Vitamian B3 venită din spaţiul extraterestru!

30 Iul 2015
Vitamian B3 venită din spaţiul extraterestru!
 O parte din vitamina B3 ar putea fi de orgine extraterestră şi este livrată pământenilor prin comete şi meteoriţi, scrie Sciences et Avenir. Vitamina B3 care grupează doi compuşi, niacina şi nicotinamida, a fost izolată în premieră de un chimist german plecând de la nicotina din tutun, de unde şi denumirea dată. Vitamina B3, ca şi celelalte vitamine, este indispensabilă vieţii omului. Urme ale acestei vitamine au fost descoperite, în 2011 şi 2014, în meteoriţii bogaţi în carbon.

Noi experienţe de laborator au confirmat că vitamina B3 poate fi sintetizată din gheaţa moleculară din spaţiu.

La Cosmic Ice LAB din Centre Goddard de la NASA au fost realizate noi experienţe. Una dintre ele constă în punerea unei plăci de aluminiu răcite la minus 253 de grade Celsius (care reprezintă suprafaţa unui grăunţe de praf cosmic) în prezenţa gazului din apă, dioxid de carbon şi piridină (moleculă de carbon simplu). Totul are loc într-o cameră sub vid pentru a simula condiţiile din spaţiu. Placa este bombardată cu protoni proveniţi dintr-un accelerator de particule pentru a simula razele cosmice.

Cercetătorii au obţinut, după acest tratament, diferite molecule, dintre care unele de vitamina B3. „Acest rezultat sugerează că unii compuşi organici importanţi pot să provină din praful din spaţiul extraterestru. Acest tip de chimie poate, de asemenea, să fie în comete, care conţin mari cantităţi de apă îngheţată şi dioxid de carbon. Aceste experienţe arată că vitamina B3 şi alţi compuşi organici complecşi ar putea fi fabricaţi în spaţiu. Şi este posibil ca, în urma impactului meteoriţilor şi cometelor, să ne se furnizeze vitamina B3 pe Terra, explică Karen Smith, una dintre autoarele acestei cercetări, publicată în revista Chemical Communications.