Câteva zile petrecute într-un submersibil la mii de metri sub suprafața mării: ca și în cazul turismului spațial, unii sunt gata să plătească sume astronomice pentru a-și permite aceasta extravaganță, scrie Le Figaro.
O cursă contra cronometru. Pentru a găsi submarinul Titan și cei cinci pasageri ai săi , pierduți în largul coastei de est a Americii de Nord, va trebui să acționăm rapid. Submersibilul, care nu a mai comunicat de duminica dimineata, are rezerve de oxigen de 96 de ore. Autoritățile americane și canadiene lucrează împreună pentru a încerca să localizeze la timp dispozitivul, care a dispărut în drum spre epava Titanicului , cuprinsă la 3800 de metri sub apele Atlanticului. Franța tocmai și-a deviat nava Atalante, echipată cu un robot subacvatic.
O concluzie potențial tragică a ceea ce trebuia să fie o experiență excepțională pentru trei călători, gata să spargă pusculita pentru câteva zile de senzații tari. Prețul experienței la bordul micului submersibil de carbon? 250.000 USD. Aceasta este suma plătită de miliardarul englez Hamish Harding, desemnat de familia sa drept unul dintre cei trei „civili” aflați la bordul submarinului dispărut, pe lângă pilot și un om de știință francez, Paul-Henry Nargeolet, specialist în Titanic .
Experiență „submarin” pentru turiștii bogați
Expedițiile pur turistice de adâncime precum cea a Titanului pot fi numărate pe degetele unei mâini, din cauza costurilor astronomice ale construirii - sau achiziționării - unei astfel de mașini de explorare a abisului. Cu toate acestea, mai multe companii s-au unit în această afacere de nișă, inclusiv Oceangate, cu sediul în Everett, Washington. Potrivit site-ului său, compania „construiește submarine cu 5 locuri dedicate cercetării științifice și turismului”. Ea susține că a avut 14 expediții și 200 de scufundări reușite.
Fondată în 2009 de omul de afaceri Stockton Rush, el însuși unul dintre presupușii pasageri ai Titanului, OceanGate a achiziționat mai întâi două submersibile, doi roboți și mai multe nave, înainte de a construi unul dintre singurele dispozitive private din lume pentru a putea coborî până la 4000 metri adâncime. Titan este un dispozitiv atât de inovator, potrivit companiei, încât nimeni nu a fost de acord să-l breveteze.
Ar trebui să vedem în asta o dovadă de grabă, de amatorism? sectorul turismului, în căutarea unor locuri din ce în ce mai extraordinare, privesc în adâncurile oceanului la fel ca și în spațiul cosmic. Perspectiva este amețitoare: doar 5% dintre oceane, au fost explorate de om desi care acoperă 70% din planeta. Fără să se scufunde atât de mult în adâncuri precum Titan, unele hoteluri de lux din Maldive, Mauritius sau Vietnam oferă oaspeților lor „experiența subacvatică” de câțiva ani. Așa a fost cazul până de curând la hotelul Four Seasons din Maldive care propune un dispozitiv cu acoperiș transparent pentru a admira coralii și alți locuitori ai atolilor.. Pret: 1500 de dolari pe ora. În 2018, arhipelagul a găzduit și un prim hotel scufundat. În 2019, a fost Under, un restaurant din Norvegia. Și există nenumărate muzee subacvatice, inclusiv în largul coastelor Frantei.
„Această nouă formă de turism este periculoasă”
Un alt simbol al acestui entuziasm, din 2021, școala hotelieră Les Roches din Marbella găzduiește o dată pe an SUTUS, sau „Space and Underwater Tourism Universal Summit”, o serie de conferințe dedicate turismului spațial și subacvatic. Printre invitații ediției din 2021, Floridienne Triton Submarines, principalul producător mondial de submersibile, la originea celei mai adânci scufundări efectuate vreodată, la peste 10.928 de metri, în groapa Marianelor, în 2019. La fel ca majoritatea activității lui Triton, această expediție a fost dedicată cercetării. Compania oferă însă și ieșiri turistice, rezervate unor privilegiați. Printre proiectele sale, un submarin ultra lux proiectat cu Aston Martin și capabil să scufunde până la 500 de metri, rezervat proprietarilor de superyacht. Triton nu a dorit să vorbească despre acest subiect.
„Complet stupid”, se enervează pe scafandrul francez Christian Petron, directorul tehnic al primelor campanii de explorare a Titanicului. „Această nouă formă de turism este periculoasă, deoarece scufundările la asemenea adâncimi se pot face doar cu submarine foarte mici. Experiența va fi rezervată pentru o mână de miliardari și, în cazul scufundărilor spre Titanic, este cuplată cu o componentă voyeuristă, când te gândești la numărul de decese cauzate de această tragedie.
Însuși Paul-Henri Nargeolet nu a fost în favoarea acestei forme de turism, ne asigură el. „S-a dus acolo pentru știință, chiar dacă era rezervat cu privire la dispozitivul în sine, al cărui hublou i s-a părut mult prea mare pentru a ajunge atât de adânc. Dar plecarea cu OceanGate a fost singura modalitate de a vedea din nou epava Titanicului, din lipsa expedițiilor pur științifice. Nu sunt finanțate, spre deosebire de cele din spațiu”, a mărturisit unul dintre apropiații lui.
Abisul, spațiul, ar trebui să ne aventurăm dincolo de aceste frontiere ultime? Doar timpul va spune, începând cu următoarele 96 de ore. Un lucru este sigur, scufundarea atât de jos, atât de adânc are un cost. Financiar, dar și uman.