Decizia vine în urma unor discuţii din martie, din cadrul CSAT, şi ar fi vorba despre o aeronavă cu un istoric de zbor de 3-4 ani. Potrivit deciziei premierului Dacian Cioloş, care a fost publicată luni în Monitorul Oficial, se înfiinţează o comisie specială, condusă de ministrul Transporturilor, care are calitatea de preşedinte, principalul scop fiind elaborarea unui act normativ privind finanţarea achiziţionării avionului.
"Comisia are ca atribuţii: promovarea, în condiţiile legii, a memorandumului prin care se supune aprobării CSAT formatul pentru constituirea, în mod etapizat, a capabilităţii aeriene destinate zborurilor speciale; elaborarea unui act normativ pentru asigurarea finanţării necesare achiziţiei unei aeronave în cursul anului 2016, care urmează a fi promovat, în condiţiile legii, de autoritatea contractantă; elaborarea normelor speciale de achiziţie (...) monitorizarea de către instituţiile implicate a demersurilor necesare pentru operaţionalizarea aeronavei, începând cu data de 1 ianuarie 2017, respectiv stabilirea costurilor de mentenanţă şi operare, precum şi formularea propunerilor de alocări bugetare necesare în proiectul bugetului de stat pe anul 2017", se arată în documentul publicat în MO, potrivit mediafax.ro.
CITIŢI ŞI: Țara "lucrului bine făcut": Să-i dăm flotilă lui Iohannis!
Preşedinţia României a rămas fără avion în 2013
Reamintim că pentru Preşedinţia României a rămas fără avion în 2013, în urma unui scandal între Traian Băsescu şi ministrul Transporturilor de atunci, Relu Fenechiu.
„Am fost în CSAT. Acolo am făcut o prezentare a comisiei numite, care este planul nostru de acţiune. Nu s-a vorbit despre bugetare, decât că avem un punct fix - rectificarea bugetară. Guvernul anterior nu ne-a lăsat un buget şi nici nu avea cum pentru acest lucru, iar comisia nu era activă când s-a stabilit bugetul acesta. S-au făcut doar paşii de lucru – cu ce se va merge, cum se va face analiza de oferte, cum va scrie ANAF o procedură special pentru această achiziţie, care, probabil, din motive de economie, va fi una “govern to govern“ cu unul din statele europene. Ne propunem, în cazul în care totul merge bine, ca la sfârşitul anului să avem o primă aeronavă cumpărată“, declara, în luna martie, Dan Costescu.
Întrebat dacă Guvernul intenţionează să cumpere una sau mai multe aeronave, Costescu a vorbit despre practica europeană, respectiv despre “o flotilă prezidenţială“. „Este rostul comisiei de a stabili structura flotilei prezidenţiale. Nu pot anticipa, pentru că avem o comisie de 20 de oameni cu peste 7 sau 8 ministere, cu specialişti în aviaţie. Practica europeană este să aibă flotile între 3 şi 5 aeronave, practica europeană de la care nu putem să ne abatem. O să vedem, pentru că noi suntem mai zgârciţi ca ceilalţi şi probabil că vom avea mai puţine“, a conchis Dan Costescu. În 2015, preşedinţia cerea guvernului să aprobe cumpărarea unui avion prezidenţial, motivând că, de patru ani, preşedinţia nu mai are un avion şi de doi ani nu mai are niciun contract preferenţial cu TAROM.