UPDATE. Ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu, a respins joi informaţiile neoficiale apărute în presă privind reintroducerea taxei auto şi cuantumul acesteia. "Vreau să precizez că nu este vorba despre nicio taxă de timbru care ar putea să fie lansată în perioada următoare. Nu facem niciodată promisiuni sau lansăm în spaţiul public lucruri care să nu fie adevărate şi lucruri care să nu fie fundamentate", a spus Gavrilescu, conform hotnews.ro.
Ea a mai spus că variantele vehiculate in mass-media cu privire la cuantumul unei eventuale taxe auto sunt neadevărate. "Ceea ce s-a vehiculat ieri (miercuri 14 martie 2018, n.r.) în anumite zone mass-media nu sunt lucruri adevărate. Niciuna dintre valorile respective nu este adevărată. Nici măcar nu ne-am gândit la ele, pentru că deocamdată eu spun că mai bine să nu ne grăbim, ci să facem lucrurile încet şi sigur, pe un număr mare de ani, astfel încât să putem să avem grijă de sănătatea populaţiei şi mediul să nu fie poluat. Ca atare, grupul de lucru încă nu şi-a finalizat punctul de vedere pentru că înseamnă multe studii pe care noi, toţi cei implicaţi în grupul de lucru, trebuie să le facem. În acelaşi timp, dorim ca fundamentarea unei valori să fie făcută în baza unei formule de calcul din care cetăţeanul să înţeleagă ceva, nu să fie o formulă de calcul din care nici măcar matematicienii să nu înţeleagă. Transmit tuturor românilor că nu este vorba despre niciun fel de taxă de mediu, de poluare sau cum s-o mai numi ea, în perioada următoare şi nicidecum despre valorile care s-au vehiculat. Sunt pur şi simplu speculaţii. Nu avem termen limită, pentru că ne dorim foarte mult ca, în momentul în care ieşim cu o formula, aceea să fie o formulă realistă, care să fie comparativă cu ceea ce se întâmplă în alte ţări membre ale Uniunii Europene şi să fie o formulă din care să reiasă clar că va plăti cel care poluează. De asemenea, vom ţine cont de toţi factorii de poluare", a explicat ministrul Mediului.
Declaraţiile sale vin pe fondul informaţiilor că autorităţile iau în calcul reintroducerea taxei auto, cel mai probabil la începutul acestei veri. Taxa ar urma să fie plătită o singură dată, la prima înmatriculare a maşinii.
Mașinile vor fi taxate pentru poluare între 50 de euro și 2.500 - 3.000 de euro. Pentru calcul va conta coeficientul de poluare și emisiile de dioxid de carbon.
Actuala formulă ar urma să fie aplicată timp de trei ani după care va fi înlocuită cu un impozit progresiv, plătit de toţi proprietarii de maşini, în funcţie de cât de mult poluează autoturismele lor, după modelul german, potrivit unor surse oficiale, citate de stiri.tvr.ro.
În acest moment, aceasta este o variantă de lucru. Măsura vine pe fondul numărului mare de masini second-hand aduse în ţară. Peste 630.000 de mașini vechi au fost înmatriculate în România, anul trecut. Fenomenul ia amploare și în 2018. În București, parcările marilor bulevarde sunt pline de autoturisme din import scoase la vânzare.
"Nu este o taxă şi nu o să fie o taxă de primă înmatriculare sau o taxă care să-i penalizeze pe toţi cei care îşi cumpără o maşină second-hand, va fi o taxă, să spunem între ghilimele, numai în vederea poluării", declara ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu, la sfârşitul lunii ianuarie, la audierile din Parlament pentru un nou mandat la minister.
Taxa auto pentru autovehicule la prima înmatriculare a fost introdusă pentru prima dată la 1 ianuarie 2007, imediat după aderarea României la Uniunea Europeană, conform agerpres.ro. La acea vreme, taxa de primă înmatriculare se calcula în funcţie de trei variabile: vechimea maşinii, tipul de catalizator (euro) şi capacitatea cilindrică a maşinii.
Pe 19 februarie 2009, taxa de poluare auto a fost modificată, iar Guvernul a scăzut valoarea acesteia cu o treime. De la 1 ianuarie 2012, taxa auto a devenit obligatorie atât la reînmatricularea maşinilor înregistrate în România înainte de 1 ianuarie 2007, cât şi pentru cei care aduceau maşini din Vest.
Începând cu 30 ianuarie 2012, taxa este suspendată până la 31 decembrie 2012, iar persoanele care plătiseră deja urmau să primească banii înapoi.
Din 15 martie 2013 intră în vigoare timbrul de mediu pentru autovehicule, iar din acel moment taxa auto este calculată exclusiv pe baza emisiilor de CO2, înscrise în cartea de identitate a maşinii.
Timbrul de mediu pentru autovehicule face parte din cele 102 taxe nefiscale care au fost eliminate de la 1 februarie 2017.