La un an după ce preluarea Kabulului de către talibani a început un transport aerian al SUA dintr-un conflict de două decenii din Afganistan, Statele Unite s-au trezit din nou să dedice miliarde de dolari de ajutor militar și economic unui partener aflat în război – de data aceasta pentru Ucraina în lupta sa împotriva Rusiei, scrie Newsweek.
SUA au alocat cel puțin 134 de miliarde de dolari încercând să susțină guvernul afgan, iar un raport din 2020 al Oficiului Inspectorului General Special pentru Reconstrucția Afganistanului (SIGAR) mandatat de Congres a constatat că aproximativ 19 miliarde de dolari din cele aproximativ 63 de miliarde de asistență analizate au fost pierdute prin risipă, corupție și abuz.
O altă sumă necunoscuta a dispărut când talibanii și-au stabilit cu succes Emiratul Islamic în anul următor. Astăzi, experții avertizează că o parte substanțială a ajutorului SUA pentru Ucraina ar putea fi, de asemenea, în pericol fără măsuri mai mari de supraveghere.
John Sopko, un veteran de supraveghere a guvernului SUA cu 30 de ani de experiență în controlarea cheltuielilor federale, a condus SIGAR de mai bine de un deceniu. De-a lungul ultimelor trei administrații americane, el a produs rapoarte anuale „Lecții învățate” care implică interviuri cuprinzătoare și perspective care diagnosticau probleme adânc înrădăcinate, care oferă acum câteva răspunsuri vitale cu privire la motivul pentru care guvernul afgan s-a prăbușit atât de repede.
Având în vedere rezultatul celui mai lung război din istoria SUA, se pare că prea puțini factori de decizie i-au luat în serios sfatul la acea vreme.
„Uneori mă simt ca Cassandra, știi, în mitologia greacă – blestemată să ofere predicții precise, dar să nu fie crezută niciodată”, a spus Sopko pentru Newsweek.
Sopko a subliniat că conflictul din Ucraina a fost foarte diferit de cel din Afganistan - deoarece Afganistanul era diferit de Irak, Vietnam și alții pe lista lungă a intervențiilor SUA în străinătate. Însă el a identificat „asemănări” și „paralele” în modul în care SUA dedice miliarde de dolari în asistență economică și militară națiunii est-europene atacate de Rusia vecină.
După ce Biden a aprobat încă o tranșă de 1 miliard de dolari săptămâna trecută către Kiev, parte dintr-o alocare de 40 de miliarde de dolari aprobată de Congres în mai, Sopko a spus că „am văzut același lucru cu Afganistan când am turnat o grămadă de multe bani” într-un efort de a sprijini guvernul de acolo.
"Nu spun că este un lucru greșit de făcut; nu spun că poporul ucrainean e rău, că vor fura lucruri și toate astea; nu spun asta", a spus Sopko pentru Newsweek . „Spun doar că de fiecare dată când arunci atâția bani atât de repede într-o singură țară, ar trebui să ai supravegherea de la început.”
„Și nu văd asta acum”, a adăugat el. „Văd că agențiile obișnuite de supraveghere sunt foarte subțiri”.
O astfel de supraveghere, a susținut el, ar putea fi aplicată și altor conflicte, cum ar fi cel în care SUA s-au implicat în Siria. El a subliniat, însă, că nu are niciun interes să ocupe postul respectiv.
Gabriela Iveliz Rosa-Hernandez, asociat de cercetare la Asociația pentru Controlul Armelor, a fost de acord că un inspector general special ar putea contribui la rezolvarea sarcinii de a urmări unde a ajuns asistența SUA în Ucraina, în special în domeniul securității.
„SUA ar putea numi, de asemenea, un inspector general special al Ucrainei care să supravegheze în mod specific asistența acordată Ucrainei”, a declarat Rosa-Hernandez pentru Newsweek. „Acest lucru este critic, deoarece Ucraina are nevoie de asistență pentru a-și apăra teritoriul suveran împotriva Rusiei”.
Dar ea a remarcat că aceasta a fost o misiune deosebit de greu de rezolvat, având în vedere amploarea asistenței SUA și fluxul de arme mai ușoare, care sunt notoriu dificil de urmărit. Aceasta a fost experiența în Afganistan, unde talibanii au achiziționat o parte echitabilă din echipamentele SUA, și în Irak și Siria, unde nenumărate arme destinate partenerilor de pe teren au ajuns în mâinile unor grupuri militante precum Statul Islamic ( ISIS ).
„Supravizarea în lupta activă este o sarcină incredibil de dificilă, mai ales când vine vorba de arme de calibru mic”, a spus Rosa-Hernandez. „În ultimele luni, guvernul ucrainean a arătat, fără îndoială, că este dispus să fie transparent cu partenerii săi prin instituirea unor mecanisme de supraveghere”.
Dar ea a remarcat că contribuția cetățenilor ucraineni este necesară pentru ca procesul să aibă succes.
„Cu toate acestea, societatea civilă are un rol de jucat atunci când vine vorba de îmbunătățirea capacității Ucrainei de a absorbi asistența de securitate trimisă Ucrainei”, a spus Rosa-Hernandez. „Experții societății civile ucrainene ar trebui să fie implicați sistematic în consilierea guvernului ucrainean prin ateliere, mese rotunde și/sau grupuri de lucru, ținând cont în același timp de preocupările de securitate”.
Ea a menționat că diferența mare în lungime și întindere fac dificile comparațiile ajutoarelor americane între Afganistan și Ucraina.
„Principala diferență este că SUA au acordat mult mai multă asistență financiară pentru Afganistan într-un interval de 20 de ani”, a spus Rosa-Hernandez.
Dar ea a remarcat că este important să ne bazăm pe experiența anterioară pentru a îmbunătăți strategia actuală.
„Principala lecție care poate fi aplicată sumelor masive de ajutor oferite Ucrainei astăzi este că practicile slabe de responsabilitate a echipamentelor militare sunt comune în zonele de luptă activă”, a spus Rosa-Hernandez. „Responsabilitatea adecvată pentru asistența oferită trebuie să fie o prioritate de vârf atât pentru factorii de decizie politici americani, cât și pentru ucraineni, pe măsură ce luptele continuă”.
La Washington, de ambele părți ale culoarului a venit un impuls pentru o observare mai strictă asupra fluxului de bani americani către Ucraina. Pachetul de 40 de miliarde de dolari către Ucraina a fost amânat în mai, printr-un vot rebel al senatorului republican Rand Paul din Kentucky. În timp ce măsura a fost adoptată în cele din urmă, colegul senator republican Chuck Grassley din Iowa și-a exprimat, de asemenea, îngrijorări legate de supraveghere luna următoare, dând tonul pentru scepticismul crescând din partea dreaptă a Partidului Republican cu privire la unde ar putea ajunge în cele din urmă fondurile americane.
Conservatorii nu sunt singurii care vorbesc despre această problemă. Senatorul democrat Elizabeth Warren din Massachusetts, care face parte din Comitetul pentru Servicii Armate din Senat, a cerut, de asemenea, mecanisme de supraveghere robuste.
Kievul, la rândul său, a adoptat o poziție defensivă în ceea ce privește acuzațiile conform cărora ajutorul american ar putea fi utilizat în mod abuziv.