Spre deosebire de Leopards, care ar trebui să fie livrate la Kiev în primăvară, M1-urile americane nu vor ajunge înainte de sfârșitul lui 2023 sau începutul lui 2024, scrie Le Figaro.
Când vor ajunge cele 31 de tancuri M1 Abrams promise de Statele Unite? În timp ce tancurile germane Leopard 2 ar trebui trimise în Ucraina „la sfârșitul lunii martie, începutul lunii aprilie ”, potrivit ministrului Apărării Boris Pistorius, Washingtonul nu a dat o dată precisă pentru livrarea tancurilor sale, printre cele mai bune din lume. Dar probabil că va dura câteva luni. Potrivit Wall Street Journal, care citează înalți oficiali americani, tancurile Abrams nu vor ajunge pe câmpul de luptă decât la sfârșitul lui 2023, sau chiar la începutul lui 2024. O eternitate având în vedere amploarea conflictului.
Autoritățile americane au comunicat, deocamdată, foarte puține lucruri despre aceste livrări așteptate cu nerăbdare de la Kiev. Potrivit Politico, Pentagonul a ales să trimită M1 în versiunea sa A2, care este mai modernă decât A1. „Tancul Abrams este un echipament foarte complicat. Este scump, este greu să te antrenezi pentru el acolo”, a spus Colin Kahl, un oficial înalt al Pentagonului. Suficient pentru a explica timpul lung de livrare?
Niciun tanc nu e luat din stocurile americane
Concret, trei opțiuni sunt disponibile pentru Statele Unite: să ia Abrams din stocul lor național, să le ceară partenerilor să-și livreze tancurile importate sau să construiască altele noi. Prima variantă a fost deja eliminată de Pentagon: niciun tanc Abrams nu va fi luat din stocul armatei americane. Dintr-un motiv simplu: M1A2 are tehnologii sensibile, pentru care legea federală interzice exportul. Printre acestea, ecranare cu uraniu sărăcit, pe care tancurile exportate nu le au. Dar și „contramăsuri electronice, aparate radio și sisteme informatice tactice”, pe care americanii nu vor să le vadă căzând în mâini greșite, spune Marc Chassillan, inginer și expert în sisteme de armament.
Dacă Statele Unite ar dori să-și folosească stocurile, ar fi deci necesar „să le demonteze și să integreze noi blindaje, operațiune care nu a putut fi finalizată înainte de sfârșitul anului 2023”, potrivit lui Yann Boivin, fost comandant al unui tanc Leclerc și editor al blogului Blablachars, specializat în vehicule blindate.
Statele Unite ar putea, prin urmare, să negocieze cu partenerii lor pentru livrarea unora dintre tancurile lor Abrams, lipsite de aceste tehnologii sensibile. Mai multe țări sunt în vizor: Arabia Saudită, Australia, Egipt, Irak, Kuweit, Maroc și în curând Polonia și Taiwan. Dar „acest scenariu pare foarte complicat”, subliniază Marc Chassillan. Pentru că mai întâi ar trebui să fie repatriate în Statele Unite pentru o revizie completă. Mai presus de toate, ar fi „surprinzător dacă aceste țări ar fi vrut să se despartă de tancurile lor”, explică Yann Boivin, situația de la granițele lor ne-fiind foarte pașnică pentru majoritatea dintre ele. Unii, precum Egiptul și Arabia Saudită, ar putea fi, de asemenea, reticenți în a-și rupe relația cu Moscova.
Tancuri noi
Rămâne a treia opțiune, cea mai probabilă: fabricarea de tancuri noi sau reciclarea și modernizarea modelelor vechi. „Evident, Statele Unite sunt în proces de a apela la industriaș să le fabrice”, indică Yann Boivin. Industriașul în cauză, General Dynamics Land System (fostă Chrysler Defence), „ar putea să plece de la tancuri vechi și să le transforme” estimează Marc Chassillan. General Dynamics are într-adevăr un anumit număr de Abrams de prima generație, pe care apoi le îmbunătățește în funcție de versiunea necesară.
Fabrica este capabilă să producă 12 tancuri pe lună, potrivit Politico, ceea ce ar duce timpul de livrare la mai puțin de trei luni. Dar mai multe comenzi sunt încă în desfășurare și cu siguranță va fi dificil să le transfere. Polonia, în special, așteaptă 250 de tancuri M1A2 pentru 2025. Pentru a compensa donația a 250 de tancuri sovietice T-72 către Ucraina, Varșovia a primit deja în jur de o sută de M1A1, preluate din stocul Marine Corps. În contextul conflictului latent cu China, Taiwanul se așteaptă și la 108 tancuri M1A2 până în 2024.
Un anunț politic mai mult decât o promisiune?
Pe lângă aceste constrângeri industriale, există întârzieri logistice incompresibile. Dacă țările care vor livra Leopards în Ucraina sunt situate exclusiv în Europa, facilitând astfel transferul acestora, Statele Unite vor trebui să „ traverseze Atlanticul cu utilaje de 60 de tone, apoi să le transporte cu trenul", explică Marc Chassillon. Cu aceste tancuri, va fi, de asemenea, necesar să se livreze muniție, și nu obuzele de uraniu folosite de armata americană, ci „muniție de tungsten” mai convențională , subliniază expertul. „Asamblarea tuturor acestor elemente necesită timp”, adaugă el.
Va fi necesară apoi antrenarea echipajelor ucrainene care vor putea „integra bazele în minim opt săptămâni”, explică Yann Boivin. Și luați în considerare întreținerea, care este complexă și foarte costisitoare. „Adevărata slăbiciune a lui M1 este motorul său cu turbină”, spune Marc Chassillan. "Tancul este foarte agil, dar este un obiect fragil, care consumă foarte mult”. Cu aproape șapte litri de kerosen pe kilometru, M1 este mult mai eficient din punct de vedere al consumului de combustibil decât Leopard, care funcționează cu motorină.
Suma tuturor acestor complicații ridică o întrebare: chiar intenționează Statele Unite să livreze tancuri Abrams în Ucraina? „Este un anunț politic” , judecă Yann Boivin. Pentru că Olaf Scholz făcuse din anunțul livrării lui Abrams o condiție prealabilă pentru trimiterea tancurilor Leopard. Prin urmare, promisiunea americană ar fi putut servi pur și simplu drept pretext Germaniei. Mai ales că, „atunci când promitem tancuri, este urgent. Nu suntem siguri că aceste mașini vor fi încă utile în decembrie 2023”.
Într-un interviu recent acordat Sky News, Volodymyr Zelensky a estimat, de asemenea, că va fi „prea târziu” dacă tancurile americane nu sosesc înainte de august.