Tinerii din Generația Z vor să învețe ceea ce generațiile anterioare ar numi bun-simț: cum să spele rufe, să facă un buget pentru chirie sau să se descurce într-un supermarket fără să caute pe Google „ce este un morcov?”. Generatia Z, cei născuți între 1997 și 2013, se confruntă cu provocări unice în tranziția către viața adultă, lipsindu-le adesea abilități practice esențiale. Programe precum „Adulting 101”, lansate de universități din SUA si Canada, vin în ajutorul studenților, oferindu-le resurse pentru a dezvolta competențe de viață și pentru a face față stresului și anxietății asociate acestei perioade, scrie CBC
„Adulting 101”: Programe care îi ajută pe tinerii din Generația Z să recupereze abilitățile esențiale de viață
Un număr tot mai mare de tineri din Generația Z declară că se simt stresați și anxioși în fața provocărilor vieții de zi cu zi și că regretă că nu au învățat mai devreme lucruri practice esențiale, precum cum să schimbe o roată la mașină, sa spele hainele sau sa coase. Psihologii spun că această generație a crescut cu mai puține oportunități de a dobândi independență și abilități practice.
Mulți recunosc: nimeni nu le-a explicat cum să trăiască în afara TikTok-ului și a programelor școlare. „Multe lucruri au legătură cu banii”, se plânge unul dintre participanți, adăugând că „viața este cu adevărat grea”
Aldhen Garcia, student în primul an la Universitatea Metropolitană din Toronto, recunoaște că mai are multe de învățat:
„Nu știu cum se schimbă o roată. Nici măcar nu am mașină. Nu știu să cos. Nu știu să fac multe lucruri, în afară de gătit,” a spus el pentru emisiunea The Current.
Are întrebări și despre finanțe: dobânzi, ipoteci și plata chiriei.
„Cred că e foarte important ca educația financiară să fie predată copiilor. Foarte multe lucruri în viață implică bani,” a adăugat el.
Pam Charbonneau, directoarea departamentului de succes academic al Universității Waterloo, le transmite studenților ca Garcia un mesaj liniștitor: „Ce trăiți voi e normal. Mulți dintre colegii voștri trec prin același lucru în același timp.”
Pentru a răspunde acestor nevoi, unele instituții postliceale au introdus cursuri sau sesiuni informative dedicate învățării abilităților de viață. Universitatea Waterloo a lansat în 2023 platforma online Adulting 101, care oferă studenților resurse legate de întreținerea locuinței, nutriție de bază, gestionarea responsabilităților și orientarea în supermarket.
Alte universități oferă instruire în planificare a carierei, gestionare financiară, prim ajutor sau relații sănătoase. Charbonneau spune că accesul la astfel de resurse ajută la normalizarea acestor dificultăți și că mulți studenți afirmă că și-ar fi dorit să fi învățat aceste lucruri încă din școală.
Bella Hudson este unul dintre acei studenți.
„Sunt multe lucruri care lipsesc din educație despre momentul în care devii adult”, a spus studenta în anul trei la TMU.
„Mi-aș dori să existe cursuri care să te învețe cum să te gestionezi pe tine și viața ta.”
Diferențe generaționale
Tinerrii generației Z, persoane născute între 1997 și 2013, au crescut cu mai puține oportunități de a învăța abilități practice, potrivit cercetătoarei Jean Twenge. Profesoară de psihologie la Universitatea de Stat din San Diego, care studiază diferențele generaționale, ea susține că limitarea libertății copiilor și lipsa predării abilităților practice le face un deserviciu.
„Îi trimitem în viața adultă fără alte abilități. Dacă nu învață să ia decizii pe cont propriu și să rezolve probleme, acest lucru poate fi o provocare”, a spus Twenge.
Parentingul FAFO este modul modern de a-i lăsa pe copii să „afle” consecințele. Dar este oare crud să-i lași să eșueze?
Ce sunt „părinții far”? Noul stil de creștere a copiilor pe care părinții ar trebui să-l urmeze acum
Twenge este autoarea mai multor cărți, inclusiv Generations: The Real Differences Between Gen Z, Millennials, Gen X, Boomers, and Silents — and What They Mean for America's Future.
„Copiii cresc mai puțin independenți. Este mai puțin probabil să învețe cum să facă lucruri de adulți ca elevi de liceu. Apoi ajung la universitate și tot nu știu”, a spus ea.
În cartea sa din 2017, iGen, Twenge a descris „strategia vieții lente” — ideea că oamenii trăiesc mai mult, petrec mai mult timp în școală, iar părinții au mai puțini copii, dar îi cresc cu mai multă grijă. Twenge spune că această abordare înseamnă, de obicei, că tinerii dobândesc independența mai târziu decât generațiile anterioare.
De ce tot mai mulți părinți renunță la abordarea blândă
O abordare mai empatică, cunoscută sub numele de parenting blând, a fost o mare tendință în ultimii ani, dar experții și influențatorii încep să se opună. Deana Sumanac-Johnson de la CBC analizează ce se află în spatele rezistenței tot mai mari față de parentingul blând.
Și pentru că studenții locuiesc mai mult timp acasă cu părinții, Twenge spune că, de obicei, aceștia preiau mai puține responsabilități, în timp ce părinții se ocupă de sarcini precum gătitul, spălatul rufelor sau plata facturilor.
„Este mai probabil să fii dependent financiar de părinți pentru mai mult timp. Ca rezultat, oamenii se căsătoresc mai târziu, au copii mai târziu, se stabilesc în cariere mai târziu”, a spus Twenge.
Ea încurajează părinții să renunțe la ideea împărtășită de unii că este datoria lor să facă totul pentru copiii lor și, în schimb, să îi lase pe aceștia să preia sarcini precum gătitul sau spălatul rufelor.
Twenge spune că principala sa preocupare este creșterea depresiei în rândul tinerilor.
Adulting 101: De ce este mai greu ca oricând să fii adult
Un comentariu publicat în Journal of Pediatrics în 2023, care a analizat zeci de studii și rapoarte, susține că creșterea problemelor de sănătate mintală este atribuită scăderii oportunităților pentru copii și adolescenți de a se implica în activități independent de adulți.
Acesta afirmă că privarea tinerilor de independență poate contribui la niveluri ridicate de anxietate, depresie și sinucidere în rândul acestora.
La Universitatea din Waterloo, Charbonneau spune că obiectivul programului Adulting 101 este de a ajuta studenții să se dezvolte ca tineri, nu doar ca învățăcei.
Pe lângă predarea abilităților de bază pentru viață, resursele pun accent și pe sănătatea mintală și fizică și îi ajută pe studenți să exploreze propria lor dezvoltare personală. Universitatea oferă, de asemenea, evaluări ale abilităților pentru a-i ajuta pe studenți să își identifice punctele forte și domeniile în care se pot îmbunătăți.
Charbonneau spune că auto-reprezentarea este una dintre cele mai importante abilități pe care studenții le pot învăța din aceste programe.
„Auto-reprezentarea este probabil cel mai important aspect și, probabil, acolo unde există cea mai mare lacună atunci când vin, dacă nu au avut de-a face cu așa ceva înainte”, a spus Charbonneau.
Ea a adăugat că studenții sunt de obicei recunoscători și ușurați să aibă acces la aceste instrumente.
„Le vezi umerii relaxându-se când își dau seama că există cineva și ceva aici care să mă ajute să-mi rezolv problema.”
Programele „Adulting 101” îi ajută pe tinerii din Generația Z să recupereze abilități esențiale pentru viață
Psihologii spun că copiii din Generația Z au crescut cu mai puține oportunități de a învăța abilități practice
Adulting 101: Cum a rămas Generația Z în urmă cu abilitățile de bază pentru viață
Aldhen Garcia, student în anul întâi la Universitatea Metropolitană din Toronto, spune că are multe abilități de viață de învățat.
„Nu știu să schimb o roată. Nici măcar nu am mașină. Nu știu să cos. Nu știu să fac multe lucruri, în afară de gătit”, a spus Garcia pentru The Current.
Garcia are, de asemenea, întrebări despre aspecte financiare, cum ar fi ratele dobânzilor, ipotecile și plata chiriei.
„Cred că este extrem de important ca tinerii să fie învățați despre alfabetizarea financiară. Multe lucruri implică bani”, a spus el.
Pam Charbonneau, directoarea pentru succesul studenților la Universitatea din Waterloo, are un mesaj pentru studenți ca Garcia: nu ești singur.
„Ceea ce experimentezi este normal. Mulți dintre colegii tăi trec prin același lucru în același timp”, a spus ea.
Unele instituții post-secundare au adăugat resurse, cum ar fi cursuri și sesiuni de informare, pentru a ajuta studenții să învețe abilități de viață. Experții spun că tinerii, în special cei din Generația Z, pierd oportunitatea de a învăța abilități esențiale pentru că nu li se oferă suficientă independență.
Universitatea din Waterloo a creat în 2023 o resursă online numită Adulting 101 pentru a oferi studenților acces la informații despre abilități esențiale pentru viață – cum ar fi întreținerea gospodăriei, nutriția de bază și modul de a naviga într-un magazin alimentar – și pentru a-i ajuta să își gestioneze responsabilitățile și așteptările.
Ofertele altor universități abordează aspecte precum planificarea carierei, finanțele, primul ajutor și menținerea relațiilor sănătoase.
Charbonneau spune că mulți studenți declară că se simt anxioși sau stresați încercând să navigheze prin viața de după liceu și că accesul la aceste resurse le normalizează experiența. De asemenea, ea a menționat că mulți studenți exprimă dorința de a fi învățat aceste abilități mai devreme.