Elanul călătoriilor pe Marte, tăiat din cauza riscului mare de cancer

24 Sep 2017 | scris de Gabriela Antoniu
Elanul călătoriilor pe Marte, tăiat din cauza riscului mare de cancer Galerie foto (2)

NASA este într-un punct mort în ceea ce privește expedierea astronauților pe Marte în următorii 15-20 de ani, relatează uk.businessinsider.com.

China a declarat că speră să trimită oameni acolo între 2020 și 2030, și chiar și Rusia are planuri de a ajunge pe Planeta Roșie. Între timp, fondatorul SpaceX, Elon Musk, încearcă să reducă suficient costul zborului spațial pentru a începe să creeze, cât mai curând posibil, o colonie permanentă marțiană de 1 milion de persoane .

Dar dacă un studiu al expunerii soarecilor la radiații are legătură cu oamenii, mersul pe Marte ar putea fi mult mai periculos decât se credea.

Radiațiile cosmice pot deteriora ADN-ul, pot crește riscul de cancer, pot duce la cataractă, pot provoca leziuni ale sistemului nervos și pot cauza probleme de circulație a sângelui. Sunt doar câteva dintre efectele asupra sănătăţii astronauților.

Cercetătorii cunosc faptul că astronauții sunt expuşi la o cantitate mult mai mare de radiații decât pe Pământ, deoarece atmosfera planetei noastre absoarbe mai multă energie dăunătoare.

Câmpul magnetic al Pământului deturnează foarte multe radiații în spațiu, ceea ce ajută la protejarea astronauților de pe stația spațială internațională - care orbitează la doar 250 de mile deasupra planetei.

Cu toate acestea, o excursie pe Marte deschide sezonul la raze cosmice. În plus, planeta și-a pierdut câmpul magnetic cu miliarde de ani în urmă, ceea ce va expune primii exploratori ai planetei Marte la radiații suplimentare.

Savantul Frank Cucinotta și colegul său, Eliedonna Cacaoat de la Universitatea din Nevada, Las Vegas, au cercetat această problemă, reexaminând rezultatele a patru studii anterioare ale tumorilor la șoareci.

În plus, cercetând efectele unei acţiuni directe a radiațiilor cosmice asupra celulelor, care le-ar putea determina să se transforme în cancer, cercetătorii au analizat, de asemenea, şi efectele secundare sau "nedorite".

Ei au descoperit că în spaţiu apare riscul de cancer (cel puțin pentru șoareci), care este de aproximativ două ori mai mare decât estimările anterioare. Cercetătorii cred că acest risc crescut de cancer se reduce la modul în care ADN-ul deteriorat se împrăştie în tot corpul.

Atunci când o celulă este lovită de o rază cosmică, ea nu ține modificările pentru sine. Ea poate da semnale chimice altor celule, ceea ce ar putea determina celulele sănătoase din apropiere, de asemenea, să se transforme în cancer.

Modelele anterioare nu au reflectat acest efect de domino. Chiar mai îngrijorător este că radiațiile responsabile de producerea efectului "au fost diminuate modest prin echipamentele de protecție", scrie Cucinotta și Cacao în studiul lor.

Agențiile spațiale și companiile private lucrează activ pentru atenuarea radiațiilor cosmice. Un start up israelian dezvoltă o vestă de corp proiectată pentru a absorbi mai multe radiații, iar un om de știință de la NASA a avansat ideea de a lansa un satelit care ar servi ca un scut magnetic artificial pentru a distrage radiațiile dăunătoare din jurul planetei Marte.

Şi, după cum au observat cercetătorii în studiul lor, există diferenţe semnificative între ratele de cancer la şoareci şi cele observate la oameni. "Aceste diferențe ar putea limita aplicabilitatea predicțiilor descrise în această lucrare", au scris ei.

Dar oamenii de ştiinţă adaugă că acest gol de informaţii este chiar motivul pentru care viitorii exploratori spaţiali şi agenţiile lor ar trebui să fie precauţi.

"Studiile ... sunt urgent necesare înainte de misiunile spațiale pe termen lung în afara protecției sferei geomagnetice a Pământului", au mai spus ei.