Indiferent dacă alegătorii își dau seama sau nu, obiectivul UE de a pune capăt contribuțiilor la încălzirea globală până în 2050 se află pe buletinul de vot, scrie Politico
Alegerile europene de săptămâna aceasta vor determina dacă blocul poate ajunge la neutralitatea climatică la timp.
Asta nu este o hiperbolă.
UE intenționează să-și reducă contribuția la încălzirea globală la zero în următorul sfert de secol, un termen care ar putea părea îndepărtat. La urma urmei, blocul este programat să organizeze încă șase alegeri înainte de 2050, inclusiv votul care se încheie duminică.
Dar oamenii de știință au spus că măsurile luate în anii 2020 vor defini severitatea încălzirii globale pentru întregul secol. Președintele american Joe Biden a declarat acest „deceniu decisiv” pentru acțiunea climatică.
Pe parcursul următorului mandat de cinci ani, parlamentarii aleși în Parlamentul European în acest weekend se vor confrunta cu decizii – mari și mici – ale căror consecințe se vor desfășura în următoarele decenii.
Modul în care deputații votează obiectivele interimare în materie de climă, revizuiesc legislația ecologică existentă și negociază măsuri pentru a aborda cele mai încăpățânate surse de poluare va ghida investițiile, va modela strategiile de afaceri și va influența deciziile consumatorilor pentru deceniile următoare.
În același timp, multe partide, politicieni și lideri guvernamentali vor interpreta rezultatul alegerilor de duminică drept verdictul alegătorilor asupra Acordului Verde European – și își vor calibra în consecință sprijinul pentru noua legislație privind clima. Și dacă sondajele țin, verdictul va fi ceva de genul „hai să ne mai relaxăm puțin”.
Această dispoziție post-electorală va influența, de asemenea, configurația noii Comisii Europene, brațul executiv al blocului, responsabilă de propunerea de legi și reglementări, cum ar fi următorul obiectiv climatic pentru 2040.
„Este greu să exagerăm semnificația acestor alegeri – deciziile pe care europenii le iau acum sunt extrem de importante atât pentru generațiile actuale, cât și pentru viitoarele generații”, a declarat Leena Ylä-Mononen, directorul Agenției Europene de Mediu, într-un întrebări și răspunsuri la începutul acestei săptămâni.
Deciziile personale
Candidații de dreapta și populiști – dar și unii centriști – au făcut campanie pentru a distruge Green Deal, sau cel puțin părți din acesta. O schimbare spre dreapta va valida acel mesaj pentru mulți.
Liderii UE vor ține cont de acest lucru atunci când deliberează cum să distribuie cele mai importante locuri de muncă ale Comisiei mai târziu în iunie, la fel ca președintele Comisiei atunci când concepe și atribuie portofolii de politici în timpul verii.
Cel mai remarcabil, vibrația post-electorală va influența cât de multă putere deține următorul șef al Green Deal și cine va obține acel loc de muncă.
Pe fondul unui val de proteste ale tinerilor împotriva schimbărilor climatice din 2019, comisarul Green Deal a fost înzestrat cu mai multă putere decât oricine, în afară de președintele Comisiei. Socialistul Frans Timmermans – un susținător vocal al acțiunii ambițioase în domeniul schimbărilor climatice – a ajuns să devină prim-vicepreședinte, reprezentant al UE pentru climă și comisar care supraveghează toate politicile ecologice.
După plecarea lui Timmermans anul trecut, postul a fost împărțit în două, Maroš Šefčovič de centru-stânga fiind responsabil de supravegherea Green Deal și Wopke Hoekstra, de centru-dreapta, preluând un portofoliu mai mic de climă, care includea postul de trimis.
De data aceasta, progresistul climatic spaniol Teresa Ribera face campanie deschisă pentru a-și asuma un rol asemănător lui Timmermans în următoarea Comisie.
Dar ea se va confrunta cu o bătălie dificilă: Partidul Popular European (PPE) de centru-dreapta a sugerat că ar putea accepta un șef Green Deal de stânga doar dacă un alt comisar servește drept contrabalansare favorabilă industriei.
Lista cu prioritati
Oricine va obține aceste locuri de muncă va lua decizii esențiale pentru a determina evoluția climatică a Europei – nu doar pentru cinci ani, ci pentru decenii.
În primul rând: asigurarea implementării obiectivelor de climă ale blocului pentru 2030.
Țările își finalizează luna aceasta planurile climatice pentru 2030, arătând cum intenționează să-și atingă obiectivele UE. Până acum, proiectele de planuri ar duce blocul la o reducere a emisiilor cu 51 la sută doar până în 2030, potrivit Bruxelles-ului, sub limita legală de 55 la sută.
„Următorii cinci ani sunt foarte importanți pentru a realiza cele 55%, pentru a extinde sursele regenerabile și pentru a accelera tranziția într-un mod care să devină mai accesibil”, a declarat Linda Kalcher, director al think tank-ului Strategic Perspectives axat pe climă.
Noua Comisie va trebui să se asigure că normele UE în materie de climă vor fi consacrate în legislația națională – și să trimită țările în instanță dacă nu reușesc să facă acest lucru, o mișcare dificilă din punct de vedere politic.
Următorul pas: Ținta UE în materie de climă pentru 2040.
În februarie, Comisia a sugerat ca UE să reducă cu 90% din emisiile de încălzire a planetei până în 2040, comparativ cu nivelurile din 1990. Dar depinde de noul executiv să propună legislația relevantă – o piatră cheie pentru neutralitatea climatică în 2050.
Unii politicieni de stânga pledează pentru mai multă ambiție – Ribera a spus că va modifica propunerea pentru a spune „cel puțin” 90 la sută – în timp ce mulți din dreapta au fost reticenți în a susține orice cifră. Pregătește-te pentru o luptă.
Sarcina nr. 3: Asigurați-vă că industria are resursele necesare pentru eradicarea carbonului.
A ajuta companiile să rămână competitive în timp ce reduc emisiile a devenit o mantră pentru sezonul electoral . Acest lucru necesită măsuri financiare și legislative acum, a susținut Kalcher.
„Acestea sunt politici care au sprijin interpartizan, dar acest lucru trebuie făcut în următorii cinci ani”, a spus ea. „În caz contrar, UE va rămâne în urma SUA și a Chinei.”
Industriile consumatoare de energie au nevoie de timp semnificativ pentru a-și ajusta tacticile de producție și strategiile de afaceri, a adăugat ea. Producătorii de oțel, de exemplu, „au un ciclu de investiții de 10 până la 15 ani”, așa că trebuie să știe acum care va fi cererea de oțel fără carbon la sfârșitul anilor 2030.
Asta nu e tot
Al patrulea pe ordinea de zi: Reducerea emisiilor după 2030.
Comitetul științific consultativ al UE pentru schimbările climatice a avertizat la începutul acestui an că blocul este în urmă dacă dorește să aibă vreo speranță de a deveni neutru din punct de vedere climatic până în 2050.
„Pentru 2040 și 2050, mai este mult de făcut. Altfel, nu vom atinge neutralitatea climatică până în 2050”, a declarat Ottmar Edenhofer, director al Institutului Potsdam pentru Cercetarea Impactului Climatic și președinte al consiliului consultativ al UE.
Aceasta include măsuri pentru crearea de noi tehnologii de eliminare a carbonului pe care companiile de captare a emisiilor nu le pot eradica și abordarea subvențiilor pentru combustibilii fosili - ceea ce înseamnă vizarea reducerilor de taxe pe motorină, de exemplu, o măsură care a scos fermierii germani în stradă în această iarnă.
Dar cel mai important va fi să descoperi cum să reducă emisiile din agricultură, care au rămas cu încăpățânare la nivel de decenii.
UE trebuie să-și reformeze politica agricolă comună până în 2027, ceea ce va determina regulile verzi pe care Bruxelles-ul le atașează subvențiilor pentru anii următori. Cu toate acestea, cu tractoare în stradă, puțini politicieni doresc să impună mai multe reguli fermierilor.
Edenhofer și alții au sugerat, de asemenea, o taxă pe carbon pe alimente, care ar crește probabil prețurile la carne - o idee care ar declanșa războinicii culturii de extremă dreapta.
„Ceea ce face următoarea Comisie acum este crucial”, a spus el. „Accentul se va pune pe sectorul agricol. Este singurul sector în care emisiile nu scad – acesta nu poate fi cazul dacă Europa dorește să-și atingă obiectivul pentru 2050. Trebuie neapărat să ne intensificăm eforturile acolo, deoarece suntem într-o cursă contra cronometru.”
Dar stai, sunt mai multe
Al cincilea punct este un lucru important: Apărarea legislației climatice existente.
Deși este dificil de imaginat o derulare completă a Green Deal, există un impuls în partea dreaptă pentru a inversa unele elemente.
Conservatorii și liberalii din Germania, de exemplu, vor să folosească o clauză de revizuire din 2026 din lege pentru a elimina interdicția din 2035 privind vânzarea de vehicule noi cu motoare cu ardere .
Pentru consumatori, acestea sunt investiții pe termen lung, cu consecințe pe termen lung asupra climei. O mașină care funcționează cu combustibili fosili vândută în 2040 va fi probabil încă pe șosea în 2050.
O altă măsură în dificultate adoptată recent este noul preț al carbonului al blocului pentru combustibili pentru încălzire și transport . Măsura controversată va crește prețurile pentru europeni și ar putea fi amânată dacă prețurile la petrol și gaze sunt considerate prea mari.
În cele din urmă, legislația pentru protejarea ecosistemelor – cheie pentru a se asigura că zonele naturale ale UE pot absorbi dioxidul de carbon, printre altele – se confruntă, de asemenea, cu o rezistență crescândă la Bruxelles și nu numai. Următorii doi ani îi vor determina soarta.
Lăsând lucrurile până după următoarele alegeri UE din vara anului 2029 ar face imposibilă atingerea neutralității climatice în 2050, avertizează oamenii de știință.
„Dacă există o schimbare clară la dreapta în Europa, există un pericol real că ne vom pierde din avânt”, a spus Edenhofer. „Pentru a ne atinge obiectivele climatice, trebuie să intensificăm acum, deoarece este nevoie de timp.”