Săptămâna trecută, Amazon a anunțat planurile de a lansa un documentar „în culise” despre Melania Trump, produs chiar de viitoarea doamnă a SUA. Gigantul tehnologic a plătit 40 de milioane de dolari pentru afacerea exclusivă la doar câteva săptămâni după ce a donat 1 milion de dolari comitetului de inaugurare a soțului ei, Donald Trump, și s-a angajat să transmită în direct ceremonia prin serviciul său Prime, scrie Financial Times
Înainte de alegerile prezidențiale din noiembrie, fondatorul Amazon, Jeff Bezos, a anulat și planurile pentru The Washington Post, pe care îl deține, de a o sprijini pe rivala democrata al lui Trump. La scurt timp după alegeri, el a vorbit despre „energia lui Trump în jurul reducerii reglementărilor” și a făcut un pelerinaj personal pentru a lua cina cu viitorul președinte la proprietatea sa din Mar-a-Lago.
Graba lui Bezos de a se întelege cu Trump a fost egalată de directori corporativi din toată America, în timp ce miliardarii din domeniul tehnologiei, finanțatorii și liderii unora dintre cele mai cunoscute grupuri de consumatori din SUA se grăbesc să se adapteze la un zeitgeist mai conservator în urma victoriei electorale a lui Trump și avictoriei republicane în a ambele camere ale Congresului.
Într-o imagine în oglindă a goanei corporatiste din 2020 de a sprijini cauzele justiției sociale după uciderea lui George Floyd de către un polițist, companiile de astăzi remodelează modul în care interacționează cu clienții, angajații și societatea în general.
Unele dintre mișcări, cum ar fi parada directorilor executivi care îl vizitează pe Trump în Florida, donațiile și efortul de a face afaceri cu oamenii din cercul său apropiat, par menite să atragă favoarea unu Trump cunoscut pentru că atacă companii și directori pe care îi displace.
Dar alegerile au accelerat, de asemenea, o schimbare mai largă înapoi la poziții sociale și politice mai conservatoare și o îmbrățișare a capitalismului neîngrădit.
Companiile renunță la departamentele de diversitate, echitate și incluziune, reduc sprijinul pentru organizațiile de caritate pentru diversitatea rasială și abandonează grupurile de schimbări climatice. De asemenea, șterg tot ce ar putea fi perceput ca „trezit” din declarații publice, documente corporative și publicitate.
Alegerile au dat putere unor directori de top să înceapă să se pronunțe în favoarea politicilor conservatoare, de la reduceri de taxe la roluri tradiționale de gen.
„Există presiuni conservatoare în acest climat politic, iar oamenii doar anticipează o schimbare în administrație și... . . alinierea strategiilor lor la aceste schimbări de politică așteptate”, a declarat Trier Bryant, fost director DEI la Goldman Sachs și Twitter.
Săptămâna trecută, grupul de social media Meta a exemplificat toate evoluțiile simultan. A renunțat la politicile de moderare a conținutului, a adăugat în consiliul său pe prietena de multă vreme Trump și directorul executiv al Ultimate Fighting Championship, Dana White, și-a mutat directorul pentru diversitate într-un nou rol și a renunțat la obiectivele de a stimula diversitatea rasială și de gen în rândul managerilor și furnizorilor săi.
Fondatorul Mark Zuckerberg s-a alăturat ulterior unui podcast găzduit de Joe Rogan, care l-a susținut pe Trump în alegeri și a deplâns ascensiunea companiilor „neutre din punct de vedere cultural”. „Cred că a avea o cultură care sărbătorește puțin mai mult agresivitatea are propriile merite, care sunt cu adevărat pozitive”, a spus Zuckerberg.
Sunt chemați politicieni liberali și activiști investitori. „Cedarea corporatistă în fata lui Trump este profund supărătoare”, a spus Brad Lander, contabilul orașului New York și un avocat al investițiilor durabile. „Am văzut prea multe exemple de-a lungul istoriei. Astfel, de-a lungul timpului, democrația și drepturile fundamentale sunt slăbite.”
Dar companiile, directorii și analiștii susțin că motivele care conduc schimbările sunt complexe și reflectă mult mai mult decât dorința de a fi satisfăcut de viitorul președinte.
Starea de spirit în rândul clienților lor s-a schimbat, susțin directorii, iar hotărârile instanțelor și anchetele de reglementare statale și federale, în special decizia de anul trecut a Curții Supreme din SUA care interzice acțiunile afirmative în colegii, au subminat temelia programelor de diversitate și climat.
Pentru mulți, noua administrație oferă o oportunitate binevenită de a anula unele dintre regulile mai stricte adoptate în timpul administrației președintelui Joe Biden și de a schimba politica fiscală și de reglementare în favoarea lor.
David Solomon, directorul executiv al Goldman Sachs, a lăudat recent viitoarea administrație Trump pentru că „a condus un manual de creștere economică”.
„Sunt destul de optimist că această administrație va derula o agendă foarte, foarte pro-creștere”, a spus Solomon la un eveniment Reuters.
Liderii tehnologiei au făcut unele dintre cele mai importante gesturi față de Trump și valorile conservatoare, într-un efort preventiv de a repara gardurile. Tim Cook de la Apple, Sundar Pichai de la Google și Sam Altman de la OpenAI s-au alăturat cu toții Zuckerberg de la Meta și Bezos de la Amazon pentru a promite 1 milion de dolari la fondul de inaugurare al lui Trump, iar Pichai a zburat și la Mar-a-Lago. Trump a susținut anterior că Google a fost „simulat” să ascundă o acoperire pozitivă despre el.
„Este o declarație a lipsei de încredere și a coloana vertebrală a directorilor din domeniul tehnologiei”, a spus Jeffrey Sonnenfeld, decan asociat senior pentru studiile de leadership la Yale School of Management. El a descris contribuțiile lor la inaugurarea lui Trump servind drept „schemă de zecime” președintelui ales.
În sectorul financiar, cea mai vizibilă schimbare de la alegerea lui Trump a fost în jurul schimbărilor climatice . Toate băncile importante de pe Wall Street și câțiva manageri mari de fonduri au părăsit grupuri industriale care încearcă să-și folosească puterea financiară pentru a reduce emisiile de carbon.
BlackRock, ținta anchetelor și proceselor de stat conservatoare din cauza sprijinului său anterior pentru investițiile durabile, a citat în mod explicit probleme legale și de reglementare pentru plecarea sa de la inițiativa Net Zero Asset Managers săptămâna trecută.
Chiar și felul în care oamenii de pe Wall Street vorbesc și interacționează se schimbă. Bancherii și finanțatorii spun că victoria lui Trump i-a încurajat pe cei care erau dezamăgiti de „doctrina woke” și au simțit că trebuie să se autocenzureze sau să-și schimbe limbajul pentru a evita ofensarea colegilor mai tineri, femeile, minoritățile sau persoanele cu dizabilități.
„Mă simt eliberat”, a spus un bancher de top. „Putem spune „retard” și „păsărică” fără teama de a fi anulați. . .rasare din nou soarele.”
Unii oameni de pe Wall Street se simt, de asemenea, capabili să accepte să câștige bani în mod deschis, fără a da din cap către niciun obiectiv social mai amplu. „Majoritatea dintre noi nu trebuie să ne pocaim pentru că, la fel ca Trump, iubim America și capitalismul”, a spus unul.
Între timp, grupurile care se confruntă cu consumatorii au devenit din ce în ce mai atente să evite să pară „woke”, mai puțin să declanșeze genul de boicoturi cu care se confruntă Target și Bud Light în privința marketingului care celebra persoanele gay și transgender. Această reacție a avut loc cu mult înainte de alegeri.
Dar trecerea la dreapta a fost atât de rapidă încât unele grupuri au fost prinse pe picior gresit. După recentul atac terorist din New Orleans, directorul executiv al grupului de asigurări Allstate, Tom Wilson, a atras o furtună de critici pentru că a spus „trebuie să fim mai puternici împreună, depășind dependența de diviziune și negativitate”.
Activiștii conservatori l-au acuzat pe Wilson, a cărei companie sponsoriza un meci de fotbal american de mare profil în oraș, că a redus la minimum crima în timp ce promovează cauze progresiste. Allstate a încercat să explice că declarația „reflectă un angajament mai larg de a promova încrederea și pozitivitatea în comunitățile din întreaga națiune”.
Cealaltă schimbare majoră a corporației a vizat eforturile DEI, în special de la hotărârea Curții Supreme împotriva utilizării admiterii la facultate pe bază de rasă, în iunie 2023. Companii precum Harley-Davidson, Ford și Molson Coors au început să-și reducă diversitatea corporativă în lunile după decizie, iar scurgerea a devenit un potop după victoria electorală a lui Trump.
Walmart a încetat să ia în considerare rasa și genul în acordarea contractelor cu furnizorii, a încetat pregătirea pentru echitatea rasială pentru personal și a retras finanțarea pentru Centrul pentru Echitate Rasială, pe care l-a înființat cu un angajament de 100 de milioane de dolari după protestele George Floyd. McDonald's a scăzut săptămâna trecută obiectivele procentuale pentru femei și managerii non-albi, a încetat să le ceară furnizorilor să semneze un angajament DEI și a spus că acum se va referi la echipa sa de diversitate ca o echipă de incluziune globală.
Ambele companii au semnalat probleme juridice, dar și circumstanțe în schimbare. McDonald's a citat „un peisaj în evoluție”, în timp ce a spus că s-a angajat să includă. Walmart a spus că abordarea sa schimbătoare a arătat că „suntem dispuși să ne schimbăm alături de asociații și clienții noștri care reprezintă toată America. Am fost într-o călătorie și știm că nu suntem perfecți, dar fiecare decizie vine dintr-un loc în care dorim să promovăm un sentiment de apartenență.”
Consultanții și alți consilieri corporatisti au spus că peisajul în schimbare a oferit companiilor și o modalitate de a regândi sau de a renunța la obiectivele de mediu și de diversitate pe care oricum nu le-au îndeplinit.
„Nu vor să fie prinși promițând și fara sa realizeze”, a spus Richard Edelman, care consiliază liderii corporatisti în calitate de director executiv al Edelman, un grup de relații publice. „Companiile sunt încă angajate față de diversitate și sunt angajate față de incluziune, pur și simplu nu vor să garanteze rezultate.”
Nu este clar dacă întorsătura conservatoare va dura mai mult decât pozițiile progresiste prezentate de companii în 2020. Bryant, fostul director DEI, care este acum directorul executiv al companiei de consultanță Pathfinder, a spus că multe dintre inversările de politică par să vizeze atenuarea controlului politic mai degrabă decât schimbările de fond de politică.
„Maya Angelou a spus: „Când oamenii îți arată cine sunt, crede-i”. Când companiile vă arată cine sunt, credeți-i și pe ei”, a spus ea.