Românii sunt consecvenţi în opţiunile de consum şi le rămân fideli mărcilor care reuşesc să le câştige încrederea, este una dintre concluziile studiului Trusted Brands 2015, realizat de Reader's Digest în şapte ţări europene, printre care şi România.
Din cele 38 de categorii pentru care s-a votat în România, doar cinci şi-au schimbat liderii în acest an. Conform hotnews.ro, la majoritatea categoriilor, câştigătorii rămân aceiaşi, indiferent de schimbările care se produc pe piaţă. Şapte branduri au reusit chiar să îşi păstreze prima poziţie în topul încrederii timp de un deceniu, de la inceputul studiului (de ex. Borsec la categoria Apă minerală, Ariel la categoria Detergent, Petrom la categoria Benzinării, ProTV la categoria Televiziune).
Schimbări de lider au apărut, în acest an, la următoarele categorii: Electrocasnice (unde Bosch a reuşit să depăşească Philips, câştigătorul tradiţional), Companii de asigurări (unde Allianz Tiriac trece pe primul loc, în defavoarea Astra Asigurări), Telefonie mobila (unde Samsung a surclasat Nokia), Operator de telefonie mobilă (unde Orange a preluat primul loc de la Vodafone, câştigătorul ediţiei precedente), Produs de ingrijire a părului (Nivea a trecut pe prima poziţie, ocupată anul trecut de Head&Shoulders).
După ce, în ultimii ani, studiul a consemnat revenirea în forţă a brandurilor româneşti, si 2015 aduce confirmarea faptului că încrederea românilor în acestea se menţine constantă. Anul acesta avem 17 categorii câştigate de mărci autohtone.
Secţiunea dedicata Instituţiilor arată că în România, încrederea în Uniunea Europeană, internet şi companiile internaţionale este cea mai mare, comparativ cu celelalte ţări europene participante la studiu. Jumătate dintre români au încredere în UE, faţă de media de numai 27% a celorlalţi europeni.
La secţiunea Profesii, campionii încrederii la români rămân, ca şi în anii trecuţi, pompierii (92%) şi piloţii (89%). Interesant este însă că, pentru prima dată, urcă pe podiumul încrederii o nouă categorie profesională: meşteşugarii, cărora nu mai puţin de 79% dintre români le-au acordat încrederea lor. Pe ultimul loc al clasamentului se menţin politicienii: aceştia s-au prăbuşit în ultimul an de la procentul de încredere de 9% la 5%, cu 9% mai mică decât media europeană. Astfel, românii sunt respondenţii cu cea mai mică încredere în politicieni dintre europenii participanţi la studiu.
Studiul a fost realizat în perioada septembrie - noiembrie 2014, iar respondenţii au fost selectaţi din baza de date de clienţi activi ai Reader's Digest din ţările participante: Austria, Elveţia, Finlanda, Germania, Portugalia, România şi Rusia. Studiul integral poate fi vizualizat şi descărcat de pe site-ul dedicatwww.rdtrustedbrands.com.