Liderii anunță, de asemenea, că Danemarca și Țările de Jos conduc un efort internațional de instruire a piloților ucraineni, scrie Politico.
Generalul superior al armatei americane a avertizat joi că avioanele F-16 nu vor acționa ca o „armă magică” pentru Ucraina, dar SUA se află pe deplin în spatele unui grup de aliați NATO care preia conducerea în ceea ce privește antrenamentul și eventual transferul avioanelor la Kiev.
„Rușii au 1.000 de avioane de lupta din a patra generație”, a declarat președintele general Mark Milley reporterilor de la Pentagon, în urma unei întâlniri virtuale a Grupului de contact multinațional al apărării din Ucraina. „Dacă vei concura cu Rusia în aer, vei avea nevoie de o cantitate substanțială de avioane de luptă din a patra și a cincea generație, așa că dacă te uiți la curba costurilor și faci analize, cel mai inteligent lucru pe care l-am făcut este exact ceea ce am făcut noi, ceea ce oferă o cantitate semnificativă de apărare aeriană integrată pentru a acoperi spațiul de luptă și a le refuza rușilor spațiul aerian.”
Comentariile lui Milley au urmat puncte similare făcute săptămâna aceasta de secretarul forțelor aeriene Frank Kendall, care a spus că avioanele „nu vor schimba jocul dramatic” pentru Ucraina, deși „este ceva care are sens pentru ei. Îi va ajuta” pe termen lung.
Avioanele de luptă sunt mult mai scumpe decât cartușele de artilerie și vehiculele terestre, pe care aliații occidentali s-au concentrat pentru a ajuta Ucraina la împingerea forțelor ruse înapoi în sud. Cheltuirea banilor pe acele arme pe termen scurt, spre deosebire de avioanele de război scumpe cu nevoile lor logistice complexe, a meritat, a spus Milley.
„Dacă te uiți la F-16, 10 avioane F-16 costa un miliard de dolari, susținerea a costat încă un miliard de dolari, așa că te referi la 2 miliarde de dolari pentru 10 avioane”, a spus Milley, adăugând că dacă avioanele ar fi fost trimise mai devreme, ar fi consumat fondurile pentru acele alte capacități care au pus Ucraina pe picior în față.
„Nu există arme magice în război, nici F-16 nu sunt și nici nimic altceva”, a spus el.
Tot joi, secretarul Apărării Lloyd Austin a anunțat că Danemarca și Olanda preiau conducerea în coaliția comună de instruire a piloților ucraineni cu avioane de luptă moderne. El a spus că Norvegia, Belgia, Polonia și Portugalia s-au angajat și ele să participe la antrenament.
Coaliția intenționează să antreneze aproximativ 20 de piloți ucraineni inițial, deși numărul exact va depinde de capacitatea țărilor de a sprijini proiectul, potrivit unui purtător de cuvânt al guvernului britanic, căruia i s-a acordat anonimatul pentru a discuta detalii înaintea unui anunț.
Ucraina va avea nevoie de o gamă de piloți pentru a învăța elementele fundamentale ale zborului, care să poată trece apoi la avioane, a spus purtătorul de cuvânt. În acest scop, prima etapă de instruire se va concentra pe pregătirea de bază la sol a piloților ucraineni, care vor fi apoi pregătiți să învețe anumite aeronave, cum ar fi F-16 și altele. Antrenamentul F-16 va avea loc la un loc din Europa, au declarat oficialii Departamentului Apărării.
Au rămas fără răspuns întrebările cu privire la cine își va trimite F-16-urile sau alte avioane la Kiev odată ce antrenamentul s-a încheiat și ce rol vor juca SUA, în afară de a da undă verde la transferul aeronavei din țări terțe în Ucraina.
Efortul F-16 începe abia acum, după ce președintele Joe Biden a declarat săptămâna trecută că SUA va sprijini instruirea ucrainenilor pe aeronave, o inversare dramatică față de refuzul anterior al administrației de a aborda problema, spunând că este o prioritate mai mică.
Dar, având în vedere că mare parte din ajutorul menit să sprijine contraofensiva planificată a Ucrainei a fost livrat și cu rachetele tot mai multe care cad asupra țintelor civile din Kiev, liderii ucraineni au lansat o nouă campanie de presiune publică în ultimele săptămâni, insistând că avioanele vor fi de neprețuit în misiunile de apărare aeriană. .
Zeci de avioane F-16 sunt în diverse configurații și în diferite stări de pregătire în SUA și Europa. Pe măsură ce mai multe țări NATO cumpără mai multe avioane F-35, avioanele mai vechi vor deveni disponibile, deși probabil că vor avea nevoie de upgrade și unele tehnologii specifice țării vor trebui eliminate, potrivit R. Clarke Cooper, fost șef al Afacerilor Politico-Militare. la Departamentul de Stat și acum membru senior nerezident la Consiliul Atlantic.
„Pe baza precedentului, nu ar trebui să fie prea dificil” pentru țările individuale, a adăugat el, deoarece câteva dintre ele și-au vândut deja vechile F-16 cu binecuvântarea Washingtonului.
Marea întrebare acum pentru alianța NATO este cine are avioane transferabile în escadrile sau hangarele lor care pot fi trimise în Ucraina.
Pe măsură ce flotele îmbătrânesc și F-35 încep să sosească în număr mai mare, țările de pe tot globul s-au aliniat pentru a cumpăra F-16 mai vechi. Norvegia a vândut recent României 32 de F-16 ale sale și așteaptă ca OK-ul Washingtonului să mai vândă o duzină către Draken, o companie privată care are contract cu Pentagonul pentru a efectua misiuni de antrenament.
Danemarca și-a vândut, de asemenea, F-16 în străinătate, cel mai recent lucrând la un acord cu Columbia și ia în considerare să facă același lucru cu Argentina, un proces care a atras atenția Congresului.
În timpul unei audieri a Comisiei pentru Servicii Armate a Senatului cu liderii Forțelor Aeriene în această lună, senatorul Mark Kelly a spus că există pericolul ca Argentina să cumpere avioane de luptă chinezești dacă SUA nu aprobă potențiala vânzare daneză de F-16. .
„Cred că trebuie să fim foarte vigilenți în privința asta”, a avertizat Kelly. „Putem contracara terenul lor aici facilitând transferul F-16 daneze în Argentina. Asta e o posibilitate. Acesta nu este doar un transfer de aeronave. Are o importanță geopolitică și strategică reală.”
Kendall a răspuns că este conștient de problemă și „își trece prin procesul interagenții chiar acum. Dar cred că există o înțelegere a importanței acesteia din motivele pe care le-ați spus.”nAvioanele vechi de zeci de ani, deși sunt scumpe, sunt la mare căutare pe tot globul.
„F-16 rămâne un cal de muncă”, a spus Cooper. „Nu numai pentru NATO, ci la nivel global, așa că nu va merge nicăieri în curând.”