UE intenționează să extindă dreptul camioanelor ucrainene și moldovenesti de a accesa blocul, dar ideea ridică critici în rândul transporatorilor europeni, scrie Politico. „Cele mai triste momente din cariera mea politică sunt atunci când trebuie să fiu dur și dur cu prietenii noștri ucraineni”, a spus premierul polonez Donald Tusk
În ultimele luni, camioanele au blocat punctele de trecere a frontierei cu Ucraina în Polonia, Slovacia, România și Ungaria pentru a protesta împotriva măsurii existente, care permite expeditorilor să transporte mărfuri între Ucraina și o țară din UE fără documente suplimentare, dar nu le permite camioanelor ucrainene să ridice. ridicarea și lăsarea încărcăturilor în UE.
Transportatorii din UE se plâng că aceste reguli nu sunt respectate.
„Regulile care urmează să fie extinse nu funcționează în direcția obiectivelor pentru care au fost introduse initial, și anume acela de a ajuta economia ucraineană intre si să iasă din țară în război”, a declarat Jan Buczek, președintele Asociației poloneze a transportatorilor rutieri internaționali. „În schimb, companiile ucrainene de camioane au intrat în comerțul încrucișat și servicii de cabotaj, subminând companiile din UE, deoarece sunt capabile să lucreze pentru costuri sub ceea ce putem suporta”.
Acordurile inițiale , semnate în iunie 2022, vizau în principal asigurarea securității alimentare și susținerea fluxurilor comerciale, deoarece atacurile Rusiei blocau rutele tradiționale de transport ucrainene prin Marea Neagră. Au fost prelungite până la sfârșitul lunii iunie, iar Bruxelles-ul vrea acum să le prelungească din nou cel puțin până la sfârșitul anului 2025.
Propunerile sunt în prezent la Consiliul UE, care trebuie să dea Comisiei Europene un mandat de negociere cu Ucraina și Moldova.
„Vedem că unele state membre de pe flancul estic al uniunii au unele probleme cu propunerile, dar există o mare majoritate care susține prelungiri care țin cont de îngrijorările acestor țări”, a spus un diplomat UE .
Într-o recunoaștere a fricțiunilor cauzate de acordul inițial, noul acord va vedea probabil unele clauze de conformitate îmbunătățite. De exemplu, Comisia a sugerat adăugarea unei clauze de salvgardare pentru a suspenda acordul în cazul în care o piață națională de transport rutier se confruntă cu perturbări majore. De asemenea, va solicita șoferilor mai multe documente pentru a lupta împotriva fraudei.
Granițele nu sunt atât de deschise
Țările din estul blocului sunt în principal susținători puternici ai Ucrainei în lupta sa împotriva Rusiei, dar sunt, de asemenea, lovite de presiunile politice interne.
„Cele mai triste momente din cariera mea politică sunt atunci când trebuie să fiu dur și dur cu prietenii noștri ucraineni”, a spus premierul polonez Donald Tusk într- un interviu acordat ziarelor europene, întrebat despre protestele fermierilor și transportatorilor de camion polonezi. „Ca prim-ministru polonez, ar trebui să protejez interesele fundamentale ale Poloniei. Căutarea unei soluții la această problemă ocupă o mare parte a timpului meu”.
Țările se confruntă, de asemenea, cu o reacție negativă privind continuarea acordării accesului pe piața UE produselor agricole ucrainene. Acordul convenit săptămâna trecută stabilește condiții mult mai restrictive datorită presiunilor din partea Franței și Poloniei.
„În ceea ce privește acordul cu Moldova, Polonia este în favoarea lui. În ceea ce privește acordul cu Ucraina, adoptarea lui este un proces mai lung care este încă în desfășurare și în acest moment nu știm care va fi poziția noastră”, a declarat Marta Gan, purtătorul de cuvânt al reprezentanței permanente a Poloniei în UE.
Pavol Kucharovic, purtătorul de cuvânt al reprezentanței permanente a Slovaciei, a declarat: „Slovacia a sprijinit Ucraina încă de la începutul agresiunii militare neprovocate și nejustificate a Rusiei și rămânem angajați în acest sprijin. Cu toate acestea, implementarea acordului a dus la nemulțumirea atât a transportatorilor noștri, cât și a autorităților naționale de supraveghere, care au subliniat absența unor instrumente suficiente pentru a supraveghea în mod corespunzător serviciile de transport liberalizate.”
Slovacia susține că un nou acord ar trebui să fie mai clar decât cel actual.
Asociația Europeană a Transportatorilor Rutieri dorește ca noile reguli să garanteze că întreprinderile mici și mijlocii din UE nu sunt afectate, în timp ce continuă să ofere transportatorilor ucraineni acces pe piețele UE.
Federația Europeană a Muncitorilor din Transporturi spune că așa-numitele coridoare de solidaritate au jucat un rol cheie în menținerea în viață a aprovizionării și comerțului Ucrainei. „Cu toate acestea, acestea sunt legate de un sector foarte disfuncțional”, a spus organizația într-o declarație prin e-mail. „Ceea ce trebuia să fie o politică salvatoare pentru Ucraina, pare să fi devenit un factor major de perturbare într-un sector care este deja în genunchi”.
Sindicatul a cerut Comisiei „să prezinte garanții clare că coridoarele de solidaritate sunt o situație câștigătoare pentru Ucraina și pentru statele membre ale UE”.
Transportatorii polonezi nu sunt convinși, si cer o revenire la sistemul de dinainte de război, unde camioanele aveau nevoie de permise pentru a accesa reciproc piețele.
„Fie revenim la sistemul de autorizații, fie nu vom avea șanse să revenim pe această piață în care companiile ucrainene își desfășoară activitatea fără a fi nevoie să respecte nicio regulă”, a spus Buczek. „Companiile se prăbușesc pe scară largă în Polonia acum”.