Ministrul ucrainean al culturii le-a cerut aliaților din vest ai țării să boicoteze cultura rusă, cerând oprirea interpretărilor muzicii lui Ceaikovski și ale altor compozitori ruși până la sfârșitul războiului, scrie The Guardian
Oleksandr Tkachenko susține că un astfel de „boicot cultural” nu ar echivala cu „anularea lui Ceaikovski”, ci ar „întrerupe spectacolul operelor sale până când Rusia își încetează invazia sângeroasă”.
El susține că un astfel de pas este corect, având în vedere că războiul este „o bătălie civilizațională asupra culturii și istoriei” în care Rusia „încearcă în mod activ să ne distrugă cultura și memoria”.
Multe personalități culturale din Ucraina au spus că statul rus își instrumentalizează activ moștenirea artistică în timpul conflictului. Panourile publicitare din Hersonul ocupat de rusi, de exemplu, au arătat imagini cu Pușkin, cu text care se referă la legătura poetului rus cu orașul.
Tkachenko – un fost director de televiziune care a fost criticat în Ucraina pentru că nu a intervenit pentru a opri o reorganizare controversată a Centrului Dovzhenko, centrul și arhiva de film din Kiev – a îndemnat, de asemenea, instituțiile de artă să nu cedeze în hotărârea lor de a nu angaja artiști ruși care sprijină războiul.
Personalitățile culturale ucrainene folosesc limbajul decolonizării pentru a descrie un proces de separare de o cultură rusă, cândva dominată, care a fost promovată în timp ce expresia artistică ucraineană a fost suprimată, uneori violent, de imperiul rus și mai târziu de Uniunea Sovietică.
Astfel de evenimente au inclus uciderea în masă în 1937 a unei generații de artiști și scriitori ucraineni, cunoscută sub numele de „renașterea executată”. În prezent, în Ucraina nu se cântă muzică rusă.
Cu toate acestea, pe măsură ce sezonul Crăciunului se apropie, cu Spărgătorul de nuci care este vedeta sezonului de iarnă pentru companiile de balet de la New York la Londra, liderii culturali din Marea Britanie nu vor sa boicoteze lucrările rusești.
„Prezentarea unor mari opere istorice precum Spărgătorul de nuci, realizată de o listă internațională de dansatori, ar trebui să trimită o declarație puternică că Ceaikovski – el însuși de moștenire ucraineană – și lucrările sale vorbesc întregii omeniri, în opoziție directă și puternică cu viziunea îngustă și naționalistă asupra culturii comercializată de Kremlin”, a declarat un purtător de cuvânt al Baletului Regal din Londra.
El a adăugat că politica companiei, pe durata războiului, a continuat să fie aceea că „nu lucrăm cu actori de stat ruși, precum Bolșoiul, nici cu persoane care au o asociere clară cu regimul Putin de la Kremlin”.
Un purtător de cuvânt al English National Ballet, care organizează, de asemenea, o producție a Spărgătorul de nuci al lui Ceaikovski de Crăciun, a declarat că, deși compania „să fie solidară cu toți cei afectați de invazia Ucrainei de către Rusia”, programul său va continua conform planului.
Kathryn McDowell, directorul executiv al London Symphony Orchestra – care interpretează programe precum Stravinsky și Rachmaninov în Germania sub conducerea lui Sir Simon Rattle – a declarat: „Continuăm să interpretăm muzică rusă din trecut”. Ea a menționat, de asemenea, că orchestra a continuat să lucreze cu artiști ruși „care nu se identifică cu conducerea actuală”.