Un acord-cadru UE de mai multe milioane de euro cu mass-mediastârneste controverse –e vorba de 132 de milioane de euro, scrie BerlinerZeitung. Pe lista granturilor din 2023 figureaza ANTENA3, ASOCIATIA GROUP 4 MEDIA și UNIVERSITATEA BABES BOLYAI UBB care a primit 60.000€ pentru proiectul "Construirea unui electorat european informat și implicat pentru a vota la alegerile europene din 2024 – România, Ungaria, Polonia, Bulgaria"
In SUA, publicul este în prezent șocat de faptul că numeroase instituții de presă au primit se pare bani de la guvernul SUA. Iată ce au arătat primele investigații ale comisarului de austeritate al lui Donald Trump, Elon Musk.
Dar se pare că plățile de la instituții către cei pe care ar trebui să îi controleze - mass-media - sunt și ele obișnuite în UE. Un acord-cadru al Uniunii Europene stârnește acum scandal. Potrivit raportului, se spune că peste 132 de milioane de euro au fost puse la dispoziția mass-mediei de către autoritățile UE pe o perioadă de patru ani, potrivit cotidianului italian Il Fatto Quotidiano,
Proiectul a fost coordonat de președintele maltez al Parlamentului European, Roberta Metsola, în coordonare cu președintele Comisiei UE, Ursula von der Leyen. Se spune că ar fi fost implicate și Consiliul celor 27 de state membre, Banca Europeană de Investiții și Comitetul Economic și Social. Deosebit de problematică este practica administrativă aleasă, care, potrivit raportului, face posibilă păstrarea anonimității atât a plăților individuale, cât și a destinatarilor fondurilor.
Acest lucru face imposibilă determinarea dacă acest lucru se datorează abuzului, fraudei, corupției, favorurilor sau cheltuielilor de marketing legate de performanță.
Practică administrativă îndoielnică: unde se duc milioanele UE pentru mass-media?
Fondurile au fost acordate printr-un așa-numit contract-cadru. Documentul corespunzător din 5 septembrie 2023 cu identificatorul Comm/DG/Fmw/2023/30 vede ca unic destinatar puternica agenție de publicitate Havas Media France din grupul media Vivendi. Doar acest contract a fost anunțat oficial. Modul în care Havas a transmis ulterior fondurile către mass-media, în consultare cu liderii UE, rămâne confidențial.
În plus, contractul pare să fie scutit de anumite reguli de transparență - cum ar fi obligația de a face publicitate publică plăților de peste 14.000 EUR sau de a le înregistra în baza de date la nivelul UE ted.europa.eu.
Metsola și von der Leyen, ambele din grupul PPE, au declarat ziarului italian prin purtătorii de cuvânt că nu vor dezvălui nicio informație despre destinatari, sumele exacte, justificările sau rezultatele plăților. Metsola s-a referit doar la posibilitatea de a iniția procedura birocratică pentru „inspectarea documentelor în conformitate cu articolul 15 din Tratatul privind funcționarea UE”. Von der Leyen a subliniat că Havas trebuie „să se asigure, în conformitate cu acordul-cadru, că diseminarea informațiilor nu pune în pericol interesele comerciale ale partenerilor economici implicați”.
Martin Sonneborn, europarlamentar al partidului Die Partei, a declarat pentru Berliner Zeitung: „Este întotdeauna uimitor cât de mult din banii noștri din impozite cheltuiesc Comisia și Parlamentul UE pentru a ne convinge de punctul lor de vedere. Nu ar avea mai mult sens să respectăm dorințele și interesele cetățenilor în loc să investim sute de milioane în media și așa-numitele social media? Cel puțin ar fi mai ieftin.”
Este o practică obișnuită ca companiile private să comandă agențiilor să desfășoare campanii de publicitate și să achiziționeze spațiu publicitar. Dar contractul cu Havas acoperă și „reclamă” și „servicii de publicitate” – chiar dacă autoritățile UE nu vând niciun produs. Il Fatto Quotidiano critică lipsa de transparență în ceea ce privește utilizarea fondurilor publice și solicită dezvăluirea completă a plăților instituționale către mass-media europeană.
Ursula von der Leyen și-a supus deja comunicarea cu CEO-ul Pfizer, Albert Bourla, despre vaccinurile corona, secretului: comunicarea corespunzătoare prin mesaje text a dispărut pur și simplu.
Actualizare 14.02.2025:
Berliner Zeitung a fost contactat de Parlamentul UE cu privire la articol. Publicăm prin prezenta declarația oficială:
Mass-media independentă este piatra de temelie a democrației europene. De aceea, Parlamentul European sprijină mass-media prin diverse inițiative. Aceasta include promovarea proiectelor media în cele 27 de țări ale UE. Aceste granturi sunt acordate respectând deplin libertatea editorială.
Parlamentul European, prin Direcția Generală Comunicare, a acordat granturi media pentru a informa cetățenii într-o manieră fiabilă și imparțială despre activitățile Parlamentului European și ale membrilor săi. Aceste granturi au sprijinit cooperarea cu diverse mass-media pentru a îmbunătăți gradul de conștientizare și înțelegere a activității Parlamentului European, în special – dar nu numai – în perioada premergătoare alegerilor europene din 2024.
Un total maxim de 9.100.000 EUR a fost bugetat pentru aceste granturi în 2023. Aceasta înseamnă că a fost planificat un buget maxim din această sumă. Cu toate acestea, acest lucru nu înseamnă că această sumă este de fapt cheltuită.
Lista granturilor acordate este disponibilă publicului: https://www.europarl.europa.eu/contracts-and-grants/en/grants/ex-post-publication .
Aceste granturi au fost acordate respectând deplin libertatea editorială.
Lista pentru 2024 va fi publicată cel târziu la 30 iunie 2025 (articolul 38 din Regulamentul financiar ).
În urma unei licitații deschise (publicată la 31 octombrie 2022, termen limită de depunere a candidaturilor la 11 ianuarie 2023 - număr de referință: COMM/AWD/2022/54) și în deplină conformitate cu Regulamentul financiar (articolele 160-177), Parlamentul European a semnat și un contract-cadru pentru strategie, planificare și promovare media: COMCM/DG020/2020 23 până în septembrie 2027).
Pentru a asigura o transparență deplină, detaliile contractului sunt publicate online: https://ted.europa.eu/en/notice/-/detail/655472-2023
Acest contract are un volum maxim de 132,82 milioane euro pe o perioadă de patru ani. Aceasta este valoarea maximă a contractului-cadru interinstituțional, la care pot fi accesate mai multe instituții ale UE, nu doar Parlamentul European, pe parcursul mandatului său de patru ani. În cadrul acestui plafon contractual, Parlamentul European însuși are un plafon de 50 de milioane EUR pentru întregul contract-cadru interinstituțional.
Important: Un acord-cadru stabilește termenii și condițiile pentru potențiale achiziții sau servicii viitoare pe o anumită perioadă de timp. Deși stabilește o limită superioară, nu obligă autoritatea contractantă să atribuie în avans o anumită cantitate sau volum. În ultimii 2,5 ani, Parlamentul European a cheltuit 11 milioane EUR în cadrul acestui contract-cadru.
Mixul media propus de agenția câștigătoare Havas include colaborarea cu media, păstrând în același timp libertatea editorială a echipelor editoriale implicate și achiziționarea de spațiu publicitar tradițional.
De exemplu, www.ilfattoquotidiano.it însuși a fost printre mass-media propuse de agenție pentru a ajunge la cetățeni în perioada premergătoare alegerilor europene.
Aceste elemente, care au fost puse și la dispoziția Il Fatto Quotidiano, reflectă toate licitațiile pentru acțiuni media și proiecte conexe desfășurate de Parlamentul European în ultimii ani.
Pentru a accesa anumite documente, cetățenii pot depune cereri în conformitate cu articolul 15 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene: Accesul public la documente .
Lista granturilor acordate
Pe lista granturilor din 2023 figureaza ANTENA3 care a primit 139.595€, ASOCIATIA GROUP 4 MEDIA FREEDOM & DEMOCRACY cu 57.687€, ASOCIATIA PENTRU DEZVOLTARE UMANA din Iasi care a primit 14.826€, SOCIETATEA ROMANA DE RADIODIFUZIUNE a primit 63.993€ si UNIVERSITATEA BABES BOLYAI UBB: 60.000€ pentru proiectul "Construirea unui electorat european informat și implicat pentru a vota la alegerile europene din 2024 – România, Ungaria, Polonia, Bulgaria"