Șomajul tehnic acordat persoanelor afectate de pandemie

23 Mar 2020 | scris de A.A.
Șomajul tehnic acordat persoanelor afectate de pandemie

Conform reglementărilor în vigoare în data de 20.03.2020, întreruperea sau reducerea temporară a activității din inițiativa angajatorului, fără încetarea raportului de muncă este cauzată de motive economice, tehnologice, structurale sau similare, este reglementată de Legea nr. 53/2003 privind Codul Muncii, fiind denumită în limbajul comun “somaj tehnic”.

Așadar, somajul tehnic implică suspendarea contractelor individuale de muncă din inițiativa angajatorului, în baza art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul Muncii. Cu toate acestea, precizăm faptul că angajatorul nu este obligat să suspende toate contractele individuale de munca existente la nivelul unitatii, ci poate suspenda un număr limitat de contracte individuale de munca, în funcție de specificul activității.

„Aceasta este o primă reglementare, pentru că vor mai veni reglementări foarte multe, dacă se va înrăutăți situația, vă dați seama. Aceasta a fost o măsură urgentă pentru cei care nu au bani să-și plătească salariile și nici să nu piardă oamenii. Normal că nu o să mulțumească pe toată lumea. Ne așteptăm ca imediat în perioada următoare să fie și alte reglementări”, a spus Emanuel Victor Picu,  președintele Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă în discuție cu hotnews.ro.

Potrivit acestuia, „a fost o chestiune rapidă pentru ca oamenii să nu fie disponibilizați și să poată fi plătiți”.

El a spus că documentele pentru șomajul tehnic se vor putea depune de la 1 aprilie.

„Cei care sunt afectați (direct n.r.) de decizia autorităților (adică restaurante, cafenele etc.) trebuie să depună un document. Poate să spună cineva că are un restaurant, dar nu ai cum să verifici după codul CAEN, pentru că poate să desfășoare o cu totul altă activitate. Astfel, trebuie să meargă la Ministerul Economiei, o poate face online, pentru a scoate acel certificat care este în Decretul președintelui. Îl scoate, vine și îl depune la mine cu cererea și i-am dat banii”, afirmă președintele ANOFM.

Ca să nu fie o birocrație foarte mare, spune el, s-a decis această declarație pe propria răspundere (pentru emiterea Certificatului de situații de urgență emis de Ministerul Economiei), ca să nu dureze foarte mult o analiză făcută de o instituție a statului.

Se pleacă de la buna credință a angajatorului, care poate fi controlat ulterior.

“Această declarație se face în urma unui ordin comun între ministrul Muncii și al Fondurilor Europene. Azi sau mâine va ieși, probabil, și această declarație”, afirmă Picu.

În ceea ce privește pe cei care sunt afectați indirect, el spune că „din ordonanță se interpretează două condiții cumulative: pe deoparte că ți-au scăzut încasările cu 25% față de lunile trecute și (a doua n.r.) s-a adăugat această variantă cu “nu ai bani de salarii”.

Pentru a oferi persoanelor direct afectate de șomajul tehnic mai multe informații o serie de site-uri oferă și posibilitatea de a calcula indemnizația:

https://www.calculatorvenituri.ro/somajul-tehnic-ce-trebuie-sa-faca-angajatorii

Alte stiri din Business

Ultima oră