“De ani buni folosim social-media cu scopul de a găsi angajați. De multe ori găsim profilul candidatului ideal pe Facebook şi chiar luăm legătura cu el pe această cale. În alte cazuri, postăm un anunţ exact în grupul ţintă de pe Facebook în care sperăm să găsim candidatul ideal. Evident că punem mare accent şi pe un dialog faţă în faţă, pentru a avea o comunicare autentică şi adecvată”, spune reprezentantul unui mare concern german.
“Social-media a devenit un instrument important în recrutare. În ultimii ani, fiecare a doua persoană interesată de un loc de muncă a primit o ofertă prin intermediul social-media. Fiecare al zecelea loc de muncă este ocupat în Germania prin intermediul reţelelor de socializare”, scrie Die Welt.
De partea opusă, doar 27% dintre persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă folosesc social-media în acest scop. Restul sunt încă adepţii metodelor convenţionale: site-uri specializate, agenţii de recrutare, anunţuri în ziar. “Social-media a devenit cel mai bun instrument în recrutare.
Unii au acces la cele mai variate informaţii, alţii oferă cele mai atractive posibilităţi. Reţelele de socializare sunt oglinda modului în care va arăta consumul de informaţie în viitor”, consideră Stefano Giorgetti, vicepreşedintele Kelly Services.
În ceea ce priveşte functiile de conducere dintr-o companie, problema de găsire a candidatului potrivit există doar în 4% dintre cazuri, asta şi datorită faptului că 70% dintre aceste posturi sunt ocupate de angajaţi din propria firmă.
”Companiile mari au înţeles deja rolul social-media şi se folosesc de acest instrument, spre deosebire de firmele mai mici, care nu conştientizează potenţialul ei. În ziua de astăzi, firmele care nu folosesc social-media au un mare dezavantaj în lupta pentru forţa de muncă calificată”, consideră expertul social media de la academia de recomandare şi marketing, Ekaterina Arlt-Kalthoff.
“Pentru o firmă este foarte important ca feed-backul de pe social-media să fie pozitiv. Candidatul sau angajatul trebuie să recomande firma mai departe. Nu sunt puţine cazurile în care angajaţii sunt răsplătiţi dacă reuşesc să recomande şi să aducă alţi angajaţi în firmă”, adaugă Arlt-Kalthoff.
“Social-media ne-a ajutat să dezvoltăm imaginea companiei noastre şi s-o facem mult mai cunoscută. Mult mai mulţi candidaţi ne caută şi ne abordează prin social-media. Sunt foarte bine informaţi şi ştiu exact ce oferim şi la ce să se aştepte. Faza de cunoaştere reciprocă este depăşită mult mai uşor”.
Pe de altă parte, angajatorii şi reprezentanţii firmelor de recrutare urmăresc cu mare atenţie ce postează potenţialii candidaţi, dar şi actualii şi viitorii angajaţi.
“Tot mai mulţi şefi îşi spionează actualii şi potenţialii angajaţi pe reţelele de socializare. Ei strâng cu lejeritate informaţii delicate de pe Facebook, Twitter, Myspace, LinkedIn. Cei mai mulţi aplicanţi pentru un loc de muncă nu dau mare preţ pe conturile lor de pe reţele de socializare. Promovarea de conţinut şi informaţii delicate va avea un efect negativ asupra jobului lor. Cine postează pe reţelele de socializare trebuie să îşi asume riscul că răspândeşte informaţii la nivel global care vor fi mereu vizibile”, scriu austriecii de la Der Standard.
“Peste 35% dintre şefi au mărturisit că îşi spionează sistematic pe Facebook angajaţii şi aplicanţii la un loc de muncă. Aproape 44% au admis că au respins un candidat din cauza postărilor şi pozelor sale de pe Facebook. Poze din timpul liber, de la petreceri sau alte evenimente private nu au ce căuta la încadrarea publică. Mai mult, recomandarea este ca tot contul să fie privat. Problematice în viitor ar putea deveni şi mesajele politice, dar şi consideraţiile negative despre actualul sau fostul angajator”, concluzionează austriecii.