Cand Ceausescu a decis sa pună România în rândul celor câteva țări din lume care construiau avioane a trebuit sa formeze în mod accelerat un sistem de pregătire și calificare a personalului tehnic necesar pleca de la liceu, școala profesională și facultate de profil. Așa a fost transformate două licee industriale de pe lângă două fabrici mici de avioane în două licee de Aviație cu un număr de elevi foarte mare. Liceul de aviație de la Băneasa a crescut de la 4-5 clase pe an la zece cu o medie de 42 de elevi per clasă pentru 3 specialități: electroniști aparatură de bord, mecanici de motoare și structuristi de aviație.
Pentru asigurarea personalului didactic necesar formării noii clase de muncitori specializați în aviație au fost aduși mai cu arcanu (a se citi dosarul) mai cu zăhărelul profesori de marcă. Dintre aceștia cel de organe de mașini devenit celebru după Revoluție prin crearea primului liceu privat din București, Vartosu, era tare dur și sobru de frica lui știindu-i toți cei peste 600 de elevi ai liceului. La prima lui lecție ne-a prezentat așa după cum spunea el, una dintre primele minuni tehnice ale umanității adică pe Maria Sa: Șurubul !
Pentru ca să ne ajute să înțelegem cat mai bine importanța Șurubului ne-a spus următorul banc:
Se zice ca o fată frumoasă se decide să se mărite cu un robot și după eveniment se întâlnește cu prietenele ei mergând greu, obosită tare, etc
Acestea mirate o întreabă
- Te-a bătut ?
- Nu! Mă mângâie permanent
- Te-a pus la munca grea?
- Da’ de unde! Face el tot in casă și pe lângă
- Păi și atunci de ce ești așa dărâmată?
- Hmm cum să vă spun totul a început din noaptea nuntii când ajunși în dormitor m-a rugat să îi strâng bine șurubul de pe spate ceea ce am și făcut. Și de atunci nu mai dorm și nu mai mănânc deloc!! Chiar nu știu ce să fac ca simt ca mor!
- Daaa! Ai dreptate este grea situația ta. Dar diseară când ajungi acasă știi ce? Du-te și slăbește-i șurubul acela dragă!
Zis și făcut pleacă acasă toate și se reîntâlnesc după vreo câteva săptămâni când proaspăta mireasă arata foarte odihnită dar tare tristă.
Prietenele ei mirate o întreabă:
- Ce-i cu tine? Arăți odihnită dar ești tristă rău! Ai făcut ce am stabilit ultima oară ?
- Ufff! Da! M-am dus acasă și am luat șurubelnița și i-am slăbit șurubul buclucaș
- Bine și?
- Și i-a căzut …. fundul!
Revenind la subiectul nostru pe vremea când zburam avionul BAC 1-11 și varianta sa ROMBAC corifeii de atunci ai acestui avion Crainic, Luca, Blanc ne explicau cat de important este ca oricând de la urcarea în scaunul de pilotaj până la plecarea acasă după cursa toți piloții să își mențină permanent centurile de siguranță puse. Și pentru a pricepe și conforma ne dădeau cazul petrecut la British Airways cu un avion BAC 1-11. În timpul zborului pe la vreo 5.000 de metri a avut loc o decompresie rapidă provocată de desprinderea instantanee a parbrizului de pe partea pilotului comandant. Urmare a acestei situații pilotul comandant a fost efectiv ejectat pe geam dar având puse centura de siguranță doar pe zona mediană a rămas jumătate afară din cabină și jumătate în interior poziție în care a trebuit să stea 20 de minute până la aterizarea de urgență. Ancheta a indicat ca și cauza folosirea unor șuruburi pentru un alt model de parbriz care au cedat in timpul zborului!
În 1997 la un show aerian din Maryland USA un avion F-117 Stealth s-a prăbușit ca urmare a desprinderii incredibile a uneia din aripi. Ancheta a demonstrat ca tot Maria Sa Șurubul este vinovat prin lipsa de la fața locului.
Am constatat cu stupoare ca în ultima perioadă tot Maria Sa Șurubul a cauzat mari probleme modelului Boeing 737 MAX și așa blamat de mulți
Prima problemă a fost descoperită la mecanismul de direcție al avionului după toate controalele autorității aeronautice civile americane FAA în urma căruia s-a dat drumul la zbor modelului după cele două catastrofei și lunga oprire de la zbor. Practic s-au descoperit niște șuruburi nestrânse, slăbite, lipsa și fără piulițele si șaibele
Așa ca s-a dat alarma iar!
Nici nu s-a stins bine alarma ca tot Maria Sa Șurubul a provocat deschiderea în zbor a uneia dintre ușile de ieșire în caz de avarie la un avion tot MAX al companiei Alaska Airlines!
Și în acest caz s-a declanșat ancheta aferentă care a identificat vinovatul în persoana Șurubului!
După cum spuneam Aviația diferă dramatic și drastic de viața normală și uite ca Șurubul susține această afirmație.
În viața noastră de zi cu zi ni se tot cere să “strângem șurubul” adică să o ducem mai rău pe când în Aviație este pe dos, strângând șurubul ne salvăm avionul și viețile!
Autor: Cezar Osiceanu