alte stiri din Externe

Ultima oră