Uniunea Europeană a anunţat că investeşte aproape 2,2 miliarde euro în 140 de proiecte cheie de transport în toate statele membre, iar în cazul României vor fi investite aproape 118 milioane de euro în cadrul a 10 astfel de proiecte, informează Reprezentanţa Comisiei Europene în România.
Printre cele 10 proiecte selectate din România se numără în primul rând modernizarea liniei de cale ferată Gara de Nord Bucureşti - Aeroportul Internaţional Henri Coandă, care va beneficia de o finanţare de la UE în valoare de 48,4 milioane euro. Comisia Europeană subliniază că legătura directă dintre Gara de Nord Bucureşti - Aeroportul Internaţional Henri Coandă va încuraja mai mulţi cetăţeni să călătorească către aeroport cu trenul.
Un alt proiect este modernizarea liniei de cale ferată Coşlariu - Cluj-Napoca (studiu de fezabilitate), care va beneficia de o finanţare de la UE în valoare de 9,4 milioane euro. Acest proiect de modernizare va analiza condiţia actuală a liniei de cale ferată pentru a identifica zonele cu deficienţe şi pentru a realiza un studiu de fezabilitate ce va ajuta la pregătirea paşilor necesari pentru următoarele etape ale proiectului.
O finanţare de la UE de la 17,4 milioane euro va primi proiectul privind modernizarea liniei de cale ferată Bucureşti - Craiova (studiu de fezabilitate). Proiectul are ca scop modernizarea liniei de cale ferată Bucureşti - Craiova. Partenerii vor analiza starea curentă a liniei de cale ferată pentru a identifica zonele cu deficienţe. Un studiu de fezabilitate va fi realizat, pregătind calea pentru următoarele etape ale proiectului.
Un alt proiect este modernizarea liniei de cale ferată Apahida - Suceava (studiu de fezabilitate), care va beneficia de o finanţare de la UE în valoare de 26,7 milioane euro. Proiectul are ca scop modernizarea liniei de cale ferată dintre Apahida şi Suceava. Acest proiect va analiza starea curentă a liniei de cale ferată pentru a identifica zonele cu deficienţe şi va realiza un studiu de fezabilitate ce va pregăti calea pentru următoarele etape ale proiectului.
O finanţare de la UE în valoare de 4,3 milioane euro va fi acordată proiectului privind modernizarea liniilor şi instalaţiilor de cale ferată de la Complexul Feroviar Bucureşti Nord (studiu de fezabilitate). Proiectul are ca scop modernizarea subsistemele de cale ferată (şinele şi instalaţiile) din cadrul Complexului Feroviar Bucureşti Nord, prin implementarea unui sistem ce asigură interoperabilitate. Partenerii vor analiza starea curentă a infrastructurii feroviare pentru a identifica deficienţele acesteia. Un studiu de fezabilitate va fi realizat pentru a pregăti calea pentru următoarele etape ale proiectului.
"Contribuţia UE în cuantum de 2,2 miliarde euro la această infrastructură de transport esenţială va contribui la impulsionarea redresării; ne aşteptăm ca această contribuţie să genereze investiţii în valoare de 5 miliarde euro. Investim în diferite tipuri de proiecte, cum ar fi transportul pe căi navigabile interioare, conexiunile multimodale, combustibilii alternativi sau infrastructura feroviară de mari dimensiuni. Mecanismul pentru interconectarea Europei (MIE) este unul dintre instrumentele noastre esenţiale pentru crearea unui sistem de transport rezilient şi rezistent la crize, care este vital în prezent, dar şi pe termen lung", a declarat comisarul pentru transporturi, Adina Vălean.
În total, UE va sprijini 55 de proiecte de infrastructură feroviară care vizează reţeaua centrală transeuropeană de transport (TEN-T) cu un cuantum total de 1,6 miliarde euro. Printre aceste proiecte se numără proiectul Rail Baltica, care integrează statele baltice în reţeaua feroviară europeană, precum şi tronsonul transfrontalier al liniei de cale ferată dintre Dresda (Germania) şi Praga (Cehia).
UE va sprijini, de asemenea, trecerea la combustibili mai ecologici pentru transporturi (19 proiecte), cu aproape 142 milioane EUR. O serie de proiecte implică transformarea navelor astfel încât acestea să poată funcţiona cu gaz natural lichefiat (GNL), precum şi instalarea infrastructurii corespunzătoare în porturi.
În ceea ce priveşte transportul rutier, va fi dezvoltată infrastructura pentru combustibili alternativi, prin instalarea a 17 275 de puncte de încărcare în cadrul reţelei rutiere şi prin introducerea a 355 de autobuze noi.
Nouă proiecte vor contribui la dezvoltarea unui sistem feroviar interoperabil în UE şi la operarea continuă a trenurilor pe întregul continent prin intermediul Sistemului european de management al traficului feroviar (ERTMS). Modernizarea locomotivelor şi a liniilor de cale ferată cu sistemul european unificat de control şi comandă al trenului va spori siguranţa, va reduce timpul de călătorie şi va optimiza utilizarea liniilor de cale ferată. Cele nouă proiecte vor beneficia de peste 49,8 milioane euro.
După aprobarea de către statele membre ale UE a proiectelor selectate, Comisia va adopta decizii oficiale de finanţare în zilele următoare. Agenţia Executivă pentru Inovare şi Reţele (INEA) a Comisiei va semna acordurile de grant cu beneficiarii proiectelor până în ianuarie 2021, cel târziu.