Cheltuielile de sărbători revin pe creștere anul acesta, cu un avans de 5% comparativ cu 2020, după un declin de 7% anul trecut, dar 68% dintre consumatori se așteaptă la prețuri mai mari față de sezonul precedent, potrivit studiului Deloitte Holiday Retail Survey 2021. La rândul lor, o treime dintre comercianții participanți la studiu mizează pe o creștere de două cifre a comenzilor de sărbători, în timp ce 43% estimează majorări sub 10%.
Conform studiului, anul acesta sumele alocate cheltuielilor de sărbători se vor ridica, în medie, la 1.463 de dolari de persoană, în creștere de la 1.387 de dolari în 2020, evoluție bazată în mare parte pe comportamentul persoanelor cu venituri ridicate. În același timp, 73% dintre comercianți mizează pe cheltuieli mai mari sau mult mai mari în acest sezon.
Pe de altă parte, 39% dintre consumatori pun suplimentarea sumelor pentru cheltuielile de sărbători pe seama creșterii prețurilor. Dintre cei care spun că vor cheltui mai puțin anul acesta, 50% dau vina pe scumpirea alimentelor. Totodată, jumătate dintre comercianții participanți la studiu admit că produsele vor fi mai scumpe anul acesta, iar promoțiile nu vor fi atât de ample încât să anuleze avansul prețurilor.
În schimb, 78% dintre participanți afirmă că situația lor financiară a rămas stabilă sau s-a îmbunătățit față de anul trecut, iar 67% estimează că ritmul economiei va accelera în 2022 sau se va menține la același nivel ca în 2021.
„Îmbunătățirea percepției consumatorilor cu privire la siguranța sanitară a determinat creșterea încrederii în perspectivele economice și în evoluția situației financiare personale, cu impact pozitiv asupra obiceiurilor de consum specifice sărbătorilor. Cu toate acestea, cumpărătorii conștientizează trendul inflaționist care se manifestă la nivel global și rămân prudenți în privința cheltuielilor. Spre exemplu, în zona euro, ponderea cetățenilor care estimează o inflație mai mare în 2021 față de 2020 este de 67%, cea mai ridicată din 2008 până în prezent, potrivit unui Eurobarometru publicat recent. În România, BNR estimează o inflație de 7,5% pentru anul acesta și de 5,6% pentru finalul lui 2022”, a declarat Raluca Bâldea, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România, și Liderul industriei de retail și bunuri de larg consum.
Temperarea temerilor cu privire la riscul de îmbolnăvire îi motivează pe unii consumatori să iasă mai mult pentru cumpărături sau în alte scopuri. Procentul celor care evită ieșirile a scăzut la 40%, de la 51% în 2020, aspect care a determinat creșterea cheltuielilor destinate diverselor activități cu 15%.
Totuși, anumite tendințe accentuate în timpul pandemiei se mențin. Interacțiunea cu platformele digitale rămâne ridicată - peste 60% din cheltuieli vor fi realizate online anul acesta. În același timp, 40% dintre comercianți estimează o creștere de două cifre a vânzărilor realizate prin intermediul canalului digital.
Pentru 60% dintre consumatori, principalul criteriu în alegerea unui comerciant este reprezentat de amploarea reducerilor acordate, dar creșterea prețurilor și scăderea numărului de promoții ar putea să diminueze impactul ofertelor, arată studiul. Mai mult de jumătate dintre comercianți (57%) estimează că activitatea promoțională va rămâne constantă sau se va reduce în acest an față de 2020.
Studiul Deloitte 2021 Holiday Retail Survey a fost realizat pe baza unui sondaj la care au participat peste 4.300 de consumatori din SUA și 30 de directori din companii de retail care au, în proporție de 90%, venituri anuale de peste un miliard de dolari.
Deloitte furnizează la nivel global servicii de audit, consultanță, servicii juridice, consultanță financiară și managementul riscului, servicii de consultanță fiscală și alte servicii adiacente către clienți din sectorul public și privat provenind din industrii variate. Patru din cinci companii prezente în topul Fortune Global 500® sunt clienți Deloitte, prin intermediul rețelei sale globale de firme membre care activează în peste 150 de țări și teritorii, oferind resurse internaționale, perspective locale și servicii de cea mai înaltă calitate pentru a aborda provocări de business complexe. Obiectivul Deloitte este să creeze un impact vizibil în societate cu ajutorul celor peste 345.000 de profesioniști ai săi.
Deloitte România este una dintre cele mai mari companii de servicii profesionale din țara noastră și oferă, în cooperare cu Reff & Asociații | Deloitte Legal, servicii de audit, de consultanță fiscală, servicii juridice, de consultanță în management și consultanță financiară, servicii de managementul riscului, soluții de servicii și consultanță în tehnologie, precum și alte servicii adiacente, prin intermediul a peste 2.600 de profesioniști.