Smartphone-urile sunt la ordinea zilei. Cu toții avem unul și nu ne putem desprinde de el. Au circulat deja foarte multe teorii despre faptul că telefoanele ne spionează. Același lucru ni-l confirmă chiar un studiu.
Câtă încredere putem avea în smartphone-urile noastre? Indiferent de marcă și de versiunea softului folosit, se pare că aceste aparate nu ne fac mereu doar viața mai ușoară, ci și mai puțin privată. Uneori, smartphone-urile noastre se pot comporta asemenea unor stații pentru emisie-recepție, ce transmit anumite informații private cu care nu am fost de acord să le împărtășim.
„Spionajul” cu care am fost de acord
Folosim zeci de aplicații zilnic, în special pe smartphone, cele mai populare fiind cele ale rețelelor de socializare. Ne putem aștepta ca acestea să ne spioneze. Datorită timpului pe care utilizatorii îl petrec pe acest tip de aplicații, s-a format un întreg sistem de marketing incorporat în sistemele lor de funcționare.
De câte ori nu ni s-a întâmplat să căutam ceva pe un site și când am intrat, de exemplu, pe Facebook, să vedem o reclamă pentru acel produs chiar și de la altă sursă decât site-ul pe care am făcut căutarea. Cumva asta pare ca și cum am avea modele de camere ascunse infiltrate într-un fel în device-urile noastre.
Asta poate însemna că suntem spionați?
Ei bine, nu chiar. Știm că aproape fiecare site are în componența sa cookie-uri. Ce sunt acestea? Cookie-urile sunt folosite pentru a putea reda formatul site-ului adaptat în funcție de platforma pe care utilizatorul o folosește (smartphone, tabletă sau desktop). Cu alte cuvinte, se folosesc pentru o bună funcționare a site-ului.
Însă ele mai sunt folosite și pentru alte scopuri, cum ar fi obiectivele de marketing, ceea ce dă voie site-ului să înregistreze comportamentul publicului pe site-ul respectiv, ajutând brandul respectiv să știe din ce sursă a ajuns utilizatorul pe site, ce a căutat, ce a pus în wishlist, la ce produse merită să facă reclamă, la care nu și așa mai departe.
Nu înseamnă spionaj, pentru că ni se dă opțiunea de a nu fi de acord cu acestea. Unele site-uri chiar au un fel de meniu prin care putem alege pentru ce scopuri suntem de acord să se folosească aceste cookie-uri. Aceste date despre cookie-uri poate fi găsită pe site-uri fie ca secțiune separată, fie în conținutul termenilor și condițiilor.
La fel se întâmplă și cu termenii și condițiile site-urilor, ce specifică foarte clar faptul că, prin acceptul utilizatorului de orice fel (de obicei, chiar simpla continuare a navigării pe site), suntem de acord să ni se rețină anumite date personale. Trebuie să ne gândim la faptul că, mai ales în cazul magazinelor online, date precum numele, adresa, numărul de telefon și detaliile cardului sunt necesare pentru efectuarea comenzilor și tranzacțiilor unde este cazul. Aceste informații sunt completate de noi, prin libera alegere.
Spionajul cu care nu suntem de acord
Cum rămâne, așadar, cu informațiile private cu care nu am fost de acord să le împărtășim?
Acestea există, lucru susținut chiar de către un studiu din anul 2018 realizat de academicienii universității Northeastern. Aceștia au analizat comportamentul a mai mult de 17.000 cele mai populare aplicații Android.
Rezultatul studiului a fost unul surprinzător.
Se pare că multe aplicații transmit materiale foto și video atunci când utilizatorii interacționează cu aplicațiile respective. Materialele trimise către partea terță (brandul pentru care a fost făcută aplicația) conțin imagini de tipul self-recording, adică imagini ce arată fiecare mișcare pe care utilizatorii o fac atunci când folosesc aplicația. Toate acestea se întâmplă fără acordul sau înștiințarea publicului.
De exemplu, acest lucru a fost demonstrat pentru aplicația GoPuff, care este o aplicație de livrare la domiciliu a produselor din magazinele stradale. Cei ce au realizat studiul au observat că nu aveau nicăieri trecute aceste detalii care anunțau că utilizatorii sunt spionați. După ce le-au atras atenția, aceștia au inclus formularea „poate primi” informații de acest gen de la utilizatori, deși este mai mult decât evident că era un lucru sigur și nu doar o posibilitate ca asta să se întâmple.
Același lucru îl dovedesc și alte studii similare, cum este Panoptispy: Characterizing Audio and Video Exfiltration from Android Applications.
Odată analizate aceste studii, se ridică o întrebare foarte importantă: dacă se poate face asta atât de simplu în aplicații, ce se poate întâmpla cu mesajele, pozele și videoclipurile, localizarea și alte detalii private care dorim să rămână așa?
CREDIT FOTO: Image by Free-Photos from Pixabay