Numărul retragerilor de numerar este în creștere în Franța, potrivit datelor de la Bank Card Group. Aceasta este în special consecința noilor comportamente de consum pentru a face față inflației, scrie La Depeche.
„Cash-ul” este departe de a fi spus ultimul cuvânt. Potrivit GIE Cartes Bancaires, numărul retragerilor de numerar chiar a crescut în Franța între prima jumătate a anului 2022 și prima jumătate a anului 2023. O creștere mică, de 1%, dintr-un total de un miliard, ceea ce reprezintă deci circa 10 milioane de retrageri suplimentare de numerar. Suma medie crește cu 5%, la fel ca și inflația.
„Avem din ce în ce mai mulți clienți care își construiesc pachete de "cash" pentru a-și controla mai bine cheltuielile în contextul actual de creștere a prețurilor”, mărturisește directorul unei mari rețele bancare. Această practică, foarte populară pe rețelele de socializare, se numește „cash stuffing”: fiecărui element de cheltuială îi este dedicată o sumă de bani cash ceea ce oferă posibilitatea de a nu depăși anumite sume.
„Am măsurat în mod repetat natura tangibilă a "cash-ului", ceea ce înseamnă că persoanele aflate în situații de fragilitate financiară folosesc banii cash mai mult decât restul populației”, explică directorul activităților fiduciare al băncii.
Urmărirea cheltuielilor și metoda "cash stuffing"
Presupusul abandon al banilor "cash" în favoarea altor mijloace de plată, actuale sau potențiale viitoare, precum euro digital, este în mod regulat subiect de controverse. „Multe familii apreciază posibilitatea de a plăti în numerar”, subliniază Banque de France, 57% dintre consumatori considerând că este important să existe această posibilitate. Banca Centrală Europeană este, de altfel, unul dintre cei mai buni susținători ai cash-ului: potrivit acesteia, banii în numerar garantează respectul pentru viața privată, asigură incluziunea socială, ajută la urmărirea cheltuielilor și constituie un mijloc rapid de plată.
Dar princpala utilizare a numerarului este economisirea. Din zece bancnote emise în zona euro, doar două sunt folosite pentru a plăti, celelalte opt sunt puse la păstrare. Și această proporție este și mai mare în Franța. O parte din creșterea retragerilor de la ATM-uri poate fi, prin urmare, explicată prin faptul ca banii sunt astfel economisiți.
„Cash Stuffing”: acest nou mod de gestionare a bugetului
„Cash Stuffing” este o metodă de gestionare a bugetului care face furori pe rețelele sociale, scrie EconomieMatin. Principiul este simplu: la începutul lunii umplem plicuri cu însemnări destinate diferitelor tipuri de cheltuieli (mâncare, agrement, restaurante). Astfel, fiecare articol de cheltuieli ale gospodăriei are suma alocată, ceea ce vă permite să nu cheltuiți mai mult decât este necesar sau dorit. Și mai puține cheltuieli înseamnă și mai mulți... bani economisiți.
Această metodă pare deosebit de populară în rândul tinerilor. Este simplu de configurat, ușor de utilizat și deosebit de eficient. ÎnMarea Britanie, plățile în numerar au crescut chiar cu 7% într-un an, parțial din cauza acestei metode.
Cash-ul ca metodă de plată: simptom al fricii pentru viitor?
Revenirea la cash poate fi interpretată și ca un simptom al unei pierderi generale a încrederii, în special în perioade de criză. Cererea de numerar a crescut în timpul crizei financiare din 2008, înainte de a scădea în deceniul următor. S-ar putea ca, între inflație ridicată , rate de credit în creștere și creștere slabă, oamenii să se teamă pentru viitorul lor.