Disney, Budweiser, Target... companiile americane încep să renunțe la progresismul woke

16 Sep 2023
Disney, Budweiser, Target... companiile americane încep să renunțe la progresismul woke

În Statele Unite, politica de sprijinire a minorităților a contribuit la polarizarea societății, scrie Le Figaro

Cu puțin peste un an înainte de alegerile prezidențiale, loviturile curg între cele două tabere de peste Atlantic. Anchete judiciare, proceduri de concediere... ostilitățile promit să se intensifice și mai mult în lunile următoare. Acest război de tranșee afectează și lumea afacerilor. În ultimii ani, mulți lideri s-au aruncat cu toate forțele în lupta politică, inclusiv cu o creștere a demonstrațiilor mai mult sau mai puțin de succes ale marilor afaceri în favoarea minorităților ca răspuns la moartea, în mai 2020, a lui George Floyd, bărbat de culoare ucis în timpul arestării sale. Luat de val, Lego a considerat că este chiar potrivit să-și suspende „din solidaritate” reclamele pentru figurinele sale de poliție...

Exprimate din convingere personală, sub presiunea grupurilor de angajați sau prin calcule de marketing, aceste poziții aveau scopul de a plasa brandurile în tabăra progresismului woke. Departe de realiza acest lucru, au alimentat polarizarea țării. Până la punctul în care marile companii au ajuns să înțeleagă că au mult de pierdut prin transferarea către consumatori a responsabilității de a soluționa o dezbatere ideologică din ce în ce mai divizată. Cei mai mulți încearcă acum să întoarcă timpul înapoi.

Disney ilustrează această inversare. După ani de angajament progresist, care au determinat compania să se confrunte cu guvernatorul conservator inflexibil al Floridei Ron DeSantis, gigantul divertismentului se străduiește să găsească o poziție mai consensuală. În acest scop, acționarii l-au rechemat, în noiembrie anul trecut, pe fostul șef Bob Iger cu misiunea de a reechilibra imaginea companiei. Din controversă în controversă, Disney a alunecat în câțiva ani de pe locul 4 pe locul 77 în clasamentul celor mai populare mărci din Statele Unite. Imensa preocupare a brandului de a nu jigni pe nimeni a ajuns să-și obosească admiratorii care nu erau foarte sensibili la nevoia de a filma o nouă versiune a micuței sirene cu o actriță de culoare sau de a cenzura The Aristocats pe platforma Disney+, pentru cei sub 7 ani , pentru a proteja copiii de presupusa viziune rasistă a unei pisici siameze care cântă la pian cu betisoare.

Partidul Republican, cel puțin marginea sa cea mai populistă, a devenit principalul susținător al afacerilor mici

Sarcina lui Bob Iger nu este simplă: după ce a manifestat ani de zile o empatie intensă față de toate revendicările identitare, până la crearea unor grupuri de afinitate bazate pe culoarea pielii angajaților, este o adevărată schimbare a culturii interne la care lucrează șeful. În ceea ce privește împăcarea cu Ron DeSantis, care și-a construit statura națională (fragilă) în jurul cruciadei sale anti-woke, provocarea pare aproape de netrecut.

Dezbaterea politică americană pe probleme economice nu mai are nimic de-a face cu anii Reagan. „Partidul Democrat, care a fost în mod tradițional partidul sindicatelor, este acum finanțat de Hollywood, finanțe sau tehnologie ”, spune Brice Couturier, coautor al eseului Companiile în fața revendicărilor identitare. Și invers, Partidul Republican, cel puțin marginea sa cea mai populistă, a devenit principalul susținător al afacerilor mici. Cred că trumpismul prosperă pe acest fundal de anticapitalism" 

Influencer transgender

Lumea afacerilor s-a implicat în politică pentru a atrage consumatorii în căutarea sensului. S-a trezit foarte repede copleșită de invenția sa, în timp ce, stimulați de campaniile activiste, clienții lor au fost transformați în activiști inflexibili. Anheuser-Busch a plătit recent prețul. Foarte populara bere Bud Light a suferit o scădere cu 24% a vânzărilor între aprilie și iunie, din cauza lansării rapide a unei campanii de publicitate în asociere cu un influencer transgender, care a determinat vedetele muzicii country să facă apel la boicotarea imediată a acestei „beri trans”.

Lanțul de supermarketuri Target a fost nevoit, de asemenea, să scoată de pe rafturi produsele care vizează comunitatea LGBT în iunie anul trecut, după un val puternic de boicoturi care a afectat prețul acțiunilor sale. Șeful a fost apoi acuzat de guvernatorul democrat al Californiei, Gavin Newsom, că „a sacrificat comunitatea LGBT extremiștilor”. Pe partea conservatoare, nici inițiativele lansate ca răspuns la valul progresist woke nu au avut prea mult succes. GloriFi, o neobancă fondată în Texas, care a promovat „iubirea de Dumnezeu și de țară” și a promis o reducere la asigurarea de locuință pentru persoanele cu arme de foc, a încetat activitatea în mai puțin de trei luni.

Evoluția lui Larry Fink, șeful puternic al BlackRock, este emblematică pentru dificultatea pe care o au companiile în a găsi echilibrul potrivit în fața radicalizării opiniilor. La începutul verii, fostul vestitor al capitalismului responsabil a declarat că nu mai dorește să vorbească despre ESG (adică criterii de mediu, sociale și de guvernare) deoarece aceste inițiale au fost „militarizate” atât de extrema stângă cât și de extrema dreaptă. În orice caz, i-au făcut multe necazuri. Timp de un an, cel mai mare administrator de active din lume, cu 10.000 de miliarde de dolari în administrare, a fost criticat din toate părțile. Prea verde pentru state conservatoare precum Louisiana sau Florida, prea timid sau, mai rău, jucând un joc dublu, pentru democrații progresiști, grupul și liderul său au continuat să fie luați la intrebări.

„Nu vreau să fiu poliția de mediu, este o greșeală să ceri sectorului privat să-și asume un asemenea rol”, a asigurat din nou anul trecut el, înțelegând fără îndoială că departe de a converti societatea la nevoia de tranziție ecologică, pozițiile alimentaseră mai degrabă resentimentele unei margini conservatoare, opuse oricărui efort în acest domeniu. Marea majoritate a americanilor ar dori o formă de neutralitate. Potrivit unui sondaj Harris, 70% ar fi chiar în favoarea unei companii care limitează conversațiile politice la locul de muncă.

Găsirea tonului potrivit într-o societate atât de fracturată este un act de echilibru. Decizia Curții Supreme din iunie 2022 Dobbs vs. Organizația pentru Sănătatea Femeilor din Jackson, dând statelor libertatea de a stabili termene legale pentru avort, a testat astfel sever dorința multor grupuri de a se distanța oarecum de dezbaterile politice. Schimbarea de direcție a unei firme de consultanță din Boston ilustrează această tensiune. Înaintea deciziei, conducerea a încercat să pregătească mintea oamenilor, cerând tuturor să-și păstreze sentimentele pentru sine în ziua deciziei, pentru a păstra coeziunea echipei. Câteva zile mai târziu, a fost transmis un nou mesaj: angajații au fost rugați să scuze grupul pentru că au călcat astfel în picioare drepturile femeilor și ale „minorităților de gen .

Mai degrabă decât reacțiile publice la mișcarea Black Lives Matter, în cazul deciziei Curții Supreme, companiile par să fi favorizat măsurile interne. Mulți s-au oferit să finanțeze un bilet de avion către un stat cu o legislație mai flexibilă pentru angajații lor, care ar dori să facă un avort dincolo de termenele legale locale.

Alte stiri din Externe

Ultima oră