Un procent de 95% dintre părinţi fac cel puţin o greşeală semnificativă atunci când instalează scaunul copilului în maşină sau atunci când îl pregătesc pe acesta pentru călătorie. Acelaşi studiu publicat de Journal of Pediatrics atestă că 86% dintre părinţi – majoritatea mame cu vârste cuprinse între 25 şi 34 de ani – îl poziţionează incorect pe nou-născut în scaunul auto, ceea ce creşte considerabilă şansele ca bebeluşul să sufere răni, chiar şi în absenţa unui accident.
În opinia lui Iulian Ghişoiu, general manager al BeKid, părinţii rareori citesc instrucţiunile de instalare a scaunului auto dedicat bebeluşilor, dar ştiu să facă diferenţa între caracteristicile acestor scaune în funcţie de categoriile de vârstă. “Mulţi părinţi cumpără în cunoştinţă de cauză scaune auto, le cunosc dinainte caracteristicile în funcţie de vârstă, recunosc că urmăresc foarte multe fotografii şi videoclipuri atunci când urmează să achiziţioneze un astfel de dispozitiv, însă foarte puţin alocă timp pentru instalarea corectă a scaunului în maşină. Îmbucurător este faptul că majoritatea părinţilor din România îşi schimbă scaunul copilului atunci când acesta depăşeşte greutatea recomandată şi investesc destul de mult în confortul şi securitatea copilului”, declară acesta.
Din experienţa vânzărilor de scaune auto pentru copii, trei tipuri sunt la mare căutare:
1. scaunele auto grupa 0-13 kg (scoica, pentru nou născuţi )
2. scaunele auto grupa 9-36 kg
3. scaunele auto cu isofix (care sunt, în general, mai scumpe, dar cele mai sigure).
Conform Codului Rutier, articolul 36, alineatul 12 şi 13 pedepseşte conducătorii de autovehicule care, în timpul mersului, nu transportă minorii în regim de siguranţă, în scaune pentru copii omologate, prevăzute cu centuri de siguranţă. Nerespectarea acestor dispozitive legale, atrage după sine amenzi în valoare de 580 sau 725 de lei.
“Am identificat un segment de populaţie care, de dragul de a scapa de amenzi, achiziţionează înălţătoare, nu scaune auto dotate cu centură şi spătar care urmează curbura capului. În aceste înălţătoare, de cele mai multe ori, copiii sunt lasaţi să stea fără să fie prinşi cu centura maşinii, iar în cazul unui accident, capul este prima parte a corpului care este pusă în pericol. Prin comparaţie, scaunele auto au apărători laterale, care protejează corpul şi mai ales spatele şi capul, în cazul unui impact”, declară Iulian Ghişoiu, citat de Plus Communication.