Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, alături de Roberta Metsola și António Costa, a fost acuzată de ipocrizie ecologică după ce cei trei lideri UE au folosit un avion privat pentru a parcurge distanța de 200 de kilometri dintre Bruxelles și Luxemburg. Potrivit Comisiei, zborul a fost necesar din cauza programului încărcat al liderilor și al premierului luxemburghez Luc Frieden, în contextul participării comune la ceremoniile dedicate Zilei Schuman. Decizia survine pe fondul apelurilor constante ale UE pentru reducerea emisiilor și promovarea transportului durabil, scrie Politico
Comisia Europeană justifică utilizarea unui zbor charter pentru participarea la ceremoniile dedicate Zilei lui Schuman alături de premierul luxemburghez Luc Frieden.
Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, președintele Consiliului European, António Costa, și președinta Parlamentului European, Roberta Metsola, au efectuat vineri unul dintre cele mai scurte zboruri oficiale înregistrate: de la Bruxelles la Luxemburg și înapoi, cu un avion privat charter — o călătorie care ar fi durat aproximativ două ore și jumătate cu mașina.
Potrivit purtătoarei de cuvânt a Comisiei, Paula Pinho, decizia de a apela la un zbor privat a fost luată din cauza agendelor încărcate ale celor trei lideri europeni și ale premierului luxemburghez Luc Frieden. „Ideea a fost ca cei trei președinți să participe împreună, în Luxemburg, la celebrarea Zilei Schuman alături de prim-ministrul Frieden. Constrângerile de program au făcut ca singura opțiune viabilă să fie un zbor charter”, a declarat Pinho luni, în cadrul unui briefing de presă.
„Este o justificare valabilă, fiind o situație excepțională, și a fost singura modalitate prin care cei trei lideri puteau fi prezenți împreună la eveniment”, a adăugat ea. „Și, desigur, este considerabil mai rapid decât cu mașina.”
Aceasta nu este prima dată când liderii UE sunt criticați pentru utilizarea zborurilor private, în special în contextul în care Uniunea promovează transportul ecologic și reducerea emisiilor instituționale, în conformitate cu obiectivele sale climatice.
În martie 2023, publicațiile germane Bild și Der Spiegel au relatat că Ursula von der Leyen a folosit de 57 de ori avioane private în doar doi ani.
Și António Costa a fost anterior ținta unor critici similare în Portugalia. În iunie 2023, partidele de opoziție au pus sub semnul întrebării utilizarea de către acesta a unui avion Falcon 50 al Forțelor Aeriene Portugheze pentru o deplasare la Bruxelles, suspectând o eventuală utilizare în scop personal. Guvernul portughez a susținut însă că aeronava a fost folosită în mod corespunzător pentru transportul oficial al unui înalt demnitar.
Tot în martie 2023, Politico a dezvăluit că fostul președinte al Consiliului European, Charles Michel, a recurs la zboruri charter pentru 28 dintre cele 46 de deplasări externe efectuate în 2022, inclusiv la summiturile climatice COP27 (Egipt) și COP26 (Glasgow).
Spre deosebire de multe guverne naționale, Uniunea Europeană nu deține o flotă proprie de aeronave pentru transportul oficialilor, apelând în schimb la zboruri comerciale sau private — o practică ce sporește vizibilitatea și controversa în jurul acestor călătorii.