În mod tradiţional, produsele cosmetice sunt testate pe pielea unor animale, care sunt ucise la scurt timp după testare, susţin avocaţii în drepturile animalelor, conform motherboard.vice.com.
Datele furnizate de Humane Society arată că sute de mii de şoareci, purceluşi de guineea, şobolani şi iepuri sunt folosiţi anual în lume pentru a testa siguranţa unor produse cosmetice, inclusiv rimel, rujuri, şampoane şi parfumuri.
Produsele sunt aplicate pe pielea şi în ochii animalelor, provocând iritaţiii, ulceraţii şi orbire. Animalelor nu li se dau calmante şi, de obicei, sunt ucise după testare prin asfixiere, fracturarea gâtului sau decapitare.
Kim Paschen, managerul unui program de combatere a cruzimii împotriva animalelor, arată că în unele ţări precum China se cere testarea pe animale în foarte multe cazuri. Piaţa chineză de cosmetice, foarte mare şi într-o rapidă ascensiune, ocupă un loc important în ceea ce priveşte testele pe animale.
Conform Humane Society, 300.000 de animale sunt ucise anual, în China, la testări. Anul trecut, China a mai relaxat regulile ce prevedeau testarea pe animale a tuturor produselor vândute în ţară. Acum, companiile de cosmetice au posibilitatea de a folosi metode alternative de testare pentru a dovedi că produsele sunt sigure, înainte de a fi introduse pe piaţă.
În ultimii ani, în UE şi SUA au avut loc schimbări majore în ceea ce priveşte testarea produselor cosmetice pe animale, spune Kim Paschen.
Chiar şi aşa, sunt alte produse de îngrijire care încă sunt testate pe animale cum ar fi produse de stimulare a creşterii părului, deodorante şi creme de protecţie solară.
"Testarea pe animale este ineficientă deoarece se compară un organism care nu este uman cu oamenii, aşa că rezultatele variază”, a mai spus Pashen. Ea a adăugat că multe companii creează piele umană sau dezvoltă alte metode ce exclud animalele de la testare.
Astfel, din cauza interzicerii testărilor pe animale, multe companii se întrec să vină cu soluţii de testare alternative. Una dintre cele mai mari companii de cosmetice din lume şi o companie de bioprinting au făcut un parteneriat ce are ca scop crearea pielii artificiale. Proiectul va permite companiei de produse cosmetice să-şi testeze produsele pe piele artificială creată de o imprimantă 3D, ulterior existând posibilitatea ca aceasta să fie produsă în masă.