Un viitor „pachet privind aviația” a fost printre subiectele principale ale ședinței plenare a Parlamentului European, fiind discutat înainte de propunerile Comisiei prevăzute până la sfârșitul anului.
Cele mai mari zece aeroporturi din UE vor fi în mod special afectate de aceste măsuri. În funcție de traficul pasagerilor în 2014 (plecări+sosiri+tranzit): London Heathrow (73 de milioane), Paris Charles-de-Gaulle (64), Frankfurt (59), Amsterdam (55), Madrid (41), Munchen (40). Londra Gatwick (38), Roma Fiumicino (38), Barcelona (37) și Paris Orly (29).
Până la liberalizarea sa la începutul anilor 1990, transportul aerian al UE constituia o industrie extrem de reglementată. Datorită unei reforme efectuate ulterior, restricțiile comerciale au fost eliminate, numărul de rute și frecvențe a crescut, iar transportul aerian a devenit semnificativ mai ieftin.
Astăzi, sectorul aviației numără peste 5,1 milioane de angajați și contribuie cu 365 de miliarde de euro (2,4%) la PIB-ul european. Conform unor estimări, transportului aerian la nivel mondial ar urma să crească cu aproximativ 5% anual până în 2030.
Sectorul aviației se confruntă cu mai multe riscuri, atât economice, cum ar fi fluctuațiile preturilor la benzină, cât și în domeniul siguranței, precum crizele politice sau condițiile meteorologice nefavorabile. Totodată, acest sector este în continuă dezvoltare, tot mai mulți furnizori intrând pe piață. O altă evoluție semnificativă reprezintă traficul intens la sol și în aer.
În contextul acestor provocări, Comisia lucrează asupra unui pachet privind aviația,cu scopul de a identifica principalele probleme și măsurile necesare pentru soluționarea lor. Propunerea urmează să fie lansată până la sfârșitul acestui an. Ea ar trebui să includă o revizuire a regulamentului privind aviația civilă și a mandatului Agenției Europene de Siguranță a Aviației și va prevedea posibil norme la nivelul UE vizând dronele.
Parlamentul European a solicitat în repetate rânduri o actualizare a normelor existente, pentru a menține siguranța în Europa la un nivel înalt, luând în considerare o continuă schimbare și creștere a pieței aviatice. (I.D)