Jaguar își schimbă agenția de publicitate după eșecul campaniei „woke” de rebranding

10 Mai 2025
Jaguar își schimbă agenția de publicitate după eșecul campaniei „woke” de rebranding

După un val de critici stârnite de controversatul său rebranding și o campanie publicitară lipsită de automobile, Jaguar anunță o revizuire a contractului global de creație. Marca britanică, aflată într-un amplu proces de repoziționare pe segmentul de lux și de tranziție către vehicule electrice, caută acum o nouă direcție de comunicare, după ce imaginea sa tradițională a fost înlocuită cu un mesaj „îndrăzneț”, dar considerat de mulți ca fiind rupt de identitatea mărcii, scrie The Telegraph

Producătorul auto britanic Jaguar este în căutarea unei noi agenții de publicitate, după ce a fost ținta unui val de critici în urma unei campanii controversate de promovare a vehiculelor electrice

Jaguar Land Rover (JLR) a lansat o reevaluare a contului său global de creație, ceea ce ar putea duce la înlocuirea actualei agenții, Accenture Song.

Accenture, împreună cu agenția internă Spark44, colaborează cu Jaguar din 2021, într-un contract care ar trebui să se încheie abia la mijlocul anului 2026. Totuși, schimbările recente în direcția de brand au generat o reacție publică negativă, forțând compania să-și apere noua imagine.

Campania incriminată, lansată la sfârșitul anului trecut sub sloganul „copy nothing”, nu a prezentat niciun automobil, ci doar modele îmbrăcate extravagant, provocând ironii pe rețelele sociale. În paralel, Jaguar a renunțat la emblematicul său simbol cu jaguarul „growler”, înlocuindu-l cu un nou logo stilizat cu literele „J” și „L”.

Controversa s-a intensificat odată cu prezentarea unui model electric roz intens, numit de internauți „roz Barbie”, comparat cu FAB 1 din seria Thunderbirds sau chiar cu o unitate de aer condiționat.

Liderul Reform UK, Nigel Farage, a afirmat că renunțarea la imaginea tradițională a „bărbatului Jaguar” va duce compania la faliment. În replică, Jaguar a apărat noul design, descriindu-l drept „neînfricat de creativ”, chiar dacă nu va fi „iubit de toată lumea”.

Directorul general Jaguar, Rawdon Glover, a denunțat atacurile la adresa actorilor din reclame, spunând că sunt motivate de „ură și intoleranță josnică”.

Între timp, compania încearcă să se repoziționeze în zona premium, așa cum a făcut cu marca Land Rover, urmărind să vândă mai puține mașini, dar la prețuri de peste 100.000 de lire sterline.

Controversa vine pe fondul tarifelor vamale impuse recent de președintele american Donald Trump, care au afectat industria auto europeană. Jaguar Land Rover a suspendat temporar exporturile către SUA, dar negocieri în curs ar putea permite excluderea autoturismelor britanice din aceste taxe, în cadrul unui viitor acord comercial.

Campania eșuată a Jaguar vine în contextul unei serii de rebranduri similare, în stil „woke”, lansate de alte mari corporații precum Nike și Coca-Cola.

Cel mai notoriu exemplu a fost în aprilie 2023, când Bud Light a colaborat cu influencerița transgender Dylan Mulvaney într-o campanie de promovare pe rețelele sociale – gest care a declanșat un amplu boicot și o scădere semnificativă a vânzărilor Bud Light.

Alte stiri din Externe

Ultima oră