Aţi visat de când vă ştiţi că sunteţi un James Bond în acţiune şi aveţi în garaj unul dintre cele mai fabuloare gadgeturi, maşina zburătoare, care se pune în mişcare când eroul este în pericol? Sau mai degrabă, deşi aveţi maşină în care băgaţi bani cu ghiotura, întotdeauna întârziaţi la întâlniri sau serviciu, pentru că petreceţi ore în şir blocaţi în traficul infernal din Bucureşti sau alte oraşe ale României?
Ei, bine, nu vă trebuie decânt un cont gras în bancă. Dacă îl aveţi, trimiteţi un mail la sales@aeromobil.com, pentru a fi siguri că sunteţi unul dintre cei 500 de posesori ai viitorului "Aeromobil", o maşină destinată transportului rutier obişnuit (cu o viteză de 160 km la oră) dar şi zborului.
SF la purtător
Mașinile zburătoare, prezentate în producții cinematografice științifico-fantastice precum "Al cincilea element" și "Înapoi în viitor", i-au fascinat dintotdeauna pe oameni. Proiecte ale unor vehicule de acest fel au apărut de-a lungul anilor în lumea întreagă, însă o companie din Olanda speră să își întreacă concurenții comercializând începând din 2018 primul model de automobil zburător.
După mai mulți ani de teste, compania PAL-V, cu sediul în Raamsdonksveer, o localitate aflată în apropiere de orașul Breda, se pregătește să demareze în octombrie producția unui girocopter cu două locuri și trei roți, certificat pentru a se deplasa atât pe șosele, cât și în aer. Compania olandeză speră să vândă acest vehicul primului client al ei înainte de sfârșitul anului 2018.
Modelul PAL-V nu este singurul vehicul de acest fel: mai multe tipuri de mașini-zburătoare sunt dezvoltate în prezent în Republica Cehă, Slovacia, Japonia, China și Statele Unite. Compania Nirvana Systems din Republica Cehă a conceput un model de "girodrive" — certificat din luna martie — pentru a se deplasa pe șosele și în aer.
Modelul slovac
Compania AeroMobil din Slovacia afirmă că a primit deja zeci de comenzi pentru mașina sa înaripată, care este înzestrată cu un turbopropulsor pentru a decola de pe sol, a cărei livrare este prevăzută pentru anul 2020.
Maşina-avion din Slovacia a fost expusă la Paris Air Lab, în spaţiul rezervat inovaţiilor, în cadrul Salonului de la Bourget, iar din punctul de vedere al designului pariul este câştigat, scrie Le Nouvel Observateur.
Are alura unei maşini sport, cu două locuri, şi un volan care seamănă cu cel al unui avion de mici dimensiuni, precum şi căşti care atârnă în habitaclu. Maşina are patru roţi şi un motor electric, dar şi două aripi retractabile şi un motor de avion. Pentru a o putea conduce şi pilota este nevoie, aşa cum se poate bănui, atât de carnet de şofer, cât şi de brevet de pilot.
Utilitate
Vom putea zbura de pe autostradă când suntem blocaţi în trafic sau întârziem la o întâlnire? Ei bine, nu. Este interzis. Va trebui să mergem la un aerodrom pentru a putea zbura de acolo, căci este nevoie de un control asupra acestor maşini zburătoare, potrivit lui Stefan Vadocz, purtător de cuvânt al companiei slovace Aeromobil.
Maşina nu ne va face să câştigăm timp, este destinată doar plăcerii. Ea va costa minimum 1,5 milioane de euro cu toate opţiunile.
Aparatul hibrid s-a născut în Slovacia, într-o regiune industrială unde s-au instalat majoritatea constructorilor de automobile europeni şi subcontractanţii lor.
Guvernul slovac a dat bani
Guvernul slovac a susţinut finanţarea proiectului. Din cele 12 milioane de euro investiţi până acum, jumătate vin de la stat. Pentru restul, fondatorii companiei ( Juraj Vaculik, Stefan Klein), cărora li s-au alătura grei din străinătate, care cred în ideea lor, cum ar fi germanul Patrick Hessel, industriaş în domeniul fibrei de carbon sau Martin Hauge, unul dintre cofondatorii Sportify, au fost cei care au scos bani din buzunare.
Perioada de rezervări a fost deschisă în aprilie, limita producţiei totale fiind de 500 de exemplare. Ele nu vor fi livrate decât în 3 ani. Primii cumpărători deja s-au prezentat. Sunt francezi, japonezi, polonezi, americani, potrivit companiei din Slovacia.
De cealaltă parte, compania olandeză dorește să producă între 50 și 100 de vehicule în 2019, înainte de a atinge un ritm de producție de "câteva sute" de unități în 2020.
Modelul olandez
Înzestrată cu un motor cu benzină fără plumb ce dezvoltă 100 de cai-putere, mașina PAL-V este capabilă să zboare între 400 și 500 de kilometri la o altitudine maximă de 2.500 de metri. Pe șosea, ea poate să atingă o viteză de până la 170 de kilometri pe oră. Ea necesită atât un permis de conducere a automobilului, cât și un brevet de pilot de avion.
Primul model care va ieși de pe linia de producție, un model de lux, denumit PAL-V Liberty, costă 499.000 de euro. Apoi va fi lansat un model mai puțin luxos, PAL-V Liberty Sport, ce va fi comercializat cu 299.000 de euro. "Nu este mai scumpă decât o mașină sport super drăguță cu toate opțiunile incluse", s-a justificat directorul de marketing al firmei olandeze.
Compania PAL-V, ale cărei inițiale provin de la denumirea "Personal Air and Land Vehicle" (Vehicul personal aer și sol), a fost înființată în 2007 de Robert Dingemanse și pilotul John Bakker.
"La început, ne spuneam: 'să facem un girocopter care să poată fi condus pe șosele'", povestește Markus Hess.
Dar foarte repede, compania a înțeles că greutatea și lungimea elicelor dădeau vehiculului un centru de greutate foarte înalt, în special în timpul virajelor. Inginerii au revizuit planurile: apăsând pe un buton, elicele se pliază și se întind în spatele vehiculului, la fel ca aripile unui liliac.
În 2005 a fost integrat un sistem de pliere a aripilor pentru vehicule de tip triciclu. Inovația, realizată de firma olandeză Carver, avea următorul obiectiv: contrarea centrului de greutate ridicat și transformarea dispozitivului într-un vehicul capabil să se deplaseze pe șosele.
PAL-V nu este un elicopter, un vehicul ale cărui elice se învârt grație unui motor, ci un girocopter, care folosește vântul pentru învârtirea elicelor sale, a explicat compania olandeză.