Ciclismul se dezvoltă tot mai mult. Numărul celor care merg cu bicicleta este din ce în ce mai mare, însă sportul acesta implică şi multă tehnologie. De multe ori se întâmplă că aceasta “să scape de sub control” şi astfel se ajunge la accidente deosebit de grave. Unul dintre ele s-a petrecut duminică, la Pro Bikers Marathjon, de la Ineu – Bihor. Jozsef Dino, în vârstă de 49 de ani, din Ungaria, şi-a găsit sfârşitul după ce a ieşit de pe traseu într-o zona pe care organizatorii o consideră prea putin periculoasă. Întrecerea făcea parte din calendarul Federaţiei Române de Ciclism.
FRC încă este măcinată de probleme interne. Se ceartă tabăra lui Eduard Novak, preşedinte ales la ultimele alegeri, cu cea a celor care au dus acest sport pe marginea prăpastiei, adica cei care sunt cercetati penal de catre DNA. Nu este singura problema a ciclismului. Cele mai grave incidente sunt produse de către amatori, mulţi dintre ei crezându-se zmei pentru simplul motiv că au pus mâna pe o bicicletă scumpă.
Florin Leonte, antrenor de ciclism, trage câteva semnale de alarmă pentru bicicliştii din Bucureşti şi arată cu degetul către cei care organizează concursuri fără nici un fel de autorizaţie. “Pistele de biciclete de pe trotuare şi din parcuri sunt ilegale. Acolo are prioritate pietonul. Nu poţi interzice nimănui să meargă cu bicicleta prin parcuri, însă toată lumea trebuie să ştie că acolo lucrurile sunt foarte clare. Potrivit Codului Rutier, te poţi deplasa cu bicicleta pe aleile din parcuri, dar fără a pune în pericol integritatea fizică a pietonilor. La noi, fetele merg pe şosea şi nătărăii pe trotuar. Aşa stau lucrurile în Bucureşti. Am facut galagie ca ne-a facut Oprescu piste pe trotuare si nu folosesc absolut deloc. Imediat ne-a trantit una pe carosabil, pe Calea Victoriei, dar este o porcarie”, susţine antrenorul.
Acesta consideră că un număr mai mare de competiţii duce la creşterea valorii sportivilor, însă fiecare concurent, fie el şi amator, ar trebuie să se intereseze dacă urmează să participe într-o competiţie aflată în calendarul Federaţiei Române de Ciclism sau la una “clandestină”, făcută doar cu scopul ca organizatorul să pună mâna pe banii participanţilor. “Sunt multe concursuri fără nici un fel de aprobare. Unii şi-au permis să facă o asemenea întrecere în Parcul Circului, unde aleile nu sunt mai late de un metru. Nu aveau nici un fel de autorizaţie, nu aveau arbitri cu calificare sau asistenţă medicală. Eu m-am dus acolo, am făcut scandal şi am sunat la 112. Imediat a venit Poliţia Locală şi le-a dat amendă 10.000 de lei”, susţine Leonte, care explică şi care sunt condiţiile pentru că o întrecere de ciclism să se desfăşoare conform Legii Sportului. “E nevoie de autorizaţie din partea primăriei locale, a Jandarmeriei, este nevoie de o ambulanţă, de un echipaj care să acorde primul ajutor, de un regulament, de arbitri pe traseu, de prezentarea regulilor în mod clar şi de marcarea locurilor periculoase. În plus, nu ai voie să desfăşori astfel de evenimente în zone situate în imediat apropiere a spitalelor sau o gurilor de metrou”.
În ceea ce priveşte disputa dintre şoferi şi biciclişti, Florin Leonte consideră că vina aparţine ambelor părţi. “Avem pretenţii de la şoferi, dar bicicliştii sunt foarte agresivi atunci când li se spune să nu meargă pe trotuar. Poliţia trebuie să se implice şi se aplice amenzi nu doar şoferilor. Fiecare biciclist trebuie să circule prin oraş având cu el cartea de identitate. Scrie asta în Codul Rutier. Numai că Poliţia Rutieră nu vrea deloc să se implice, preferă să stea prin boscheţi cu radarul. Atunci când mergi cu bicicleta ai aceleaşi responsabilităţi pe care le are şi un conducător auto. Trebuie să respecţi regulile de circulaţie. Din păcate, imaginea noastră, a bicicliştilor, este stricată de mulţi nebuni care îşi imaginează că totul li se cuvine dacă şi-au luat o bicicletă scumpă. Atunci când te apuci de ciclism trebuie să începi cu o bicicletă mai modestă, luată de la second hand. Trebuie să te acomodezi mai întâi cu traficul prin oraş. Mai târziu îţi poţi lua una mai performanţă, dacă îţi place să mergi mult. Oricum, toată lumea trebuie să ştie că picioarele sunt mult mai importante decât bicicletă”.
Rezolvarea problemelor s-ar putea face, potrivit antrenorului de ciclism, prin mai multă implicare din partea bicicliştilor de bună credinţă. “Trebuie să luăm atitudine împotriva celor care merg cu bicicleta pe trotuar. Nu putem avea pretenţii din partea şoferilor dacă noi nu ştim Codul Rutier. Biciclistul este conducător de vehicul. Nu are nevoie de permis, dar trebuie să fie mereu cu buletinul la el. Iar locul bicicliştilor este pe şosea. Pe trotuar se merge doar când eşti la grădiniţă şi ai tricicletă. În Bucureşti sunt 10.000 de oameni care merg cu bicicleta. Puţini însă consideră că trebuie să poarte cască în mod obligatoriu. Unii dintre ei nici măcar nu citesc Codul Rutier pentru a vedea ce obligaţii şi ce drepturi are biciclistul atunci când circulă pe drumurile publice. Nu stiu ca nu au voie sa traverseze strada pe trecerea de pietoni mergand pe bicicleta”.