Uzina Audi de la Bruxelles se închide : "Europa va deveni muzeul lumii. Vom veni să o vizităm dar nu vom mai produce nimic aici"

30 Oct 2024
Uzina Audi de la Bruxelles se închide : "Europa va deveni muzeul lumii. Vom veni să o vizităm dar nu vom mai produce nimic aici"

Fabrica Audi din Bruxelles își va închide definitiv porțile până la sfârșitul lunii februarie 2025, a comunicat comitetul de întreprindere marți. Audi Bruxelles mai indică că este în contact cu un potențial investitor pentru fabrică, activ în sectorul vehiculelor utilitare, scrie RTBF

Audi-Bruxelles va produce ultima sa mașină pe 28 februarie 2025. Vestea închiderii a venit marți după-amiază la o ședință extraordinară a consiliului de întreprindere. Acest anunț a spulberat mica speranță care a rămas printre cei 2.920 de muncitori din fabrică. Pe partea sindicală, sfârșitul producției este doar pe jumătate o surpriză după anunțul din această vară de restructurare și eliminarea a 1.500 de locuri de muncă . În această etapă, multe întrebări rămân fără răspuns: ce viitor pentru site? Se vor salva locurile de muncă? A fost găsit un cumpărător? Hillal Sor, secretar general al sindicatului FGTB Métal, a spus ca anunțul de închidere a fabricii este „ finalizarea unei date pentru închidere  nu este o surpriză pentru noi”. „Știm de câteva săptămâni că nu va exista un succesor al modelului Audi Q8 e-tron și că grupul Volkswagen nu a alocat un alt model fabricii belgiene de la Forest .”

Belgia nu este singura țară afectată de închiderea fabricilor. De asemenea, Volkswagen a anunțat în această săptămână închiderea a trei fabrici din Germania. Pentru sindicalist, „ ne aflăm într-adevăr într-o criză profundă a automobilelor ”.

În această miercuri, grupul trebuie să-și publice rezultatele trimestriale . Hillal Sor vede o legătură cu anunțurile de închidere. „ Probabil vor să-și liniștească [acționarii]. Acesta este tot cinismul sistemului în care ne aflăm astăzi la nivel industrial ”, deplânge el. „ Probabil că vor să-și liniștească acționarii [făcându-i pe oameni să creadă] că au un plan și că acest plan îi va afecta pe lucrători ca prioritate. Asta este scandalos în ceea ce se întâmplă: lucrătorii sunt cei care plătesc dorința de a liniști acționarii și alegeri industriale proaste ale grupului Volkswagen.

Există speranțe?

Acum, la ce mai pot spera muncitorii? Mai există speranță? „ Vom lupta pentru un plan social, astfel încât Audi să-și asume responsabilitățile sociale față de muncitorii care au făcut ca grupul să aibă succes”, asigură sindicalistul. „Vă reamintesc că acest site este profitabil, încă aduce bani pentru Audi și Volkswagen. Avem nevoie de un plan social pe măsura prin care trec muncitorii ”.

Momentul disponibilizărilor, dacă va exista, nu este încă cunoscut, a spus el. „ Este o discuție pe care încă trebuie să o avem ”, Hillal Sor amintește și de soarta subcontractanților, dintre care mai mult de o mie lucrează pentru Audi Bruxelles .

Sindicalistul nu și-a pierdut încă speranța, pentru el „această fabrică poate avea încă un viitor industrial”. „ Continuăm să luptăm ca să existe un cumpărător ”, a spus el. Au fost deja prezentate 24 de proiecte și 26 de potențiali investitori și-au exprimat interesul. 

Săptămâna trecută, zece producători de vehicule comerciale (autobuze, autocare, camioane) au fost din nou interesați de acest site și a mai rămas unul. Este aceasta o pistă credibilă? „ Sunt multe căi credibile pe masă. Marea problemă este că există opacitate din partea grupului Volkswagen-Audi cu privire la modul în care au analizat aceste alternative. Aici solicităm ca politicienii sa intervină, nu este normal ca un grup care a abandonat aceasta uzina să decidă și să gestioneze în continuare viitorul acesteia ”, crede sindicalistul.

Evitați să pierdeți competențele lucrătorilor

Pentru Hillal Sor, trebuie să fim atenți la mai multe aspecte, în special la aspectul financiar. „Vrem să împiedicăm Audi să facă bani pe acest site pe care îl abandoneaza. Comunitatea noastra a investit mulți bani în aceasta uzina, o mulțime de subvenții publice au permis acestei fabrici să se dezvolte și, prin urmare, există o responsabilitate față de aceasta. Lucrătorii Audi nu au respectat condițiile legate de menținerea locului de muncă. Pentru mine, Audi trebuie să restituie banii autorităților publice .

Vom deveni atunci muzeul lumii. Vom veni să vizităm Europa dar nu vom mai produce nimic acolo.

Potrivit acestuia, trebuie să avem grijă și să nu pierdem tot know-how-ul muncitorilor. „Într-o închidere industrială, fie că este vorba de Audi sau de un alt șantier, pe lângă pierderea locurilor de muncă, pierdem competențe și capacitatea de a ne redistribui industrial țara, care are nevoie de el”, deplânge el. El își amintește că „Europa este partea lumii care se dezindustrializează cel mai rapid”.

"Dacă pierdem locurile de muncă, toate aceste competențe care se pierd în fața tranziției sunt necesare. Trebuie să urmărim o tranziție către noi moduri de călătorie, către noi moduri de producție. Dacă pierdem competențele muncitorilor, nu vom putea, așa cum au spus unii lideri politici în această săptămână, vom deveni atunci muzeul lumii.Vom veni să vizităm Europa dar nu vom mai produce nimic acolo”,  conchide sindicalistul.

Alte stiri din Externe

Ultima oră