Un canal care leagă Marea Neagră și Delta Dunării, cunoscută pentru fauna sălbatică abundentă, a devenit un punct de dispute geopolitice, scrie Financial Times
Un mic canal de la gura de vărsare a Dunării a devenit un punct de dispută geopolitică între Ucraina și România, stârnind temeri de amestecul Rusiei și scăderea sprijinului Bucureștiului pentru vecinul său devastat de război.
Disputa a izbucnit când Kievul a declarat luna trecută că a dragat canalul Bîstroe - o cale navigabilă ucraineană de aproximativ 10 km lungime care leagă Marea Neagră de brațul Chilia al Dunării, care formează o graniță naturală între cele două țări.
Creșterea adâncimii navigabile a lui Bîstroe de la 3,9 metri la 6,5 metri a fost „prima de la independența” de la Uniunea Sovietică în 1989, a declarat Ministerul Infrastructurii al Ucrainei, adăugând: „Continuăm să dezvoltăm clusterul portuar al Dunării”.
Extinderea canalelor maritime ale Deltei Dunării este crucială pentru planurile Kievului de a dezvolta rute alternative de export, după ce Rusia a blocat porturile Ucrainei la Marea Neagră în urma invaziei pe scară largă în urmă cu un an. În timp ce un acord de cereale susținut de ONU pentru redeschiderea a trei porturi anul trecut a fost un colac de salvare pentru economia Ucrainei și a stimulat aprovizionarea globală cu alimente, Kievul este hotărât să asigure rute viabile care să ofere mai multă protecție împotriva agresiunii ruse.
Acesta susține că adâncirea canalului face parte dintr-un program anterior, sponsorizat de UE, Solidarity Lanes, pentru a facilita comerțul Ucrainei cu blocul. Dar anunțul a stârnit o reacție în România, unde oficialii au susținut că dragarea amenință Delta Dunării, o rezervație naturală protejată la nivel mondial, cunoscută pentru biodiversitatea și abundența de păsări.
Ministerul de Externe al României l-a convocat pe ambasadorul Ucrainei și a cerut vecinului său să oprească „toate lucrările de dragare” dacă scopul depășește întreținerea regulată a căii navigabile. Bucureștiul a mai solicitat să efectueze propriile măsurători ale brațului Chilia și ale canalului Bîstroe.
Având în vedere conflictul care amenință să afecteze relațiile bilaterale, ambasada Ucrainei a făcut apel la români „să nu se joace cu propaganda rusă” care urmărește să submineze sprijinul lor pentru Kiev pe măsură ce războiul se prelungește.
Ambasada Ucrainei la București a căutat rapid să clarifice că lucrările au fost de „natură operațională” pentru a îndepărta nămolul care a redus adâncimea căii navigabile. Dar subiectul a devenit extrem de politizat în România, un stat membru al UE și NATO care a sprijinit puternic Ucraina de la invazia Rusiei, inclusiv prin găzduirea a mii de refugiați.
Klaus Iohannis, președintele României, a deplâns „discursurile incendiare” și i-a îndemnat pe concetățeni să lase mai întâi experții să stabilească „ce se întâmplă cu adevărat acolo”.
„Nu cred că este potrivit să atacăm ucrainenii pe baza unor date incerte”, a spus Iohannis în timpul unei întâlniri cu președintele SUA Joe Biden și colegii lideri regionali la Varșovia luna trecută. „Nu au nevoie să fie certați, au nevoie de sprijin.”
În aceeași săptămână, un parlamentar român de extremă dreaptă, George Simion, a postat un videoclip de pe o navă pe ceea ce spunea că este canalul Bîstroe. În videoclip, Simion i-a criticat pe adversarii politici că nu le pasă de Delta Dunării.
Ucraina a aprobat solicitarea României de a efectua propriile măsurători hidrografice pe canalul Bîstroe și brațul Chilia pentru a clarifica „informații conflictuale”, a declarat Ministerul Transporturilor din România. Măsurătorile sunt programate să înceapă pe 15 martie.
Marți, discuțiile mediate de Comisia Europeană au avut loc la Izmail, un oraș-port ucrainean de pe Dunăre, la aproximativ 60 km vest de canalul Bîstroe.
„Vom face măsurători comune pentru a clarifica totul pentru a evita orice politizare”, a declarat Dmytro Barinov, șef adjunct al Autorității portuare maritime din Ucraina, după discuții. El a adăugat că Forțele Navale ucrainene, care vor supraveghea securitatea, mai trebuie să-și dea aprobarea. „Vom accelera procesul cât mai mult posibil.”
Pentru Gabriel Paun, președintele grupului ecologist român Agent Green, discursul public de până acum a fost saturat de „prea multă politică și prea puțină știință”.
„Știu că România și Ucraina ar trebui să aibă un consens înainte ca orice lucrare să fie efectuată în orice colț al Deltei”, a spus el. „Consensul trebuie să prioritizeze conservarea ecosistemului înainte de câștigurile economice.”
Adina Vălean, un politician român care este comisarul UE pentru transporturi, a declarat că comisia a cerut ambelor țări să dea dovadă de „deplină transparență” și să rezolve diferențele dintre ele.
Contrar declarației Ucrainei, ea a spus că canalul Bîstroe nu face parte din programul Solidarity Lanes care acoperă mai multe porturi dunărene din ambele țări, inclusiv Constanța, cel mai mare port al României. Schema a permis exportul a 51 de milioane de tone de mărfuri din Ucraina de la lansarea sa în mai până la începutul lunii februarie.
„Coridorul dunărean este foarte important”, a spus Vălean pentru Financial Times, adăugând că România va pune la dispoziție mai multe fonduri pentru îmbunătățirea navigabilității și creșterea volumelor de export prin propriul canal, Sulina, care trece de-a lungul unei alte ramuri a Deltei Dunării și este principala cale navigabila pentru navele de marfa care fac legatura cu Marea Neagra.
Adrian Stănică, cercetător la Institutul Național de Geologie Marină din București, arată că pentru Kiev ar fi costisitor să dezvolte și să întrețină ruta Bîstroe-Chilia. Dar el a spus că lucrările regulate de întreținere au avut efecte neglijabile asupra biosferei.
Cu legăturile bilaterale în joc, el a adăugat că în România discursul pe această temă a devenit „intoxicat” de știri false și posibil alimentat de o țară terță, fără a numi Rusia.
Costin Ciobanu, politolog român la Universitatea Royal Holloway din Londra, a spus că doar faptele vor permite o „discuție informată despre ceea ce au făcut ucrainenii și dacă lucrările lor la canalul Bystre reprezintă o amenințare pentru Delta Dunării”.
„Interesul cheie al României este ca Ucraina să câștige acest război și să nu lase ca episoade ca acesta să pună la îndoială acest fapt”.