– Eșecul spectaculos al unei lansări de rachete Trident cu capacitate nucleară este doar cel mai recent episod dintr-o serie de incidente îngrijorătoare pentru marina britanică, care ar trebui să-și recapete un rol de lider după Brexit, scrie Le Figaro
A fost multă vreme „marina marinelor”, forța navală care a dominat lumea. Prin cuceririle sale pe toate mările Globului, Marina Regală dăduse regatului un imperiu și o influență globală. Într-o perioadă de Brexit și „Global Britain”, în care țara eliberată de lanțurile sale europene trebuie să se întoarcă din nou spre marea liberă, marina britanică ar trebui să-și recapete un rol de lider. Din păcate, eșecurile se îngrămădesc, iar eșecul spectaculos al unei rachete balistice Trident cu capacitate nucleară este o altă umilire.
Eșecul, al doilea la rând, este de două ori regretabil. El ridică îndoieli cu privire la capacitățile marinei, dar și cu privire la descurajarea nucleară britanică. Într-un moment în care Londra își arată mușchii împotriva Rusiei și marina chineză câștigă serios putere, această slăbiciune creează dezordine. Chiar dacă autoritățile britanice asigură, în esență, că dacă ar trage o rachetă „adevărată”, aceasta s-ar lansa corect...
O umilire
La începutul acestei luni, Ministerul Apărării trebuise deja să retragă portavionul Queen Elizabeth din cel mai mare exercițiu NATO de la sfârșitul Războiului Rece, Steadfast Defender, în largul coastei arctice norvegiene. Cauza a fost o problemă de cuplare pe arborele elicei tribord al portavionului. Regina Elisabeta urma să fie piesa centrală a unei flote de 40 de nave aliate din două duzini de națiuni. În timp ce această misiune a fost descrisă ca fiind „istorică” de către Londra, umilirea nu a fost bine primită. Se așteaptă ca Marea Britanie să furnizeze între o cincime și un sfert din forța maritimă a NATO. Cel de-al doilea portavion britanic, Prințul de Wales, a trebuit să fie pregătit urgent pentru a-l înlocui, inevitabil cu o întârziere serioasă în desfășurare. Prințul de Wales a fost el însuși victima unor daune, în vara anului 2022, cu un arbore de elice rupt, în timp ce se afla în largul Insulei Wight într-o călătorie către Statele Unite. Același portavion a suferit deja două scurgeri de apă în primul său an de serviciu, în 2019.
Nu are rost să ai un portavion fără avioane. Vă puteți imagina o navă americană cu doar câteva dispozitive la bord?
Amiralul Lord West, fost șef al Marinei Regale
Luna trecută, pe măsură ce amenințarea rebelilor Houthi creștea în Marea Roșie și Londra s-a angajat alături de Washington în atacuri aeriene împotriva forțelor lor, a apărut problema trimiterii reginei Elisabeta în regiune. Dar Telegraph a dezvăluit că portavioanele britanice nu erau pregătite pentru a fi trimise în Orientul Mijlociu, din cauza lipsei de marinari... Navele de escortă și de sprijin ale grupului de luptă portavioane - în special Fort Victoria - erau lipsite de personal. Toamna trecută, portavionului îi lipseau avioanele. Am aflat că, pentru manevrele din Atlanticul de Nord, Queen Elizabeth urma să navigheze cu o punte goală de două treimi, purtând doar opt avioane de luptă din generația a cincea, în timp ce poate găzdui până la 36 F-35B Lightning.
„Nu are rost să avem un portavion fără avioane”, a spus amiralul Lord West, fost șef al Marinei Regale, „ vă puteți imagina o navă americană cu doar câteva avioane la bord? Portavioanele lor sunt mereu pline. Doar o punte plină de avioane impresionează și îl poate face nervos pe Putin...” În timpul marelui turneu al Reginei Elisabeta în Asia-Pacific din 2021, Statele Unite trebuiau deja să împrumute britanicilor 10 F-35B, astfel încât portavionul să arate bine. Nu puteau transporta decât opt avioane RAF. Pentru a înrăutăți lucrurile, unul dintre ele s-a prăbușit în Marea Mediterană în largul coastei egiptene după o decolare eșuată.
La începutul acestei luni, un raport al Comisiei de Apărare a Camerei Comunelor a avertizat că forțele armate ale Marii Britanii nu vor fi pregătite pentru un război de mare intensitate decât dacă lipsa de personal și echipament este rezolvată rapid. El descrie unitățile „sub stres” pe măsură ce cifrele scad. Din 2010, obiectivele anuale de recrutare ale marinei nu au fost niciodată atinse, iar forța totală este cu 5% mai mică decât obiectivul stabilit în 2015. Lipsa se referă în special la mecanici și la armele submarine, unde multe multe posturi sunt greu de ocupat. Atât de multe încât recent a fost publicat un anunț pe rețeaua profesională LinkedIn pentru a recruta un nou „director de submarine” . O funcție de vice-amiral extrem de importantă - în special cu dimensiunea nucleară - pentru care voluntarii nu se grăbesc sau nu au profilul potrivit. Marina speră să readucă foștii ofițeri în serviciul activ.
Observatorii subliniază că aceste probleme sunt cu atât mai îngrijorătoare cu cât marina a fost cea mai bine echipată armată în ultimele arbitraje bugetare. Acest lucru nu îl împiedică să ia în considerare reducerea componentei sale amfibie, ceea ce a stârnit recent o ceartă în corpul de elită al Royal Marines.