Ce s-a schimbat după....
TRAGEDIA DE LA COLECTIV.Ce s-a schimbat după tragedia de la Colectiv în care 64 de persoane şi-au pierdut viaţa? Ştim, au fost arestări, au fost anchete, au fost făcute expertize repetate, însă cei care şi-au pierdut în clubul Colectiv oamenii dragi şi a căror suferinţă nu poate fi comparată cu nimic, aşteaptă încă nişte răspunsuri. Nu, nu venite „pe surse“, ci spune deschis, transparent celor care merită şi care au dreptul să le audă. Cei care sunt implicaţi direct. După tragedia de la Colectiv, am descoperit că ale noastre cluburi erau adevărate „bombe cu ceas“, că pompierii veneau în controale doar ca şi când, că primarul Piedone şi ai lui subordonaţi mai ciupeau de colo de colo, iar patronii clubului unde s-a întâmplat nenorocirea înghesuiau week-end de week-end peste 500 de oamenii într-un spaţiu cu o singură uşă. Între timp, a plecat Guvernul Ponta şi au venit tehnocraţii. Klaus Iohannis, preşedintele din „ţara lucrului bine făcut“, a mai fost şi el, împreună cu prima-doamnă în câteva excursii.
Oamenii aşteaptă însă nişte răspunsuri. Le merită. Nu e suficient să faci rapoarte. Nu e suficient să spui că medicii au greşit, că Raed Arafat trebuie demis sau că nu avem dotari în spitale. Nu rezolvam nimic dacă punem sare pe rană, aşa cum facem după fiecare tragedie, căutând, prin „ograda“ altora, niciodată în a noastră, vinovaţii de serviciu. Trebuie să încercăm să vindecăm „buba“, altfel sintagma „corupţia ucide“ rămâne simplă utopie.
Ce s-a schimbat după...
TRAGEDIA DIN BRĂILA. Tragedia din Brăila, acolo unde un tânăr de 27 de ani- aflat în evidenţele medicilor suferind de epilepsie- a spulberat cu maşina cinci persoane care se aflau în staţia de autobuz. Există o listă a bolilor, nu am făcut-o noi şi specialişitii, care-ţi interzic să te mai urci la volan, căci poţi deveni un pericol, nu doar entru tine, ci şi pentru oamenii nevinovaţi. Auzul, handicapul locomotor, afecţiunile cardiovasculare, epilepsia, tulburarile mintale, afecţiunile neurologice se numără printre bolile care ar trebui să-i împiedice, în mod legal, pe conducătorii auto să-şi ia permisul auto. Cine îi verifică totuşi pe şoferi şi cum sunt aceştia „traşi pe dreapta“ în cazul în care suferă de una dintre afecţiunile menţionate. Cazul de la Brăila nu este unul singular, însă de fiecare dată ne confruntăm cu câteva ridicări din umeri, eventual două-trei demiteri - la asta suntem campioni- după care lucrurile îşi reiau cursul firesc. Nu şi pentru cei care trăiesc pe propia lor piele suferinţa pierdeii celor dragi.
Ce s-a schimbat după...
MOARTEA POLIŢISTULUI BOGDAN GIGINĂ. În octombrie 2015, Bogdan Gigină, poliţist la Brigada Rutieră, şi-a pierdut viaţa după ce a căzut cu motocicleta într-o groapă din carosabil, în timp ce se afla în coloana oficială care îl escorta- nici acum nu prea ştim bine cum şi de unde- pe ministrul de Interne de atunci şi anume pe Gabriel Oprea. Deşi Oprea s-a grăbit să-l decoreze post-mortem pe politist, cazul a redeschis şi aici celebra „Cutie a Pandorei“ în ceea ce priveşte folosirea coloanelor oficiale. Şi ce să vezi? Gabriel Oprea, acum cercetat penal pentru abuz în serviciu, era campion la folosirea coloanelor oficiale. Bineînţeles, pentru şi de dragul interesului naţional! De ce mereu schimbam legi, facem anchete şi căutăm vinovaţi după tragedii? Mai grav este că, la scurt timp după ce cazul este trecut în plan secund, lucrurile nu se schimbă niciodată cu adevărat. Ca dovadă că după tragedie, poliţiştii de la Serviciul Omoruri care au anchetat cazul morţii lui Bogdan Gigină, în care era implicat şi şeful lor, Gabriel Oprea, au fost luaţi la puricat şi hărţuiţi cu diverse controale.
Ce s-a schimbat după...
TRAGEDIA DIN APUSENI. Tragedia din Apuseni de la începutul anului 2014, în care au murit pilotul Adrian Iovan şi studenta Aura Ion, a redeschis „Cutia Pandorei“. Atunci, am văzut nişte instituţii ale statului haotice care nu au ştiut cum să coordoneze o misiune de salvare. Ca de obicei au fost demisii şi demiteri, a fost un joc al orgoliilor între STS-Guvern- Minister de Interne-Ministerul Transporturilor, fiecare încercând să paseze responsabilitatea în „ograda“ celuilalt. Radu Stroe, ministrul de Interne de atunci, şi-a dat şi el demisia după ce a declarat că regretă faptul că „tragedia s-a produs în timpul mandatului său“. Au fost ore care au făcut diferenţa dintre viaţă şi moarte. Ore în care salvatorii au căutat orbeşte, pe o suprafaţă uriaşă, de 200 de kilometri pătraţi. STS nu a reuşit să facă o localizare exactă, motivând că serviciul nu poate localiza decât apelurile făcute de pe telefoanele fixe. Astfel, apelurile făcute la 112 de către supravieţuitori au fost inutile, iar cei care puteau să îi ajute au reacţionat prea târziu. Aura Ion, tânăra de 27 de ani, a murit îngheţată, după ore de agonie şi aşteptare. S-au făcut şi aici rapoarte, iar după aproape doi ani de anchete, concluzia a fost că tragedia s-a produs din cauza îngheţului care a afectat motoarele aeronavei, iar aceasta nu a mai putut să atingă altitudinea minimă pentru ca zborul să se desfăşoare în condiţii de siguranţă. Raportul realizat după tragedia aviatică din Apuseni, în care au murit pilotul Adrian Iovan şi studenta Aura Ion, a avut 158 de pagini. Centrul de Investigaţii şi Analiza pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS) a emis 10 recomandări de siguranţă după accident. Cum rămâne însă cu acest lanţ al slăbiciunilor în care se scaldă- şi le şi place, le şi iese şi le este şi bine- instituţiile statului responsabile în a-i ajuta pe cetăţeni. Aşadar, ce s-a schimbat după...
Ce s-a schimbat după...
MOARTEA TINEREI DIN JAPONIA ÎN 2012. Vă amintiţi moartea cumplită a tinerei din Japonia venită în ţara noastră pentru a participa la un schimb de experienţă? A fost violată, tâlharita şi ucisa in padurea Corbeanca după ce a luat, cu bună-credinţă, un taxi de pe Aeroportul Otopeni. Cazul a fost atunci puternic mediatizat şi, dincolo de tragedie, s-a descoperit faptul că cel care a omorât-o umbla nestingherit pe străzi, în libertate, era „om de bagaje“ la Otopeni- putea să dea în cap oricui- însă terorizase întreg oraşul Baloteşti, acolo unde locuia. În plus, o minimă documentare a a scos la iveală faptul că asasinul mai era suspect în alte sase dosare un viol, soldat cu uciderea victimei, alte patru violuri, talharii si violari de domiciliu. Dar, era şi mână-n mână cu poliţiştii din Ilfov care nu au consiferat că ar fi reprezentat vreun pericol public. Sigur, la scurt timp după tragedie s-au deschis anchete şi anchetuţe, abia atunci am descoperit că sistemul de taximetre de la Otopeni nu era unul sigur şi că omul era un adevarat pericol public.
Ce s-a schimbat după...
TRAGEDIA DE LA COAFORUL PERLA, DIN 5 martie 2012. Vă amintiţi tragedia de la coaforul Perla unde agentul de poliţie Gheorghe Vlădan,angajat şofer la Policlinica "N. Kretzulescu", din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, a deschis focul în incinta coaforului de la complexul Perla din Capitală,omorându-şi soţia care voia să divorţeze de el. Aceasta şi casiera coaforului au fost ucise, iar şase persoane, angajaţi şi clienţi ai salonului, au fost rănite. Vlădan a fost trimis în judecată, în stare de arest preventiv, în aprilie 2012, pentru omor calificat şi deosebit de grav, tentativă la infracţiunea de omor calificat şi deosebit de grav, nerespectarea regimului armelor şi muniţiilor şi conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul de către o persoană care are o îmbibaţie alcoolică peste limita legală. Şi acest caz, deosebit de dureros, a scos la iveală faptul că deşi soţia lui Vlădan făsuse, în repetate rânduri, plângeri la secţia 14 de Poliţie, susţinând că soţul o ameninţă că o moară şi este violent, nimeni nu au luat-o în seamă. Florina Vlădan declarase la poliţie, în 1 martie 2012, că soţul său, cu care se afla în acţiune de divorţ, termenul de judecată fiind 7 martie, o ameninţa şi că este deţinătorul unei arme cu foc, însă autorităţile nu au grăbit soluţionarea plângerii, iar după patru zile femeia a fost ucisă.