„Refugiați TikTok”: într-un gest de protest tinerii americani se îndreapta către o altă rețea socială chineză: „Le vom oferi direct datele noastre!”

15 Ian 2025
„Refugiați TikTok”: într-un gest de protest tinerii americani se îndreapta către o altă rețea socială chineză: „Le vom oferi direct datele noastre!”

Cu câteva zile înainte de interzicerea TikTok în Statele Unite, aplicația socială Xiaohongshu (RedNote), un fenomen în China, dar puțin cunoscut în Occident, este propulsată pe primul loc în descărcările din țară, scrie Le Figaro.

„Wah, este ca și cum ai privi Marele Zid” Începând cu weekendul trecut, utilizatorii de internet chinezi sunt martorii unui fenomen neobișnuit:  foarte populara aplicație socială Xiaohongshu (un Instagram chinez) se umple treptat cu videoclipuri și comentarii publicate de tinerii americani. Sau o parte a lumii cu care nu sunt obișnuiți să comunice.

„Bună ziua tuturor, numele meu este Ryan și sunt un refugiat TikTok. Guvernul american urmează să interzică TikTok așa că căutăm o alternativă... Ne pare rău să vă deranjez aici”, spune unul dintre ei într-un videoclip tradus de inteligența artificială. „Nici o problemă, tu publici când noi dormim”, răspunde un utilizator chinez,  într-un schimb observat de media Wired. Mulți oameni își oferă ajutorul acestor vorbitori de engleză pentru a înțelege cum funcționează aplicația, care nu este tradusă. Unii îi alertează: „Memento prietenos: vă rugăm să nu vorbiți despre politică, religie, droguri și alte subiecte sensibile pe o rețea de socializare chineză!” . Alții spun ironic: „bun venit prietenului meu american, acum sunt spionul tău chinez favorit”.

De marți, Xiaohongshu a fost propulsat în topul celor mai descărcate aplicații din Statele Unite. Este urmat îndeaproape de Lemon8, un serviciu similar creat de ByteDance, editorul TikTok. Ambele erau anterior necunoscute utilizatorilor americani de internet: vinerea trecută, Xiaohongshu era doar pe locul 61 printre cele mai descărcate rețele sociale din țară.

Un gest de protest

Vinerea aceasta, 10 ianuarie a fost și ziua în care TikTok și guvernul american  s-au confruntat în fața Curții Supreme. Rețeaua de socializare video chineză speră să obțină o amânare, deoarece interdicția sa de la magazinele de aplicații urmează să intre în vigoare pe 19 ianuarie pe teritoriul american. Dar rândul dezbaterilor în fața celui mai înalt organ judiciar din țară sugerează că această interdicție va avea într-adevăr loc. Serviciul video este acuzat de autoritățile americane că este o potențială armă de spionaj și manipulare a opiniei publice în mâinile Beijingului. O lege adoptată anul trecut impune proprietarului său ByteDance să-și vândă activitățile americane până pe 19 ianuarie, sub sancțiunea de a vedea aplicația interzisă.

Fanii americani ai TikTok, un serviciu folosit de 180 de milioane de utilizatori de internet din țară, protestează așadar în felul lor împotriva a ceea ce ei percep ca fiind o decizie nedreaptă. „Nu ar fi amuzant dacă ar interzice TikTok și ne-am muta cu toții la această altă aplicație chinezească?”, a postat luni creatoarea de conținut Manimatana Lee. Această postură provocatoare se înmulțește pe rețeaua video și a dus la această creștere a descărcărilor de Xiaohongshu. Tinerii americani se unesc în spatele hashtag-ului „Refugees from TikTok”, care a fost vizionat de peste 100 de milioane de ori pe Xiaohongshu, potrivit New York Times. Un grup de discuții „Refugiați din TikTok” a avut marți peste 100.000 de membri, unde americanii și chinezii discută împreună.

Xiaohongshu este un fel de versiune chineză a Instagramului axat pe fotografii, text și video. Numele său înseamnă literal „cartea roșie”  (RedNote), dar nu este o referire la celebrul manual de propagandă al lui Mao Zedong. Pe această aplicație, utilizatorii își împărtășesc sfaturile pentru ieșiri, restaurante, machiaj sau cumpărături, recomandări de locuri de vizitat atunci când călătoresc în străinătate și sfaturi de tot felul pentru viața de zi cu zi. Cu peste 300 de milioane de utilizatori lunari și profituri de un miliard de dolari în 2024, serviciul este văzut ca „biblia stilului de viață” pentru publicul său feminin, urban și bogat.

Aplicația a fost lansată în Shanghai în 2013 de Charlwin Mao și Miranda Qu. Numele său se traduce literal prin „Mica Carte Roșie”, dar nu este o referire la colecția de citate din fostul lider comunist chinez Mao Tse-tung (1893-1976). Într-un interviu, Charlwin Mao și-a prezentat timpul petrecut la firma americană de consultanță în strategie și management Bain & Company, precum și la școala de afaceri a Universității Stanford drept „două etape majore” ale vieții sale. Cu toate acestea, „cele două culori principale” ale acestor unități sunt roșu, „deci am decis să numim aplicația Little Red Book”, a explicat el atunci, scrie L'essentiel

„Le vom oferi direct datele noastre!”

Pe TikTok, mulți americani își bat în joc în mod deschis preocupările aleșilor americani cu privire la securitatea națională și confidențialitatea datelor, cu videoclipuri care spun „la revedere ” „spionului lor chinez”

„ O, nu vrei ca chinezii să aibă datele noastre personale foarte sensibile ”, glumește Jen Hamilton, pe un ton fals inocent, într-un videoclip pe TikTok. „Ei bine, le vom oferi direct”, râde această asistentă și influencer, urmată de 3,9 milioane de oameni.

In timp ce creatorii de conținut au încercat o vreme să-și redirecționeze abonații către Instagram, unii cer acum boicotarea Instagram și Facebook, rețelele sociale ale Meta, pe care le acuză că au făcut lobby pentru a obține interzicerea TikTok, scrie FranceInfo

O întâlnire neobișnuită cu utilizatorii de internet chinezi

Aplicațiile sociale americane precum Facebook sau X sunt blocate în China. Giganții chinezi ai internetului precum ByteDance, Alibaba și PDD și-au făcut obiceiul să creeze versiuni destinate Occidentului ale marilor lor succese. TikTok este astfel derivat din Douyin;  Temu din Pinduoduo; sau AliExpress de la Taobao. Nimic de genul Xiaohongshu, a cărui aplicație accesibilă din Statele Unite vizează în primul rând diaspora chineză. 

Așa se face că această migrație americană duce la o întâlnire neobișnuită între grupuri de utilizatori de internetcare rar s-au intersectat până acum. Mulți nou-veniți folosesc Google Translate pentru a naviga prin serviciu, în timp ce utilizatorii chinezi care înțeleg limba engleză le răspund în limba lor. „Chinezii din Xiaohongshu le cer acum americanilor să-i ajute cu temele de engleză, lol”, spune un „refugiat” pe X. „Chinezii sunt atât de amabili și primitori cu americanii care ajung pe rețeaua lor de socializare ”, mărturisește un altul pe Bluesky. „Și așa au început tinerii americani să învețe mandarină și să-l roage pe tovarășul Xi să le anexeze țara”, glumește un utilizator într-un comentariu.

Viitorul TikTok în Statele Unite este încă incert. Curtea Supremă urmează să pronunțe decizia în zilele următoare, în timp ce miliardarul Frank McCourt, proprietarul Olympique de Marseille, a făcut o ofertă oficială către ByteDance pentru a achiziționa activele americane ale TikTok. Însă, potrivit presei americane,  autoritățile chineze se gândesc la un alt „cavaler alb” care să salveze aplicația: Elon Musk. Proprietarul rețelei de socializare X și-a exprimat deja opoziția față de interzicerea TikTok în Statele Unite

 

Alte stiri din Externe

Ultima oră