Cu toate acestea, Boeing promisese, din 2020, că va face tot posibilul pentru a-și stabiliza sistemul de producție și a îmbunătăți controlul calității, în urma celor două prăbușiri mortale Max din octombrie 2018 și martie 2019. O promisiune reiterata după descoperirea de noi defecte, din nou recent, pe Max, dar și pe 787 Dreamliner pe distanță lungă.
Încredere distrusă
Promisiuni încălcate, spun judecătorii FAA. La fel ca Senatul SUA, care a deschis o anchetă. Imaginea producătorului este deteriorată, calitatea este incompletă, sistemul industrial este instabil, încrederea spartă cu autoritățile de reglementare, Congresul, companiile aeriene și pasagerii, din ce în ce mai mulți dintre care se tem să se îmbarce într-un avion american. Fără a uita amenințarea unui proces penal (în contextul celor două prăbușiri Max): dacă producătorul de avioane ar fi găsit vinovat, acest lucru ar închide porțile piețelor publice. O companie complet diferită s-ar fi prăbușit.
Aceasta este o schimbare sistemică. Sunt multe de făcut
Mike Whitaker
Dar Boeing, icoana Americii, nu este un grup ca oricare altul. Un gigant al aeronauticii, este un furnizor strategic pentru Pentagon și NASA. Producătorul trebuie să-și acționeze împreună. „La sfârșitul zilei, este vorba despre schimbarea sistemică. Sunt multe de făcut ” , notează Mike Whitaker, administrator al FAA, desemnat pe 23 octombrie 2023 să curețe agenția. Acesta din urmă a fost chestionat în 2020 pentru coluziune cu Boeing în certificarea, cel puțin greșită, a lui 737 Max.
Întâlniri săptămânale și trimestriale cu FAA
Drept urmare, Boeing este pus sub supraveghere. Planul său de redresare va fi supravegheat de FAA. Agenția nu va fi mulțumită de angajamente, ci va verifica, pentru ea însăși, prin trimiterea propriilor experți la fabrici pentru a monitoriza implementarea planului. Acesta din urmă prevede înființarea unui tablou de bord, cuprinzând șase indicatori de performanță (KPI), pentru a monitoriza în timp real calitatea pieselor, echipamentelor și subansamblurilor livrate de subantreprenori, precum și asamblarea acestora la fiecare etapă de producție. Orice abatere de la precondițiile tehnice și calitative va declanșa o „ alertă în amonte pentru a identifica apariția unui risc de calitate și siguranță, în timp ce se monitorizează îmbunătățirea procesului ” , precizează Boeing.
Managerii producătorului vor trebui, de asemenea, să raporteze despre acțiunile întreprinse și progresele realizate în timpul întâlnirilor săptămânale și trimestriale cu FAA. Și prezentați, începând de săptămâna viitoare, agențiilor de siguranță aeriană din întreaga lume, în special Easa în Europa și Caac în China, planul său de acțiune, pentru a asigura țările în care Boeing-urile sunt în serviciu...
Cultura calității
Acest lucru este nemaiauzit. Niciun producător de aeronave nu a fost pus sub o asemenea supraveghere. Nici măcar Airbus, aflat la apogeul problemelor A380 la mijlocul anilor 2000, nu a fost obligat să se supună unui asemenea control. Dar este adevărat că superjumbo-ul întâmpinase o problemă cu industrializarea cablajului aparatului, înainte de a fi pus în funcțiune. Nu au existat probleme de calitate sau siguranță.
Într-un mesaj către angajați, Stephanie Pope, numită CEO al aviației comerciale Boeing la sfârșitul lunii martie, anunță „ investiții semnificative ” în formarea personalului, o „simplificare ” a procesului industrial, „ întărirea culturii siguranței și calității ” și „ măsuri specifice ” pentru controlul și gestionarea stării sistemului de producție. „ Acesta este doar începutul, vom continua să luăm măsuri ” , asigură ea.
Mai multă pregătire pentru angajați
Boeing a făcut deja câțiva pași. Acest lucru este pentru a încuraja angajații din fabrici să tragă un semnal de alarmă, deoarece aceștia sunt cei mai bine plasați pentru a detecta și raporta probleme. Din ianuarie, serviciul de mesagerie Speak Up, configurat pentru a păstra anonimatul, este deschis. Cu impact imediat: numărul alertelor prin SMS a crescut cu „ mai mult de 500 % în primele două luni ale anului 2024 față de aceeași perioadă a anului 2023 ” .
În ceea ce privește pregătirea, Boeing și-a consolidat programele cu 300 de ore de pregătire suplimentară, sau între 10 și 14 săptămâni, în funcție de post, pentru toți recruții noi din producție și calitate, înainte de a se alătura postului lor. Fiecare angajat va fi apoi asociat cu un „antrenor” experimentat. Nimeni nu va „ lucra singur până nu va demonstra abilități solide ” . Iar personalul aflat deja în post „ va trebui să treacă evaluări de competență ” .
De câteva săptămâni, grupul și-a consolidat misiunile de monitorizare și suport pentru furnizorii săi, în special Spirit, responsabil pentru numeroase defecte identificate pe piesele structurale (fuselaj, aripi etc.). Spirit pe care Boeing intenționează să-l răscumpere, la douăzeci de ani după ce l-a vândut...