Ca în fiecare vară, o nouă promoție de elevi de gimnaziu s-a găsit în fața primului examen din viața lor - Evaluarea Națională. După ce astăzi au susținut și cea de-a două probă, cea de Matematică, mai au de trecut hopul aflării rezultatelor, pe 3 iulie, apoi, după contestații, distribuirea la licee.
În ceea ce privește calitatea lucrărilor, profesorii care le-au corectat pe cele de la Limba și literatura română au remarcat o mulțime de greșeli de scriere și modul uneori hilar în abordarea subiectelor.
Iată cum prezintă unii dintre candidați caracterizarea unui personaj.
”Cireșarii erau persoanele care acum, în iunie, și pââână în august, culegeau muuulte cireșe. Apoi le numărau: una, două, trei și tot așa. Șeful cireșarilor era numit cireșar-șef. Ce frumoasă era viața de cireșar!”.
”Unul dintre personaje se numea Tic. La fel ca în Tic Tac!”.
O altă cerință a fost asocierea romanului ”Cireșarii” cu o altă carte citită.
”Pot asocia cartea „Cireșarii” cu Biblia, lectura mea suplimentară. Sunt personaje multe, frumoase și copii în amândouă. Printre care, Isus”.
”Cireșarii sunt Indiana Jones și Arca Secretelor, doar că români. Și eu ador cireșele! E trăsătura personală care mă apropie de personaj”.
Nu putea lipsi o perlă la interpretarea stilistică a textului ce le-a fost prezentat elevilor.
”O figură de stil este fâlfâitul. Pentru că e un stil anume de a se se deplasa, fâlfâind unde ai nevoie în ziua aceea”.
”Figură de stil: aripa moale. Nu știm de ce e moale, poate nu e moale, dar așa i s-a părut drăguț autorului”.
La gramatică, în lucrare, li s-a cerut elevilor să selecteze verbele dintr-un paragraf și li să precizeze modul.
”Foc este verb. Vine de la ”dai foc”, deci modul prezent”.
“s” are rolul de verb, dar e neterminat”.
Li s-a mai cerut să alcătuiască un enunț cu “a avea” în formă negativă.
“A avea bani, nu a nu avea!”.
Nici transcrierea subiectului primit nu a fost o sarcină ușoară pentru unii! ”Striga cât îl ținea putorile”.
Incapacitatea educației de a se reînnoi, de a găsi o formă care să stimuleze dezvoltarea personală a cât mai multor elevi în domeniile în care ar putea performa, ieșirea din șabloane și iterații ale rezolvării unor probleme, se construiește de 35 de ani printr-un ”efort” comun, al școlii și al părinților.