La șapte săptămâni de la începutul războiului, forțele aeriene ucrainene nu au fost distruse și continuă lupta cu Rusia pentru controlul aerului, scrie trimisul special în Ucraina al ziarului Le Figaro
Cu abia 98 de avioane de luptă la începutul conflictului, împotriva a peste 1.400 de avioane rusești, Ucraina nu avea capacitatea de a rezista prea mult. Cu toate acestea, împotriva tuturor așteptărilor și în ciuda pierderii unui număr de aeronave, dintre care majoritatea au fost distruse la sol la începutul ofensivei ruse, forțele aeriene ucrainene sunt încă operaționale, iar piloții săi împiedică Rusia să stăpânească complet cerul. . . „În aer, rușii au o mulțime de avantaje față de noi: aeronavele lor, radarele lor, rachetele lor, sistemele lor de război electronic sunt mai moderne decât ale noastre și au avantajul numeric”, spune „Juice”, un pilot ucrainean care se prezintă prin indicativul său de apel de zbor.
„Suntem mai bine pregătiți și avem motivația suplimentară pentru a ne apăra țara, dar simplul efect al superiorității numerice se simte”, a spus el într-un interviu filmat de la o bază aeriană ucraineană.
De la începutul războiului, „Juice” îndeplinește misiuni. „Sunt în a doua linie de apărare, în vestul țării, unde sunt mai puține atacuri rusești, spune el, dar uneori efectuez mai multe ieșiri pe zi și se simte oboseala”. Experiența sa de luptă aeriană nu seamănă cu cea prezentată în filme precum Top Gun. „Suntem rar angajați în lupte, nu se întâmpla foarte des în războiul aerian modern”, a spus el. De cele mai multe ori, totul se desfășoară la o asemenea distanță încât nu vezi niciodată adversarul. Am avut deja câteva contacte radar cu luptători ruși, dar în general este suficientă simpla mea prezență în aer, rolul meu fiind să-i descurajez să lanseze misiuni de bombardare în sectorul meu. Suntem folosiți și în misiuni de interceptare a rachetelor de croazieră, dar acestea sunt ținte foarte mici, iar aeronavele noastre sunt prost echipate. Și rachetele noastre aer-aer sunt, de asemenea, mult prea vechi.”
Ucrainenii sunt echipați cu avioane sovietice de tip Sukhoi-25, Sukhoi-27 sau MiG-29. Aceste avioane datează din anii 1990 și sunt depășite din punct de vedere tehnic de adversarii lor ruși, care zboară cu avioane mult mai noi.
Un avion vechi de peste patruzeci de ani
„Juice” pilotează un MiG-29, o aeronavă mai bătrâna decât el. „Acest dispozitiv poate fi folosit doar pentru a intercepta bombardiere, dar este complet depășit de Sukhoi-30 sau Sukhoi-35. Chiar dacă am avea sute de MiG-29, nu am putea stabili superioritatea aeriană. Și oricum suntem depășiți numeric, explică pilotul ucrainean. S-a întâmplat să mă trezesc în fața a mai mult de o duzină de dispozitive rusești. Este o nebunie să zbori cu un avion care are peste patruzeci de ani.” „Misiunile noastre sunt extrem de periculoase, în aer, dar și la sol, unde bazele noastre sunt în permanență amenințate. Am pierdut deja multe dispozitive.” Forțați să schimbe constant pistele pentru a evita să fie reperați și distruși de rachetele rusești, piloții ucraineni au decolat și au aterizat în diferite locuri. „Îmi schimb pistele uneori de mai multe ori pe zi, spune „Juice”, deoarece nu știu niciodată unde o să aterizez, iau câteva lucruri personale cu mine și încărcătoarele și cablul pentru telefoanele și gadgeturile electronice.”
Cei opt ani de război deasupra Donbasului ne-au oferit o experiență care se dovedește valoroasă astăzi (...) Rușii sunt mai puțin bine pregătiți, iar experiența lor din Siria, unde au zburat fără opoziție, nu i-a ajutat.nu prea folosește.
"Juice"
Cu toate acestea, în ciuda superiorității sale numerice și tehnologice covârșitoare, forțele aeriene ruse încă se luptă să stabilească controlul complet al cerului. „Suntem mai bine antrenați și mai bine pregătiți decât piloții lor”, spune „Juice”. Cei opt ani de război deasupra Donbasului ne-au oferit o experiență care se dovedește valoroasă astăzi. Participarea noastră la exercițiul Clear Sky, o manevră aeriană importantă NATO organizată în 2018, ne-a oferit o pregătire excelentă. Tacticile învățate atunci ne sunt foarte utile. Rușii sunt mai puțin bine pregătiți, iar experiența lor din Siria, unde au zburat fără opoziție, le-a fost de puțin folos.”
Fie din lipsă de pregătire individuală sau colectivă, forțele aeriene ruse nu au efectuat niciodată operațiuni aeriene asupra Ucrainei comparabile cu cele ale NATO sau ale americanilor, a căror doctrină consideră neutralizarea forțelor aeriene de apărare ca o condiție prealabilă pentru operațiunile terestre. Folosite în misiuni specifice, avioanele rusești au suferit încă de la începutul ofensivei pierderi semnificative din cauza apărării antiaeriene ucrainene.
Pilotul „Juice”, însă, nu este optimist cu privire la șansele de a continua să reziste unui inamic înzestrat cu o asemenea superioritate fără ajutor din exterior.
„Rușii au început să folosească bombardiere precum Tupolev-22, capabile să distrugă orașe întregi, ca în Siria”, spune el. Avem nevoie de avioane și rachete antiaeriene pentru a ne putea proteja efectiv orașele, populația și trupele noastre de la sol.” Nici măcar MiG-29 poloneze pe care Varșovia se gândise să le livreze la Kiev înainte de a renunța de teamă că ar fi perceput de Moscova ca o escaladare, nu ar fi făcut o mare diferență. „Avem nevoie de avioane moderne, echipate conform standardelor NATO, precum Rafale, sau F-16 sau F-18”, a spus el. Mulți dintre piloții noștri nici măcar nu au avioane pe care să zboare. Țările occidentale ne-ar putea furniza aceste dispozitive, am putea deja să ne pregătim piloții și personalul de la sol. Antrenamentul nu este atât de lung și deja folosim simulatoare de zbor folosite de piloții occidentali.”
„Nu vă cerem să trimiteți luptători”, spune „Juice”, reluând un argument repetat de la începutul conflictului de autoritățile ucrainene. „Avem nevoie doar de arme pentru a ne apăra și, prin urmare, pentru a apăra toată Europa!”