Ucraina nu a încălcat niciun acord prin adâncirea Canalului Bâstroe pe Dunăre pentru a crește exporturile de alimente din porturile sale fluviale și este gata să arate României munca pe care a desfășurat-o, a declarat miercuri un înalt oficial ucrainean citat de Reuters.
România a declarat săptămâna aceasta că este îngrijorată de semnele că Ucraina vecină draghează canalul care străbate o regiune de coastă comună, sensibilă din punct de vedere ecologic, și a întrebat dacă poate verifica situl.
Ucraina, care a fost invadată de Rusia în urmă cu un an, a declarat săptămâna trecută că pescajul navelor care trec prin Canalul Bâstroe s-a adâncit la 6,5 metri de la 3,9 metri.
România și-a spus că este îngrijorată că orice lucrări pe calea navigabilă prin zona comună a Deltei Dunării ar putea amenința fauna sălbatică din Patrimoniul Mondial UNESCO și ar putea încălca tratatele internaționale de protecție a mediului.
„Am notificat oficial partea română încă din august 2022 că vom efectua dragarea operațională, adică curățarea sedimentelor și nu am primit comentarii”, a declarat pentru Reuters Iuri Vaskov, ministrul adjunct din Ucraina, într-un interviu.
Canalul avea 6,5 metri adâncime la mijlocul anilor 1990, dar Ucraina nu a făcut nicio dragare în ultimii ani, rezultând o acumulare de nămol.
„Nu vedem nicio problemă – aceasta nu este o construcție nouă, ci o aprofundare operațională”, a declarat Vaskov, adăugând că lucrările de dragare au fost menite să asigure că canalul este suficient de adânc pentru a permite navelor cu pescaj de până la 6,5 metri.
Ucraina a transportat cereale pe Canalul Bâstroe în timp ce dezvoltă rute alternative pentru exporturile sale, în timp ce accesul la porturile sale de la Marea Neagră a fost limitat de la invazia Rusiei .
„Înainte nu era nevoie să se mărească adâncimea (canalului). Acum este o astfel de nevoie”, a spus Vaskov citat de Euractiv
Canal și mai adânc
El a spus că principalele motive au fost aglomerația puternică a porturilor dunărene și cozile lungi la canalul românesc Sulina.
Ucraina, care a crescut considerabil exporturile prin porturile sale dunărene la 1,5 milioane de tone pe lună de la invazia Rusiei, speră că un canal mai adânc ar permite exportul lunar suplimentar de 500.000 de tone.
Ucraina a elaborat anterior un plan de adâncire a canalului la 8,2-8,3 metri, despre care spune că ar putea fi implementat în viitor.
„Există un astfel de proiect de mulți ani, dar în acest moment nu este implementat. Aici România nu a fost de acord să implementeze acest proiect”, a spus Vaskov.
„Acest lucru este în interesul economic al Ucrainei și este necesar pe termen mediu, dar discuțiile pe această temă sunt în desfășurare”, a spus el, adăugând că orice acțiune ar putea fi luată atunci când se va conveni cu România.
România este un partener economic important pentru Ucraina, iar exportatorii au transportat anul trecut 8,6 milioane de tone de cereale ucrainene prin portul românesc Constanța la Marea Neagră.
În ciuda unei scăderi a recoltei de cereale din 2022 la aproximativ 54 de milioane de tone de la un record de 86 de milioane în 2021, cel puțin 30 de milioane de tone de cereale sunt încă în silozuri și ar putea fi exportate, potrivit ministerului Agriculturii.
Un important producător și exportator mondial de cereale, exporturile de cereale ale Ucrainei au scăzut cu 28,7% la 30,3 milioane de tone în sezonul 2022/23 din 20 februarie, lovite de o recoltă mai mică și de dificultăți logistice cauzate de invazia rusă.
Ukraine has not violated any agreements by deepening the Bystre Canal on the Danube to increase food exports from its river ports, and is ready to show Romania the work it has carried out, a senior Ukrainian official said on Wednesday. https://t.co/ERxfBj6tsn
— Intl. Business Times (@IBTimes) February 22, 2023