Cinci lucruri pe care Marx a vrut să le desființeze (pe lângă proprietatea privată)

11 Aug 2022
Cinci lucruri pe care Marx a vrut să le desființeze (pe lângă proprietatea privată)

Cu toții știm că Marx voia ca proprietatea privată să dispară, dar a fost remarcabil de deschis în ceea ce privește dorința de a desființa și alte lucruri, scrie ContrePoints .

Unul dintre lucrurile remarcabile despre Manifestul Comunist este onestitatea sa.

Karl Marx poate să nu fi fost un tip foarte drăguț, dar a fost revigorant de sincer cu privire la obiectivele comunismului. Această sinceritate, s-ar putea spune, este o parte integrantă a psihicului comunist.

Comuniștii disprețuiesc să-și ascundă opiniile și scopurile. Ei declară deschis că scopurile lor pot fi atinse numai prin răsturnarea forțată a tuturor condițiilor sociale existente. Să tremure clasele conducătoare înaintea unei revoluții comuniste" afirmă el în celebrul său manifest:

La fel ca în Mein Kampf, cititorului i se prezintă o viziune pură, nediluată, asupra ideologiei autorului (oricât de întunecată este).

Manifestul lui Marx este renumit pentru că și-a rezumat teoria comunismului într-o singură propoziție: „Abolirea proprietății private”.

Dar acesta nu era singurul lucru despre care filosoful credea că ar trebui abolit din societatea burgheză în marșul proletariatului spre utopie. În manifestul său, Marx a evidențiat alte cinci idei și instituții care trebuie eradicate.

1. Familia

Marx admite că distrugerea familiei este un subiect spinos, chiar și pentru revoluționari.

„Desființarea familiei! Chiar și cei mai radicali sunt înflăcărați de această propunere infamă a comuniștilor ”.

Însă, potrivit lui, oponenților acestei idei le scapă un fapt esențial referitor la familie.

Pe ce se bazează familia actuală, familia burgheză? Pe capital, pe câștig privat. În forma sa pe deplin dezvoltată, această familie nu există decât în ​​rândul burghezilor .

Mai mult, desființarea familiei ar fi relativ ușoară odată cu desființarea proprietății burgheze.

Familia burgheză va dispărea ca dovadă când complementul său va dispărea și ambele vor dispărea odată cu dispariția capitalului."

2. Individualitatea

Marx credea că individualitatea este contrară egalitarismului pe care și-l imagina. Prin urmare, „individualismul” trebuie „abandonat și făcut imposibil ”.

Individualitatea era o construcție socială a unei societăți capitaliste și era profund împletită cu capitalul însuși.

„În societatea burgheză, capitalul este independent și are individualitate, în timp ce persoana vie este dependentă și nu are individualitateIar abolirea acestei stări de lucruri este numită de către burghezi, abolirea individualității și a libertății! Și pe bună dreptate. Este, fără îndoială, abolirea individualității burgheze, a independenței burgheze și a libertății burgheze. »

3. Adevăruri eterne

Marx nu părea să creadă că există vreun adevăr dincolo de lupta de clasă.

„Ideile dominante ale fiecărei epoci au fost întotdeauna ideile clasei sale dominante. Când lumea antică era la ultima suflare, vechile religii au fost învinse de creștinism. Când ideile creștine au cedat ideilor raționaliste în secolul al XVIII-lea, societatea feudală și-a purtat lupta până la moarte împotriva burgheziei revoluționare de atunci. »

El a recunoscut cât de radicală ar părea această idee pentru cititorii săi, mai ales că comunismul nu urmărește să modifice adevărul, ci să-l răstoarne. Dar el a susținut că acești oameni nu au văzut imaginea de ansamblu.

Fără îndoială, se va spune, ideile religioase, morale, filozofice și juridice au fost modificate în cursul dezvoltării istorice. Dar religia, morala, filozofia, știința politică, dreptul au supraviețuit constant acestei schimbări.

Există, în plus, adevăruri eterne, precum libertatea, dreptatea etc. care sunt comune tuturor stărilor societăţii. Dar comunismul desfiinţează adevărurile eterne, desfiinţează toată religia şi toată morala, în loc să le constituie pe o bază nouă; de aceea acţionează în contradicţie cu toată experienţa istorică trecută .

Ce înseamnă această acuzație? Istoria tuturor societăților trecute a constat în dezvoltarea antagonismelor de clasă, antagonisme care au luat diferite forme în funcție de vremuri. »

4. Națiunile

Marx afirmă că comuniștilor li se reproșează că vor să desființeze țările. Potrivit lui, acești oameni nu înțeleg natura proletariatului.

„ Muncitorii nu au o țară. Nu putem lua de la ei ceea ce nu au. Întrucât proletariatul trebuie să dobândească mai întâi supremația politică, trebuie să se ridice la rangul clasei conducătoare a națiunii, trebuie să constituie națiunea pentru sine, până acum este el însuși național, deși nu în sensul burghez al cuvântului.  »

Mai mult decât atât, în mare parte datorită capitalismului, a cunoscut o scădere a ostilităților între oameni de origini diferite. Potrivit lui, odată cu ascensiunea proletariatului, în curând nu va mai fi nevoie de națiuni.

„ Diferentele naționale și antagonismul dintre popoare dispar în fiecare zi din ce în ce mai mult, din cauza dezvoltării burgheziei, a libertății comerțului, a pieței mondiale, a uniformității modului de producție și a condițiilor de viață care îi corespund."

5. Trecutul

Marx a văzut tradiția ca pe un instrument al burgheziei. Aderarea la trecut a servit ca o simplă distragere a atenției în căutarea proletariatului pentru emancipare și supremație.

„În societatea burgheză trecutul domină prezentul; în societatea comunistă, prezentul domină trecutul. »

 

 

Alte stiri din Externe

Ultima oră