În prezent, în România există persoane a căror naştere nu a fost înregistrată în registrele de stare civilă. Conform Guvernului, această situaţie este cauzată, în principal, de faptul că, la momentul naşterii, mamele ori prezintă dezinteres pentru declararea şi înregistrarea naşterii nou-născutului, ori nu deţin documente de stare civilă şi/sau de identitate, ori nu au fost înregistrate în registrele de stare civilă.
Ordonanţa de urgenţă prevede înregistrarea naşterii în 30 de zile de la data naşterii copilului( faţă de 15 zile cât prevedea textul de lege actual), măsură care, în opinia iniţiatorului, "vine în sprijinul părintelui/părinţilor, dar şi al autorităţilor statului, care vor avea posibilitatea ca, prin parcurgerea unor proceduri administrative, să clarifice toate aspectele care interesează la înregistrarea evenimentului de stare civilă (în principal, cele legate de identitatea mamei)".
"Un termen mai mare pentru declararea nașterii vine în sprijinul părintelui/ părinților, dar și al autorităților statului, care vor avea posibilitatea ca, prin parcurgerea unor proceduri administrative, să clarifice toate aspectele care interesează la înregistrarea evenimentului de stare civilă (în principal, cele legate de identitatea mamei)", se arată în nota de fundamentare a ordonanţei de urgenţă.
În cadrul termenului de 30 zile, ca element de noutate, se stabilesc reguli privind înregistrarea nașterii copilului chiar dacă, la internarea în unitatea sanitară, mama nu poate face dovada identității sale cu un act de identitate.
Înregistrarea nașterii se va putea realiza, ca situație de excepție, și după termenul de 30 de zile, dar numai după parcurgerea unor proceduri administrative. Pe lângă faptul că se elimină limitarea de un an în care era posibilă stabilirea stării civile pe cale administrativă, ordonanţa de urgenţă nu mai prevede procedura judiciară de înregistrare tardivă a nașterii.
Dacă până acum, pentru înregistrarea tardivă a nașterii se solicita o expertiză medico-legală, ordonanţa de urgenţă propune ca documentul să fie solicitat numai dacă nu există un certificat medical constatator al naşterii.
"Având în vedere că una din cauzele care au determinat creșterea numărului copiilor nedeclarați la naștere o reprezintă însăși lipsa înregistrării nașterii mamei, prin prezentul act normativ se propune, pentru viitor, ca odată identificată o astfel de mamă, autoritățile statului (serviciile publice de asistență socială) să efectueze demersurile necesare pentru înregistrarea nașterii și să urmărească obținerea unui act de identitate de către mamă. (...)Măsura propusă ține seama de interesul superior al copilului și vizează imperativul ca niciun copil să nu rămână fără o identitate", se mai arată în nota de fundamentare.
Ordonanţa de urgenţă, care a intrat în vigoare la 30 iunie 2016, prevede ca, în termen de 60 de zile de la această dată, Executivul să modifice/completeze în consecinţă Hotărârea Guvernului nr. 64/2011 pentru aprobarea Metodologiei cu privire la aplicarea unitară a dispoziţiilor în materie de stare civilă.