New York Times: Elon Musk a respins cererea Ucrainei de acces Starlink în apropierea Crimeei

01 Aug 2023
New York Times: Elon Musk a respins cererea Ucrainei de acces Starlink în apropierea Crimeei

Elon Musk a refuzat Ucrainei accesul la sistemul său de satelit Starlink de lângă Crimeea anul trecut, când țara a vrut să trimită o dronă maritimă plină de explozivi împotriva navelor rusești, a informat The New York TimesMiliardarul a devenit puterea dominantă în tehnologia internetului prin satelit. Modul în care exercită această influență stârnește îngrijorare în guvernele globale.

Pe 17 martie, generalul Mark A. Milley, președintele șefilor de stat major comun, și generalul Valeriy Zalujnyi, liderul forțelor armate ucrainene, au apelat pentru a discuta despre invazia Ucrainei de către Rusia. De-a lungul liniei de securitate, cei doi lideri militari au conferit sisteme de apărare aeriană, evaluări în timp real pe câmpul de luptă și au împărtășit informații despre pierderile militare ale Rusiei.

Au vorbit și despre Elon Musk.

Generalul Zalujnyi a ridicat subiectul Starlink, tehnologia de internet prin satelit realizată de compania de rachete a lui Musk, SpaceX , au spus trei persoane care cunosc conversația. Deciziile Ucrainei pe câmpul de luptă depind de utilizarea continuă a Starlink pentru comunicații, a spus generalul Zalujnyi, iar țara sa dorea să asigure accesul și să discute despre cum să acopere costul serviciului.

Generalul Zalujnyi a întrebat, de asemenea, dacă Statele Unite au avut o evaluare a lui Musk, care are interese comerciale extinse și o politică tulbure - la care oficialii americani nu au răspuns.

Musk, care conduce SpaceX, Tesla și Twitter, a devenit cel mai dominant jucător din spațiu, deoarece a acumulat constant putere asupra domeniului strategic important al internetului prin satelit. Cu toate acestea, confruntat cu puține reglementări și supraveghere, stilul său neregulat și personalitatea lui au îngrijorat din ce în ce mai mult militarii și liderii politici din întreaga lume, miliardarul din tehnologie exercitându-și uneori autoritatea în moduri imprevizibile.

Din 2019, Musk a trimis rachete SpaceX în spațiu aproape în fiecare săptămână, rachete care livrează pe orbită zeci de sateliți de mărimea unei canapele. Sateliții comunică cu terminalele de pe Pământ, astfel încât să poată transmite internet de mare viteză în aproape fiecare colț al planetei. Astăzi, peste 4.500 de sateliți Starlink sunt pe cer, reprezentând peste 50% din toți sateliții activi. Ei au început deja să schimbe aspectul cerului nopții, chiar înainte de a lua în considerare planurile lui Musk de a avea până la 42.000 de sateliți pe orbită în următorii ani.

Puterea tehnologiei, care a contribuit la creșterea valorii SpaceX deținută îndeaproape la aproape 140 de miliarde de dolari, abia începe să se simtă.

Starlink este adesea singura modalitate de a obține acces la internet în zone de război, zone îndepărtate și locuri afectate de dezastre naturale. Este folosit în Ucraina pentru coordonarea loviturilor cu drone și colectarea de informații. Activiștii din Iran și Turcia au căutat să folosească serviciul ca o acoperire împotriva controalelor guvernamentale. Departamentul de Apărare al SUA este un mare client Starlink, în timp ce alte armate, cum ar fi Japonia, testează tehnologia.

Dar controlul aproape total al lui Musk asupra internetului prin satelit a stârnit alarme.

O personalitate inflamabilă, intențiile miliardarului de 52 de ani sunt neclare. În timp ce Musk este salutat ca un geniu inovator, el singur poate decide să închidă accesul la internet Starlink pentru un client sau o țară și are capacitatea de a valorifica informațiile sensibile pe care le adună serviciul. Astfel de îngrijorări au fost sporite deoarece nicio companie sau guvern nu s-a apropiat de ceea ce a construit el.

În Ucraina, unele temeri au fost realizate. Musk a restricționat accesul Starlink de mai multe ori în timpul războiului, au spus oameni familiarizați cu situația. La un moment dat, el a respins cererea armatei ucrainene de a activa Starlink lângă Crimeea, teritoriul controlat de ruși, afectând strategia câmpului de luptă. Anul trecut, el a prezentat public un „plan de pace” pentru război care părea aliniat cu interesele Rusiei.

Uneori, Musk a etalat în mod deschis capacitățile Starlink. „Între Tesla, Starlink și Twitter, s-ar putea să am mai multe date economice globale în timp real într-un singur cap decât oricine oricând”, a scris el pe Twitter în aprilie.

Îngrijorați de dependența excesivă de tehnologia lui Musk, oficialii ucraineni au discutat cu alți furnizori de internet prin satelit, deși au recunoscut că niciunul nu rivalizează cu Starlink.

„Starlink este într-adevăr sângele întregii noastre infrastructuri de comunicații acum”, a declarat Mykhailo Fedorov, ministrul digital al Ucrainei, într-un interviu.

Cel puțin nouă țări – inclusiv în Europa și Orientul Mijlociu – au discutat, de asemenea, Starlink cu oficiali americani în ultimele 18 luni, unii punând la îndoială puterea lui Musk asupra tehnologiei, au spus doi oficiali de informații americani informați despre discuții. Puține națiuni vor vorbi public despre preocupările lor, de teama să  nu-l supere pe Musk, au spus oficialii de informații și securitate cibernetică informați despre conversații.

Oficialii americani au spus puțin în public despre Starlink, deoarece echilibrează prioritățile interne și geopolitice legate de Musk, care l-a criticat pe președintele Biden, dar a cărui tehnologie este inevitabilă.

Guvernul federal este unul dintre cei mai mari clienți ai SpaceX, folosind rachetele sale pentru misiuni NASA și lansând sateliți de supraveghere militară. Înalți oficiali ai Pentagonului au încercat să medieze problemele care implică Starlink, în special în Ucraina, a spus o persoană familiară cu discuțiile.

Departamentul Apărării a confirmat că are contracte cu Starlink, dar a refuzat să detalieze, invocând „natura critică a acestor sisteme”.

Alte guverne sunt precaute. Taiwan, care are o infrastructură de internet care ar putea fi vulnerabilă în cazul unei invazii chineze, este reticent să folosească serviciul, parțial din cauza legăturilor de afaceri ale lui Musk cu China, au declarat oficialii taiwanezi și americani.

China are propriile sale preocupări. Musk a spus anul trecut că Beijingul a căutat asigurări că nu va porni Starlink în interiorul țării, unde internetul este controlat și cenzurat de stat. În 2020, China sa înregistrat la un organism internațional pentru a lansa 13.000 de sateliți de internet proprii.

Uniunea Europeană, determinată parțial de îndoielile legate de Starlink și Musk, a alocat, de asemenea, 2,4 miliarde de euro, sau 2,6 miliarde de dolari, anul trecut pentru a construi o constelație de sateliți pentru uz civil și militar.

„Aceasta nu este doar o companie, ci o singură persoană”, a spus Dmitri Alperovitch, un expert în securitate cibernetică care a fondat grupul de reflecție Silverado Policy Accelerator și a consiliat guvernele cu privire la internetul prin satelit. „Ești complet legat de capriciile și dorințele lui.”

Pâna la cer

Sir Martin Sweeting, un inginer britanic care a fondat compania de proiectare și producție de sateliți Surrey Satellite Technology, a fost încurajat de un asociat de afaceri în 2001 să se întâlnească cu un „tip care vrea să pună o seră pe Marte”. S-a dovedit a fi Musk.

Sweeting și Musk s-au întâlnit la scurt timp după micul dejun la o conferință spațială din Colorado, unde antreprenorul în tehnologie a criticat NASA și a vorbit despre construirea unei flote spațiale private .

„Era foarte concentrat”, a spus Sweeting, a cărui companie a primit ulterior o investiție de la Musk și l-a avut în consiliul său de administrație înainte de a fi vândut către Airbus în 2009.

Musk a fost, de asemenea, interesat de un domeniu emergent de cercetare în care sateliții mici sunt plasați pe cer la câteva sute de mile deasupra nivelului mării, o zonă cunoscută sub numele de „orbita joasă a Pământului”, a spus Sweeting.

Munca lor împreună a fost unul dintre cele mai timpurii exemple de concentrare a lui Musk pe o tehnologie care ar ajuta la sprijinirea Starlink. Sateliții care datează din anii 1960 sunt de obicei mai mari – adesea de dimensiunea autobuzelor școlare – și sunt localizați mai sus în spațiu, în ceea ce este cunoscut sub numele de „orbita geosincronă”, limitându-le capabilitățile de comunicare. Sateliții mai mici pot orbita la o altitudine mai mică, permițându-le să se conecteze cu terminalele de pe Pământ pentru a transmite servicii de internet de mare viteză către locații îndepărtate.

Pentru ca acest lucru să funcționeze, sunt necesari mulți sateliți mici. Acest lucru se datorează faptului că, pe măsură ce un satelit se deplasează deasupra unui terminal Starlink de pe uscat, transmite semnalul de internet unui alt satelit din spatele lui pentru a menține un flux unic, neîntrerupt către utilizatorii de dedesubt.

 Musk și-a lansat primii sateliți Starlink pe orbită în 2019. La acea vreme, internetul prin satelit era privit ca o misiune prostească. În anii 1990 și 2000, alte companii au urmărit sateliți de comunicații pe orbită joasă, cu puțin succes din cauza cheltuielilor și a dificultăților tehnice de a le aduce în spațiu.

Dar Musk avea un avantaj. Rachetele SpaceX revin pe Pământ după o călătorie în spațiu și sunt parțial reutilizabile. Acest lucru i-a oferit efectiv controlul asupra unui tren expres pentru a livra constant sateliți în spațiu, uneori câteva zeci o dată.

Acum aproape în fiecare săptămână, o rachetă SpaceX încărcată cu sateliți Starlink decolează de pe un site din California sau Florida. Fiecare satelit este proiectat să funcționeze timp de aproximativ trei ani și jumătate. Sunt atât de mulți pe orbită încât sunt adesea confundați cu stele căzătoare. Astronomii au documentat modul în care dispozitivele au interferat cu telescoapele de cercetare și au avertizat cu privire la riscul de coliziuni.

„Cerul nopții este unul dintre cele mai glorioase spectacole pe care le oferă natura și oamenii îl schimbă pentru totdeauna”, a spus Patrick Seitzer, astronom la Universitatea din Michigan, care studiază resturile orbitale.

Starlink oferă viteze de descărcare pe internet de obicei de aproximativ 100 de megabiți pe secundă, comparabile cu multe servicii de telefonie fixă. În general, SpaceX percepe clienților individuali aproximativ 600 USD pentru fiecare terminal care primește o conexiune din spațiu, plus o taxă lunară de serviciu de aproximativ 75 USD, cu costuri mai mari pentru companii și guverne. Compania știe locația, mișcarea și altitudinea fiecărui terminal Starlink, au spus experții.

Serviciul, care a debutat oficial în 2021 în câteva țări, este acum disponibil în peste 50 de țări și teritorii, inclusiv Statele Unite ale Americii, Japonia, o mare parte din Europa și părți din America Latină. În Africa, unde accesul la internet este în decalaj față de restul lumii, Starlink este disponibil în Nigeria, Mozambic și Rwanda, cu mai mult de o duzină de alte țări care urmează până la sfârșitul anului 2024, potrivit site-ului Starlink.

„Peste tot pe pământ va avea o lățime de bandă mare, internet cu latență scăzută”, a prezis Musk în podcastul Joe Rogan din 2020.

Militarii, companiile de telecomunicații, companiile aeriene, liniile de croazieră și transportatorii maritim s-au abonat la Starlink, care a declarat că are peste 1,5 milioane de abonați.

Rivalii s-au luptat, concurența este în creștere. OneWeb, o companie britanică, a fost atât de afectată de dificultăți financiare încât a trebuit să fie salvată de guvernul britanic și vândută unui grup de investitori. Amazon, fondată de Jeff Bezos, care deține compania de rachete Blue Origin, plănuiește sa creeze un concurent Starlink, Project Kuiper, dar încă nu a dus niciun satelit în spațiu.

Linia de salvare pe câmpul de luptă

Niciun eveniment nu a demonstrat puterea lui Starlink – și influența lui Musk – mai mult decât războiul din Ucraina.

Peste 42.000 de terminale Starlink sunt acum folosite în Ucraina de către armată, spitale, întreprinderi și organizații de ajutor. În timpul campaniilor de bombardament rusești de anul trecut, care au provocat pene de curent pe scară largă, agențiile publice din Ucraina au apelat la Starlink pentru a rămâne online.

„Fără Starlink, nu putem zbura, nu putem comunica”, a spus un comandant adjunct ucrainean, numit Zub, sau Tooth, și care a vorbit sub rezerva anonimatului din motive de securitate.

Starlink a intrat în Ucraina în februarie 2022, când Rusia a invadat și un atac cibernetic – ulterior atribuit Rusiei – a doborât un sistem de satelit condus de compania de comunicații de mare viteză Viasat , care era folosit de armata ucraineană. Cu trupele și comandanții deconectați, Fedorov, ministrul digital, a postat pentru Musk o cerere de ajutor.

În câteva ore, Musk l-a contactat pe Fedorov pentru a-i spune că Starlink a fost activat în Ucraina. Câteva zile mai târziu, au sosit terminalele Starlink.

Tehnologia – găsită în păduri, câmpuri, sate și montată pe acoperișurile vehiculelor militare – a oferit armatei Ucrainei un avantaj major față de forțele ruse. Acesta a permis echipelor de artilerie, comandanților și piloților să vizioneze simultan imaginile dronei în timp ce conversează online. Timpul de răspuns de la găsirea unei ținte până la atingerea acesteia s-a redus la aproximativ un minut de la aproape 20 de minute, au spus soldații.

„Numărul imens de vieți pe care Starlink le-a ajutat să le salveze poate fi măsurat în mii”, a spus Fedorov. „Aceasta este una dintre componentele fundamentale ale succesului nostru.”

Însă îngrijorările dintre oficialii ucraineni și occidentali cu privire la controlul lui Musk asupra tehnologiei au crescut, ajungând la apogeu în toamna anului trecut, când a făcut în mod repetat comentarii despre război, care au ridicat semne de întrebare cu privire la angajamentul său față de serviciul Starlink în Ucraina.

În septembrie, la un eveniment privat despre afacerile mondiale și de afaceri din Aspen, Colorado, la care au participat președintele Parlamentului de atunci Nancy Pelosi și alții, Musk a propus un plan de pace pentru Ucraina, care includea anexarea teritoriului ucrainean de către Rusia. Propunerea a indignat mulți participanți.

În această perioadă, au apărut întrebări despre cine va plăti pentru serviciul Starlink în Ucraina. SpaceX a acoperit inițial o parte din costuri, SUA și alți aliați oferind și finanțare.

În aceeași lună, SpaceX a spus Departamentului de Apărare al SUA că nu poate continua aranjamentul și a cerut Pentagonului să preia finanțarea. Compania a estimat costul la aproape 400 de milioane de dolari pe parcursul a 12 luni, potrivit unei scrisori SpaceX raportate de CNN, care a fost verificată de The New York Times.

Administrația Biden a ordonat unui oficial de top al Pentagonului, Colin H. Kahl, să medieze. Pe 7 octombrie,  Kahl l-a sunat pe Musk, care și-a exprimat temerile că Ucraina nu va folosi Starlink nu doar pentru a se apăra, ci și pentru a desfășura operațiuni ofensive pentru a recâștiga teritoriul confiscat de Rusia, ceea ce ar putea provoca pierderi militare importante ale Rusiei, a spus oficialul. Kahl i-a spus lui Musk că mai mulți oameni din Ucraina ar avea de suferit dacă Starlink ar fi închis.

Musk a dezactivat totuși accesul pentru unele terminale Starlink din Ucraina. La sfârșitul anului trecut, aproximativ 1.300 de terminale Starlink achiziționate printr-un furnizor britanic au încetat să mai funcționeze în țară, după ce guvernul ucrainean nu a putut plăti taxa lunară de 2.500 de dolari pentru fiecare, au spus două persoane care cunoaște problema.

Accesul Starlink a fluctuat, de asemenea, în funcție de mișcările războiului, deoarece Rusia a câștigat teritoriu și Ucraina a luptat pentru a-l prelua înapoi. Pe măsură ce liniile de luptă s-au schimbat, Musk a folosit un proces numit geofencing pentru a restricționa locurile în care Starlink era disponibil pe linia frontului. SpaceX folosește datele de locație colectate de serviciul său pentru a impune limitele de geofencing.

Acest lucru a cauzat probleme. Când trupele ucrainene au încercat să reia orașe precum Herson din zonele controlate de Rusia în toamnă, au avut nevoie de acces la internet pentru a comunica. Fedorov și membrii forțelor armate i-au transmis lui Musk și angajaților SpaceX solicitări de restabilire a serviciului în zonele în care armata avansa.

Fedorov a spus că SpaceX a răspuns „foarte prompt”.

Musk avea alte linii roșii pe care nu le-ar trece. El a refuzat anul trecut cererea Ucrainei de a oferi acces Starlink în apropierea Crimeei, peninsula controlată de Rusia, astfel încât să poată trimite o dronă maritimă plină de explozivi în navele rusești în Marea Neagră, au spus două persoane familiare cu discuțiile. Musk a spus mai târziu că Starlink nu poate fi folosit pentru lovituri cu drone cu rază lungă de acțiune.

Alți oficiali americani au intervenit. În iunie, secretarul Apărării Lloyd Austin a aprobat un acord cu Pentagonul de cumpărare a 400 până la 500 de terminale și servicii Starlink noi. Acordul oferă Pentagonului controlul asupra setării în care semnalul de internet al Starlink funcționează în interiorul Ucrainei pentru ca acele noi dispozitive să îndeplinească „capacități cheie și anumite misiuni”, au spus două persoane familiare cu acordul. Aceasta părea menită să ofere Ucrainei terminale și servicii dedicate pentru a desfășura funcții sensibile fără teama de întrerupere.

Spre deosebire de contractorii tradiționali de apărare, ale căror vânzări de arme către țări străine se fac de obicei prin intermediul guvernului federal, Starlink este un produs comercial. Acest lucru îi permite lui Musk să acționeze în moduri care uneori nu se aliniază cu interesele SUA, cum ar fi atunci când SpaceX a spus că nu poate continua să finanțeze Starlink în Ucraina, a declarat Gregory C. Allen, un fost oficial al Departamentului de Apărare care a lucrat la Blue Origin.

„Cu siguranță a trecut mult timp de când nu am văzut o companie și un individ ca acesta îndreptându-se destul de deschis împotriva politicii externe a SUA în mijlocul unui război”, a spus dl Allen, care este acum la Centrul pentru Strategic și Internațional. Studii.

Comportamentul lui Musk i-a divizat pe oficialii ucraineni. Mykhailo Podolyak, un consilier al președintelui Volodymyr Zelensky, a declarat pe Twitter în februarie că SpaceX trebuie să-și aleagă tabăra.

Dar Fedorov a spus că întrebările despre angajamentul lui Musk sunt nedrepte. Când Ucraina era supusă unui bombardament puternic și se confrunta cu întreruperi majore de curent în noiembrie, Musk a contribuit la accelerarea livrării a aproximativ 10.000 de terminale Starlink, a spus el.

„SpaceX și Elon Musk au arătat prin faptele lor de care parte sunt de fapt”, a spus Fedorov.

Din Taiwan până în Europa

În februarie, două cabluri de internet submarine care circulă între insula principală a Taiwanului și insulele periferice Matsu au fost întrerupte de navele de transport chineze. Incidentul a întrerupt accesul online în Matsu, intensificând îngrijorarea că infrastructura de comunicații din Taiwan este vulnerabilă.

Taiwan, pe care China l-a revendicat ca fiind propriul său teritoriu, ar părea a fi un loc ideal pentru a aduce Starlink. Însă Taiwanul a fost reticent – ​​o îngrijorare a răsunat din ce în ce mai mult în alte părți, pe măsură ce guvernele cântăresc puterea internetului prin satelit față de riscurile colaborării cu Musk.

Oficialii taiwanezi au vorbit cu SpaceX despre Starlink, a declarat Jason Hsu, un fost legiuitor din Taiwan care consiliază guvernul cu privire la infrastructura digitală. Dar discuțiile au încetinit parțial din cauza „preocupărilor extraordinare” cu privire la Musk, ale cărui interese financiare sunt legate de China , a spus el. Cu aproximativ 50 la sută din noile mașini Tesla estimate a fi fabricate în Shanghai, Taiwan nu avea încredere în Musk să ofere acces Starlink dacă Beijingul exercita presiuni pentru a opri serviciul, a adăugat el.

„Ne facem griji că, dacă comandăm dispozitive de la Starlink, vom cădea într-un fel de capcană”, a spus Hsu, acum cercetător senior la Harvard Kennedy School din Taipei. „Elon are interese comerciale uriașe în China.”

Când o delegație a Congresului SUA a vizitat Taiwan în aprilie, reprezentantul Michael McCaul din Texas, republican și președinte al Comisiei pentru Afaceri Externe a Camerei, l-a întrebat pe președintele taiwanez, Tsai Ing-wen, în timpul unui prânz despre utilizarea potențială a Starlink, potrivit personalului comisiei de la calatoria. Doamna Tsai a fost lipsită de angajare. Asistenții Congresului au concluzionat la scurt timp după că serviciul nu este o opțiune viabilă pentru Taiwan din cauza legăturilor lui Musk cu China, a spus personalul comisiei.

Audrey Tang, ministrul digital al Taiwanului, a declarat că țara a încheiat un acord cu OneWeb în iunie și nu a exclus să lucreze cu un furnizor de satelit. „Vrem să testăm cât mai multe posibil”, a spus ea.

Influența lui Musk a fost dezbătută în altă parte. În Uniunea Europeană, preocupările legate de dominația Starlink au influențat blocul celor 27 de națiuni să aloce anul trecut 2,4 miliarde de euro pentru o constelație de sateliți „suverană”, care urmează să fie lansată în 2027.

„Spațiul a devenit un domeniu extrem de contestat în care Uniunea Europeană trebuie să își salveze interesele vitale”, a declarat Thierry Breton, comisarul european care supraveghează proiectul. „UE nu își poate permite să se bazeze pe alții.”

Pentru a răspunde nevoilor guvernamentale, SpaceX a introdus anul trecut un serviciu legat de Starlink, Starshield, care a oferit o securitate mai puternică pentru manipularea materialelor clasificate și procesarea datelor sensibile.

Starlink se confruntă și cu critici din partea unor guverne mai autoritare.

Când protestele antiguvernamentale au izbucnit în Iran anul trecut, Musk a pus la dispoziție Starlink acolo pentru a ajuta activiștii să rămână online. Guvernul iranian a acuzat SpaceX că și-a încălcat suveranitatea.

China s-a plâns în acest an unui panel al Națiunilor Unite că SpaceX pune atât de mulți sateliți pe orbită încât îi va împiedica pe alții să acceseze spațiul. În februarie, Turcia a refuzat oferta lui Musk de a oferi acces Starlink după un cutremur major, pe care grupurile societății civile l-au văzut ca un efort de a preveni răspândirea online a știrilor nefavorabile.

„Guvernul se temea că Starlink nu se află sub controlul său și ar putea reprezenta o amenințare”, a declarat Chérif El Kadhi, un analist de politici care urmărește Turcia pentru Access Now, o organizație pentru drepturile digitale.

Este puțin probabil ca dominația lui Musk în spațiu să fie egalată în curând. În mai, Amazon s-a pregătit să pună primii doi sateliți pe orbită, dar lansarea a fost suspendată după ce a fost descoperită o problemă la testarea rachetei.

De atunci, Musk a mai trimis cel puțin 595 de sateliți Starlink în spațiu.

Alte stiri din Externe

Ultima oră