Potrivit TheTimes, un avion spion american a zburat deasupra Mării Negre, în ceea ce s-a numit o misiune de patrulare, cu câteva ore înainte de atacul cu rachete ucrainene care a dus la scufundarea crucișătorului Moskva, mândria flotei ruse. Este o știre care ar putea avea repercusiuni foarte grave asupra relațiilor deja precare dintre Moscova și Washington.
O aeronavă americană patrula Marea Neagră în orele dinainte ca nava Moskva să fie lovită de rachete ucrainene, dezvăluie The Times.
Un Boeing P8 Poseidon se afla la 100 de mile de Moskva în ziua în care crucișătorul rus a suferit daune catastrofale.
Se crede că sute de marinari au murit când nava amiral a flotei ruse de la Marea Neagră a fost lovită de cel puțin o rachetă antinavă ucraineană Neptun. Scufundarea sa a redus dramatic probabilitatea unui atac amfibie asupra Odesei și a dat o lovitură capacităților Rusiei în Marea Neagră.
P8, care costă aproximativ 330 de milioane de lire sterline, este cel mai sofisticat avion de vânătoare de submarine și de urmărire a navelor de război din arsenalul SUA. Poate arunca geamanduri sonore peste apă deschisă pentru a detecta navele inamice și este, de asemenea, echipat cu un radar APY-10 sofisticat.
Deși capabilitățile sale precise sunt clasificate, experții au estimat anterior că un P8 ar putea mapa o zonă radar în secțiune transversală de 10.000 de metri pătrați de la o rază de peste 220 de mile, ceea ce înseamnă că Moskva s-ar fi aflat în raza de acțiune în ziua scufundării sale.
Pe 13 aprilie, un P8, cu cod hex AE681B, a zburat din Baza Aeriană Navală SUA de la Sigonella din Sicilia, îndreptându-se în direcția Mării Negre. A fost detectat pentru prima dată peste Marea Mediterană la ora 13:32, ora Kievului.
Datele de la FlightRadar24 arată că P8 a zburat peste Balcani și Bulgaria, înainte de a ajunge pe coasta României la Marea Neagră la începutul după-amiezii.
Boeing P8 Poseidon este cel mai sofisticat avion de urmărire a submarinelor și navelor de război din arsenalul SUA
Ultima poziție înregistrată a avionului a fost deasupra orașului Valea Nucarilor din România, la aproximativ 12 mile de granița cu Ucraina, la ora 15.27. În acest moment, P8 se afla la puțin sub 100 de mile de locul unde a fost găsită Moskva lovită. În momentul în care a dispărut de pe monitoarele FlightRadar24, P8 coborâse de la o altitudine de croazieră de 29.000 de picioare la 11.900 de picioare.
În următoarele două ore și 56 de minute, locația lui P8 a fost necunoscută. În cele din urmă, a reapărut la 18.23, zburând spre coasta Mării Negre deasupra orașului Casimcea din România, la aproximativ 37 de mile de ultima sa poziție documentată.
Potrivit experților în apărare, o aeronavă P8 își va opri transponderul, dispozitivul care îi înregistrează locația, atunci când intră într-o zonă de conflict.
După 19 minute, P8 a căzut din nou de pe radar, înainte de a reapărea 42 de minute mai târziu lângă Abrud, în sudul României, la ora 19.24, de unde a zburat înapoi spre Sigonella. Primul raport cunoscut că Moskva a fost lovită a venit la 20.42, când un voluntar ucrainean cu legături cu armata a postat un mesaj pe Facebook. La ora 22.31, guvernatorul ucrainean de la Odesa a dat prima confirmare oficială a loviturii.
Lloyd Austin, secretarul american al apărării, a recunoscut luna aceasta că America furnizează informații armatei ucrainene din regiunea Donbas, prima admitere publică că informații clasificate au fost partajate cu Kiev.
Amelia Smith, un analist independent de date aviatice din SUA, a declarat că prezența unui P8 pe 13 aprilie a fost neobișnuită, dar „nu total ieșită din comun”. Ea a spus că în acea zi a existat un număr ceva mai mare de aeronave americane care zburau deasupra coastei Mării Negre.
„În conformitate cu sprijinul nostru pentru flancul estic al NATO, am efectuat câteva patrule aeriene limitate în largul coastei României. Dar nu vom vorbi despre detaliile chestiunilor operaționale.” a spus un înalt oficial american al apărării.