Guvernul României a aprobat, în ședința de joi, 22 iunie, un proiect de lege care prevede schimbări importante în privința tarifelor rutiere pe drumurile naționale. Pe scurt, în majoritatea cazurilor, este vorba de rovinietă. Pentru transporturile de marfă de peste 3,5 tone, însă, va exista și TollRo, în locul taxei anuale de drum. Noile prevederi ar urma să se aplice de la 1 ianuarie 2026.
În privința rovinietei, proiectul de lege prevede ca aceasta să se aplice în funcție de categoria vehiculului, clasa de emisii poluante a acestuia (EURO) și durata de utilizare a rețelei de drumuri. Practic, în principiu, singura modificare ar fi că pentru mașinile mai poluante se va plăti o taxă mai mare.
Proiectul de lege prevede că sumele vor fi stabilite ulterior de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), scrie tion.ro. Potrivit proiectului de lege, rovinieta se va aplica numai autovehiculelor de transport persoane și celor de transport de marfă cu o masă totală maximă autorizată de 3,5 tone sau mai puțin.
Pentru autovehiculele de transport marfă cu masă de peste 3,5 tone, cum ar fi tirurile sau camioanele, va exista un nou sistem, TollRo. Tarifele acestuia se vor stabili în funcție de un tarif unitar, dar și de distanța parcursă. Vor exista atât abonamente, cât și tichete cu o singură trecere. Tarifele vor si stabilite tot de CNAIR.
Tarife și de șase ori mai mari
Deși proiectul de lege nu prevede încă tarifele, există simulări. Este vorba de o creștere de 40% pentru mașinile mai puțin poluante, la care s-ar adăuga încă 20-30 de procente pentru mașinile EURO 2 sau EURO 3. În ceea ce privește TollRo, situația este și mai drastică. Dacă până acum, un tir EURO 6 plătea anual 1.210 euro în taxa anuală de drum, prin noul sistem ar putea ajunge să plătească și peste 7.000 de euro.
„Problema României este infrastructura subdezvoltată parcul învechit, la vehiculele naționale vorbim de peste 15 ani, la autoturisme sunt peste 12 ani – dacă nu ai făcut infrastructură și nu ai modernizat parcul 30 de ani și vrei să faci totul într-un singur an, adoptarea terapiei șoc, ei bine, șocul s-ar putea să fie considerabil”, spune Radu Dinescu, de la Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri.