Băutorii de cafea trăiesc mai mult

19 Ian 2017 | scris de Gabriela Antoniu
Băutorii de cafea trăiesc mai mult

Consumul de cafea are efect protector împotriva proceselor inflamatorii asociate cu bătrâneţea şi bolile cronice. Cafeina ajută persoanele vârstnice, care suferă de boli cardiovasculare, să trăiască mai mult, relatează ibtimes.co.uk.

Bolile cardiovasculare reprezintă principala cauză de mortalitate în întreaga lume. În 2012, acestea au provocat 31% din decesele la nivel global. Vârsta înaintată reprezintă un factor de risc pentru cei cu probleme cardiovasculare şi, pe măsură ce populaţia îmbătrâneşte, există temerea că rata mortalităţii provocate de bolile de inimă va continua să crească.

Situaţia este cu atât mai îngrijorătoare, cu cât nu există un tratament ţintit, care să prevină bolile cardiovasculare asociate cu îmbătrânirea deoarece se ştie prea puţin despre cauzele deteriorării progresive a stării de sănătate, pe măsură ce oamenii îmbătrânesc.

Într-un studiu publicat în Nature Medicine, cercetătorii de la Universitatea Stanford au descoperit procese cronice inflamatorii care apar la unii adulţi vârstnici şi sunt asociate cu un risc crescut de boli cardiovasculare. Consumul de cafea îi ajută însă să trăiască mai mult.

Genele şi inflamaţiile

Cercetătorii au analizat probe de sânge, datele unor sondaje şi istoricul medical şi familial ale 100 de participanţi la studiu, în cadrul unui program pe termen lung pe tema îmbătrânirii, început de Universitatea Stanford acum 10 ani.

Participanţii aveau vârste cuprinse între  20-30 de ani sau peste 60 de ani şi au fost monitorizaţi anual prin recoltarea unor probe de sânge, chestionare şi analize ale istoricului medical.

Cercetătorii au comparat probele de sânge a două grupe de vârstă pentru a identifica ce gene sunt mai active odată cu înaintarea în vârstă. Un grup de gene au atras atenţia cercetătorilor, care erau mai active la participanţii în vârstă, acestea fiind asociate cu producerea unei proteine inflamatorii circulante numită IL-1-beta.

La unii dintre adulţii în vârstă, aceste gene erau mult mai active decât la alţii. Ceea ce înseamnă o secreţie importantă de proteină inflamatorie, cu risc de hipertensiune arterială şi îngroşarea arterelor, urmate de apariţia bolilor cardiovasculare.

Experimentele pe şoareci au confirmat legătura între o cantitate mare de proteina  IL-1-beta şi declanşarea unui proces inflamator masiv, hipertensiune arterială şi probleme renale.

Legătura cu cafeina

Studii anterioare au arătat că băutorii de cafea trăiesc mai mult şi au mai puţine şanse de a face boli cardio-vasculare decât cei care nu consumă. În acest studiu, cercetătorii au descoperit însă legătura dintre procesele inflamatorii legate de vârstă şi consumul de cafea.

Prin incubarea celulor imunitare cu cafeină, cercetătorii au descoperit că metaboliţii acesteia contracarează proteinele inflamatorii. De aceea, cafeina previne bolile cardiovasculare şi prelungesc viaţa.

"Ceea ce mulţi oameni beau, de fapt le place să bea, are un beneficiu direct, care ne-a surprins", a spus conducătorul studiului, Mark Davis. "Ceea ce am demonstrat este legătura dintre consumul de cafeină şi longevitate. Şi am demonstrat riguros, cu teste de laborator, printr-un mecanism foarte plauzibil, de ce lucrurile stau aşa", a mai spus el.