Ed Pierson zbura de la Seattle la New Jersey în 2023, când a ajuns să se îmbarce într-un avion în care nu și-a dorit niciodată să zboare, scrie CNN
Locuitorul din Seattle a făcut rezervare la Alaska Airlines în martie trecut, alegând în mod intenționat un zbor cu un avion în care să se îmbarce – în esență, orice altceva decât un Boeing 737 Max.
„Am ajuns la aeroport, am verificat din nou că nu este Max. Am trecut prin securitate, am luat o cafea. Am urcat în avion – m-am gândit că este ceva nou”, a spus Pierson pentru CNN. „Apoi m-am așezat și pe cardul de urgență [din buzunarul scaunului] scria că era un Max.”
S-a ridicat și a plecat.
„O însoțitoare de bord închidea ușa din față. Am spus: „Nu trebuia să zbor cu Max”. Ea a spus: „Ce știi despre Max?”, a spus el.
„Am spus: „Nu pot intra în detalii acum, dar nu plănuiam să zbor cu Max și vreau să cobor din avion”
Pierson a ajuns în New Jersey în acea seară cu un alt avion. A petrecut întreaga zi în aeroport dar a meritat pentru a evita zborul cu Max, a spus el.
Pierson are o perspectivă unică și de primă mână asupra aeronavei, realizată de Boeing la fabrica sa din Renton din statul Washington. Acum director executiv al grupului de supraveghere a companiilor aeriene Foundation for Aviation Safety , el a servit ca ofițer comandant de escadrilă, printre alte roluri de conducere, pe parcursul unei cariere de 30 de ani, urmata de 10 ani la Boeing – inclusiv trei ca manager senior în suport de producție la Renton, el însuși, lucrând la proiectul 737 Max înainte de lansarea acestuia.
Dar el este unul dintre numerosii călători care nu doresc să se îmbarce în aeronava care a fost în centrul a două prăbușiri fatale, precum și a incidentului din 5 ianuarie în care o parte din fuzelajul unui avion Alaska Airlines a explodat în aer. Piesa era o ușă – din care s-a constatat că lipsesc patru șuruburi care ar fi trebuit să o țină la loc. Alte rapoarte despre „multe” șuruburi slăbite și găuri greșite au apărut din investigațiile ulterioare asupra modelului Max 9, după ce Administrația Federală a Aviației (FAA) a ordonat lasarea la sol a 171 de avioane Max 9 cu același tip de ușă.
Experții sunt de acord că incidentul din Alaska ar fi putut fi mai rău , iar președintele Consiliului Național pentru Siguranța Transporturilor (NTSB) a avertizat că „ceva de genul acesta se poate întâmpla din nou".
Modelul anterior, Max 8, a fost implicat în două accidente mortale în 2018 și 2019, care au ucis un total de 346 de persoane. Accidentele au fost atribuite pe scară largă funcționării defectuoase a MCAS, un sistem automat din Max conceput pentru a stabiliza pasul avionului, depășind aportul pilotului în anumite circumstanțe. Boeing și-a acceptat răspunderea în 2021 pentru una dintre prăbușiri.
În februarie, în urma incidentului din Alaska, compania l-a înlăturat pe șeful programului Max din funcția sa și înclouit alte personalități de conducere.
Mișcarea vine în timp ce criticii au spus în mod repetat că producătorul de avioane acordă prioritate profiturilor în detrimentul siguranței .
„V-ați pune familia într-un avion antrenat cu simulatorul Max? nu aș face-o.”
Sună ca si cum ar fi cuvintele unui pasager îngrijorat în 2024. De fapt, au fost scrise de un angajat Boeing altuia în februarie 2018 – cu opt luni înainte de prăbușirea Lion Air. (În comunicările interne, colegul lor de muncă a răspuns simplu, „Nu”).
În aprilie 2017, în mesajele interne ale angajaților Boeing care lucrează la Max, care urma să fie lansat în curând, un alt angajat a scris: „Acest avion este proiectat de clovni, care la rândul lor sunt supravegheați de maimuțe”. Același schimb a inclus o referire la „proiectul slab al aeronavei”. O modificare a designului a fost etichetată drept „peticerea bărcii cu gauri”.
NEW how-to guide for boarding a #Boeing787 ????✅ pic.twitter.com/oOXckLI4wU
— Tyler Fischer (@TyTheFisch) March 13, 2024