New York Times: au fost găsite urme de explozibili pe barca cu pânze aflată în centrul anchetei Nord Stream

08 Apr 2023
New York Times: au fost găsite urme de explozibili pe barca cu pânze aflată în centrul anchetei Nord Stream

Anchetatorii germani au găsit urme de explozibili pe Andromeda, barca cu pânze aflată în centrul anchetei privind sabotajul gazoductului Nord Stream 2 care a avut loc în septembrie anul trecut, relatează New York Times citând trei oficiali germani anonimi. Ziarul american mai scrie că doi membri ai echipajului ambarcațiunii, conform celor reieșite din investigații, aveau pașapoarte bulgare false.

Nave rusești și daneze care dispar în Marea Baltică cu câteva zile înainte de explozia unei conducte subacvatice. Un iaht cu pânze german cu urme de explozibil și un echipaj cu pașapoarte falsificate. Fotografii neclare ale unui obiect misterios găsit în apropierea unui singur fir de conducte care a supraviețuit.

Acestea sunt cele mai recente indicii din ancheta care caută să dezvăluie cine, pe 26 septembrie trecut, a aruncat în aer majoritatea conductelor Nord Stream susținute de Kremlin, la aproximativ 260 de metri sub Marea Baltică, care au fost cândva cel mai mare furnizor de gaze naturale din Europa.

Cu doar câteva săptămâni în urmă, New York Times, raportând despre noi informații, împreună cu constatările poliției germane raportate de mass-media germană, au sugerat o posibilă soluție la puzzle-ul Nord Stream: agenți pro-ucraineni închiriază o barcă de agrement germană și îndeplinesc o misiune secretă fantastică.

De atunci, o serie de noi descoperiri și narațiuni concurente au semănat neîncrederea în rândul aliaților occidentali și a oferit o deschidere pentru presiunea diplomatică rusă care a ridicat miza geopolitică în regiunea baltică a Europei.

Nicăieri tensiunea nu este resimțită mai puternic decât în ​​rândul celor 98 de locuitori ai Christianso din Danemarca – o insulă atât de mică, încât o poți traversa în 10 minute. Locuind la doar 12 mile marine distanță de locul exploziei, toată lumea, de la pescarul de hering până la bucătarul hanului, văd cerul și apele pline de amenințări.

„Înainte de explozie, nimeni nu a vorbit despre Nord Stream. Nici nu știam cât de aproape eram până când nu s-a întâmplat”, a declarat Soren Thiim Andersen, guvernatorul Christianso. „După aceea, ne-am simțit cu toții expuși. Ne întrebam cu toții: ce s-a întâmplat cu adevărat aici?”

Barca de agrement aflată în centrul anchetei germane, Andromeda, a acostat în portul de piatră al lui Christianso după ce a fost închiriată în portul Rostock din nordul Germaniei pe 5 septembrie și a făcut o oprire peste noapte la Wiek, un port mai obscur din nordul Germaniei, fără camere de securitate și cu puțină supraveghere.

Andromeda se află acum în doc uscat, cu vedere la Marea Baltică, cu măruntaiele scoase de anchetatori. Trei oficiali germani au declarat pentru The Times că anchetatorii au găsit urme de explozibili pe barcă și au descoperit că doi membri ai echipajului au folosit pașapoarte bulgare false.

Ancheta a dus înapoi la Christianso, unde domnul Andersen, guvernatorul, a spus că în decembrie, poliția daneză l-a pus să scrie o postare pe Facebook, în care le-a cerut locuitorilor să trimită fotografii ale portului sau ale bărcilor din 16 septembrie până în 18 septembrie, în jurul datei la care se crede că Andromeda a acostat. Anchetatorii au sosit o lună mai târziu pentru a intervieva locuitorii și a verifica fotografiile.

Localnicii Christianso au ironizat ideea că un iaht de agrement de 50 de picioare ar putea realiza un atac atât de spectaculos – la fel și experții navali din Germania, Suedia și Danemarca.

Ei susțin că, chiar și cu scafandri calificați, ar fi extrem de dificil pentru un echipaj de șase persoane să planteze explozivii necesari pe fundul mării la aproximativ 262 de picioare mai jos și să creeze explozii cu 2,5 pe scara Richter.

„Știind cum va funcționa explozia, cu presiunea mării la acele adâncimi, aveți nevoie de cunoștințe foarte specializate. Cum evoluează fizica?” a spus Johannes Riber, ofițer de navă și analist la Institutul Danez pentru Studii de Strategie și Război, care a numit-o o teorie „James Bond”.

Dacă Andromeda a fost o momeală sau parte a unei misiuni mai ample, a spus el, a rămas fără răspuns. Dar cel mai plauzibil atac, a spus el, a necesitat o dronă submarină sau un mini submarin pentru a planta explozivii și nave profesionale de foraj subacvatic.

Dl. Riber și alții au indicat, de asemenea, fotografii ale consecințelor - țevi îndoite în spate, crăpături și cratere pe fundul mării - ca urme ale unei bombe masive, ceva în intervalul 1.000 până la 1.500 de kilograme.

„Nu au fost câteva bucăți de explozibili din plastic”, a spus domnul Riber. „Este o explozie puternică în joc.”

„Este ca și cum ai aprinde un chibrit lângă o pompă de benzină care are scurgeri – gazul este tot ce ai nevoie”, a spus un scafandru.

Până la sfârșitul lunii martie, diplomații ruși au aruncat încă o informație: au dezvăluit că, în februarie, Nord Stream 2 a angajat o navă pentru a-și inspecta conductele și a descoperit un obiect neidentificat lângă o cusătură a singurului său fir nedeteriorat, la aproximativ 19 mile de locurile de explozie. Compania a alertat atât Rusia, cât și Danemarca, care controlează apele în care a fost observat obiectul.

Chiar și sub presiunea principalului consilier pentru politică externă al lui Vladimir V. Putin, care l-a convocat pe însărcinatul cu afaceri al Danemarcei la Moscova, Danemarca s-a opus inițial să ofere multe informații companiei sau Rusiei, în afară de a lansa public o fotografie neclară a unui cilindru lung de 12 inci, acoperit de alge.

Dar ambasadorul Rusiei în Danemarca, Vladimir Barbin, a declarat pentru New York Times că experții de la Moscova credeau că cilindrul face parte dintr-un dispozitiv exploziv.

„Secretul continuu al investigației aflate în desfășurare de către Danemarca, Germania și Suedia, precum și refuzul de a coopera cu Rusia, subminează credibilitatea acesteia”, a scris domnul Barbin într-o declarație pentru NYT.

Iar Putin însuși continuă să folosească incidentul  pentru a face presiuni pe Danemarca să susțină cererile Moscovei pentru o anchetă internațională comună. Pe 5 aprilie, el a avertizat că situația din Marea Baltică devine „turbulentă într-un sens literal”.

Site-ul de știri german T-Online a lucrat la sfârșitul lunii martie cu un investigator open-source, Oliver Alexander, pentru a prezenta traseele a șase nave rusești ale căror nume le-au fost date de ceea ce ei au descris drept „sursă de informații dintr-o țară NATO”.

Descoperirile lor au arătat că ambarcațiunile au dispărut de pe semnalele satelitului pe 21 septembrie - în perioada în care locuitorii Christianso au observat nave care au dispărut din aplicațiile lor - după ce au deviat de la cursul unui exercițiu maritim rusesc anunțat public.

Aceste informații ar putea corespunde unei piste timpurii despre care un oficial german a declarat pentru The Times că a fost explorată la sfârșitul anului trecut de serviciile de informații ale Germaniei, care au urmărit și nave rusești din exercițiile navale, dar nu au reușit să depășească un decalaj de aproximativ 20 de mile marine între locul în care unele au navigat și locurile exploziilor.

Ancheta cu sursă deschisă a descoperit, de asemenea, o navă navală daneză, Nymfen, care navigase spre aceeași zonă cu navele rusești în orele după ce acestea au dispărut. Și el și-a oprit semnalul când a ajuns la fața locului.

O zi mai târziu, un avion de luptă suedez a luat o cale de zbor neobișnuită deasupra zonei, urmat de o navă navală suedeză care a zăbovit în apropierea locului în care conductele Nord Stream 1 au explodat ulterior.

Alte stiri din Externe

Ultima oră