Twitter nu este un instrument extraordinar, nu a prins in Romania, mai degraba comunicam acolo anumite evenimente la care participam, dar nu reprezinta un instrument pentru cautat candidati. Facebook ramane pentru socializare in zona personala, deci nu este atat de eficient.
„Ne uitam pe Facebook si Twitter, insa mai ales pentru feedback-ul clientilor si mult mai putin pentru a angaja pe cineva”.
LinkedIn ofera, pe langa istoricul candidatului, zona de recomandari si zona de competente observate de ceilalti. „Deci, pe langa CV, poti afla mai multe informatii, terte opinii”.
Procesul de angajare s-a schimbat puternic fata de 2007-2008
Atunci, angajatii erau cei care, in general, vanau companiile. Acum, lucrurile s-au schimbat si companiile „fac head hunting”, incercand sa atraga oameni competenti. „Somajul este in scadere, piata muncii in crestere. Suntem mult mai activi, ne ducem noi catre candidatii valorosi, nu asteptam sa ne caute ei.
Incercam de asemenea sa comprimam etapele recrutarii, astfel incat sa aducem cat mai repede colegi noi in organizatie”, spune Viorel Nedelcu.
Piata aglomerata din Romania – pe de o parte creeaza talente, pe de alta parte este extrem de competitiva. „Castiga companiile care, pe langa salariu si alte beneficii adiacente, ofera si oportunitati reale de dezvoltare”, considera Bogdan.
„Este necesar sa ai un aport si de seniori, dar este imposibil sa ii gasesti pe toti deja formati". Specialistul in IT, si nu numai, este cel motivat si pasionat de domeniu, vrea sa isi puna la contributie creativitatea si sa gaseasca proiecte care il ajuta in dezvoltarea personala.
Beneficiile de natura materiala tind sa treaca pe planul doi
Pentru loializarea angajatilor, pe langa salarii, Orange desfasoara o serie de programe interne – programe de well being. „Cateva exemple foarte apreciate sunt in zonele de parenting, sportiva, de hobby-uri si urmarirea lor. Sunt programe care au impact direct in starea de bine in viata personala si deci si in cea profesionala”.
Program „nine to five”?
Viitorul va fi mai degraba in zona job-ului pe baza de proiect, si nu in functie de cate ore petreci la munca.. „Daca stai 8 ore, nu inseamna ca esti eficient. Nu mai conteaza cat stai la munca, cat ceea ce faci acolo, ce rezultate oferi”.
Totodata, Orange ofera spatiu angajatilor pentru a concepe si construi aplicatii independente de proiectul la care lucreaza, formand asa-zise „incubatoare de intraprenoriat”. Practic, programatorii sau alti specialisti ai Orange pot avea initative de dezvoltare proiecte care pot fi ulterior folosite chiar de companie. Premiul intraprenorilor? Recunoastere, echipa proprie, numirea ca lideri tehnici si, bineinteles, ei sunt remarcati de manageri.
„Nu avem sesiuni speciale de promovare a angajatilor; in functie de performante, acestia pot face pasi in directia potrivita pe scara ierarhica absolut oricand”. Practic, timpul sau vechimea nu sunt indicatori de performanta. „In zona tehnica este important sa fii la curent cu noile tehnologii, sa fii adaptabil. De asemenea, chiar in faza de recrutare, conteaza atitudinea, abilitatea de a se integra in echipa, conteaza si partea psihologica. Partea de specialitate poate fi prinsa relativ usor, daca esti pasionat, alaturi de colegi”, spune Bogdan Rotunjanu.
Industria se duce foarte mult in zona de IT&C – compania are 250 de software developeri, interni, iar daca privim intregul portofoliu de angajati IT ai Orange Romania, sunt circa 600. Per total, compania are circa 3000 de angajati.
Orange Romania cauta angajati in permanenta. „Oamenii care sunt pasionati si considera ca pot aduce plus valoare, au un loc la noi. Cautam in special programatori JAVA, procesatori de date, arhitecti practicieni in zona de BI si ERP si dezvoltatori de interfete Android si iOS”.